Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Spelande vs. PC Spelande

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många här har skrivit att Mac datorer är till för seriösa saker och att spel inte alls hör till detta (vilket också har påpekats att det är). Till spel skall man använda PC säger man... Och visst finns det oändligt fler titlar till PC och jag sneglar ofta avundssjukt på min "PC- kompisar" när de sitter och dreglar över nått nytt värsting spel som förmodligen aldrig kommer att komma till Mac.

Men man ser ju kanske inte baksidan på det. Nästan alla PC användare jag känner har ett eller annat spel som "inte funkar" på deras dator... och som bara krashar hela tiden. Jag har själv en PC- burk hemma som jag nästan aldrig använder och jag har också upplevt detta. För varje nytt spel som man installerar känns det alltid som att det finns en viss risk att det inte ska fungera på ett eller annat sätt. Och för att inte tala om att hålla på med en joystick eller något annat som strular och leta drivrutiner till kort och dylikt.
Visst det löser sig oftast till slut. Men jag satte mig inte vid datorn för att fixa till strul i 10 min innan jag kan start mitt spel eller program.

På Macen är det ytterst ovanligt att ett nytt spel man införskaffat inte skulle fungera ordentligt. I alla fall enligt min erfarenhet. Och alltid när man känner för att dra ihång något spel... vips så är man ihång. Inget krångel...

Som spelmaskin är PC kanske ett bättre val... men absolut inte det perfekta. I så fall bör man kanske investera i ett Playstation 2 istället...

- Zackeman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-06 19:55

Så sant som det är sagt!
Jag har aldrig investerat i en PC för spel då de flesta intressanta titlar ändå kommer till Mac förr eller senare, däremot ges det ut en sanslös massa smörja på PC -sidan som bara är dåliga kopior på dåliga kopior; så det där med större spelutbud är en sanning med modifikation. Visst har heller aldrig mína Mac-maskiner krånglat när det gäller spel - tuta & kör så det ryker! Att leta installationsfiler och speltillbehör i en PC-burk har man däremot gjort några gånger (tillräckligt för att avskräcka).

Jag är nöjd med min Mac som spelmaskin och den har all framtid för sig (om Apple förvaltar den väl!)

"Om Apple förvaltar den väl!"

Det beror nog inte i lika stor del på Apple som speldistributörerna som om de skulle se Mac OS som en bra marknad.
Det stora problmet är att jämföra antalet spel som säljs för Mac vs. PC. Vilket kanppt gör det lönsamt att göra spel för Mac.

Rätta mig mer än gärna om jag har fel i dessa tankar.

I Sverige är väl "problemet" med dålig Mac-spelsförsäljning att många företag skapar moment 22: de exponerar inte Mac-spel och kommer med korkade bortförklaringar då man frågar efter spel som de har i PC-version, men ber om Mac-versionen.

Nu senast hände det i Malmö: jag hittade X-Plane (ej original-version från Laminar Research) och påpekade att det finns till Mac (original-versionen) och frågade om de kunde beställa den. Det gick *naturligtvis* inte alls, det enda man fick var bortförklaringar.

Jag pikade då personalen och påpekade att hos min "hovleverantör" av Mac-grejer, MaxiMac i Prag får jag annan service. Där heter det inte: "Vi har inte detta och kan inte beställa det heller bla bla..." utan det korrekta: "Jag kan beställa det åt dig, ge mig bara tillverkarens namn!" Dagen därpå får man svaret: "Nu har jag talat med tillverkaren, jag får bra pris på 50 stycken, så jag beställer hem dem så får du ett bra pris på ditt exemplar".

Personalen i affären var tysta, eftersom jag deklarerade att sådan "service" leder till att man går till någon annan. De har ju några Mac-spel, så det är oacceptabelt att vägra beställa hem Mac-versionerna då de har PC-versionerna inne.
Nej, svenska trötta företag: lär er av MaxiMac och beställ produkterna som kunderna frågar efter. Har ni PC-versioner av spel t.ex ska man kunna beställa Mac-versionen!

...de flesta intressanta titlar ändå kommer till Mac förr eller senare...

Fast det där är väl bara en halv sanning ändå. Eller så är det väldigt mycket senare. Om man är en seriös spelare så tror jag man bara skrattar åt macen.

Ta bara det överlägset populäraste spelet (enligt min helt subjektiva bedömning) Counter Strike. Alla jag känner som gillar springa-omkring-och-skjuta-spel (och har pc, förstås) har övergivit Quake, Unreal osv för CS. Jag vet inte om det är på väg för mac, men än har jag inte sett det. Ett annat exempel är det Umeåskapade Clusterball har funnits i ett och ett halvt år tror jag, men fortfarande finns ingen macversion.

Så om det nånsin kommer en macversion av spelen så är det väldigt mycket senare. Hur utvecklingen i framtiden blir med OS X och så vet jag inte, jag hoppas förstås på en ändring och chansen finns att det faktiskt blir det. Men i dagsläget så kan man som macanvändare ändå erkänna att för spel är pc helt enkelt enkelt bättre.

Jag kan hålla med dig en aning Adrian, men Clusterball är inte speciellt stort på PC-sidan som jag har förstått.
Jag blev tyvärr inte superimponerad då jag provade det på min flickväns PC.

CS är dock det mest spelade nätverksspelet just nu har jag för mig. Att det inte kom har enbart att göra med att HalfLife aldrig blev släppt. CS är en MOD på HalfLife, och att få en MOD att fungera på Macen är inga som helst problem, bara orginalspelet som ligger i botten finns för plattformen.

Tyvärr är det så.

Jag kan hålla med dig en aning Adrian, men Clusterball är inte speciellt stort på PC-sidan som jag har förstått.

Nä, Clusterball har verkligen inte varit nån succé alls, utan det vara mera ett exempel på ett mindre spel (jämfört med CS som alltså är grymt populärt).

Jo, jag känner till att det är en mod på Half-life, men poängen är ju den samma. Det är superpopulärt, men finns inte på mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-07 17:50

Ok att det finns olika nivåer på spelandet, det gör det väl på allt... men utbudet på PC -sidan motiverar inte valet av PC utan snarare de trötta försäljarna och leverantörerna som ingenting kan (eller snarare vill kunna) om Mac.
Tycker fortfarande att Mac-plattformen har tillräckligt bra och många titlar så det räcker och blir över. Alla s.k. "spelsuccéer" är oftast bara framgångar hos en liten klick spelare som alltid nosar på det senare. Är du professionell (eller "bara" fanatisk") spelare kan jag däremot förstå att man väljer PC...eller kanske ännu hellre en ren TV-spelkonsoll!
Hursomhelst,huvudsaken att man har kul och att det fungerar när man spelar!

  • Medlem
  • 2001-09-07 23:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: Zackeman:
Nästan alla PC användare jag känner har ett eller annat spel som "inte funkar" på deras dator... och som bara krashar hela tiden. Visst det löser sig oftast till slut. Men jag satte mig inte vid datorn för att fixa till strul i 10 min innan jag kan start mitt spel eller program.

På Macen är det ytterst ovanligt att ett nytt spel man införskaffat inte skulle fungera ordentligt. I alla fall enligt min erfarenhet. Och alltid när man känner för att dra ihång något spel... vips så är man ihång. Inget krångel...
- Zackeman[/B]

Hmmmm...var det inte Zackeman själv som skrev om sina problem på ett annat ställe här i forumet?
Sorry...kunde inte låta bli

Nåja, Nåja... visst har jag också haft lite små problem med Macen ;). Men problemen är både enklare och mycket trevligare att hålla på med.

Jag läste inlägget om att många tycker det är dumt att counterstrike inte kommit till Mac. Jag tycket det inte är något större problem eftersom det finns TacticalOps till UnrealTournament som både är bättre och snyggare...

Ni säger att det är svårt att få tag på Mac spel i butikerna och det beror på att efterfrågan helt enkelt inte är till belåtenhet för de flesta återförsäljarna.

Jag som jobbar på Nordic Softsales, som är sveriges största och ledande Macintosh Spel importör och grossist, och vi säljer både till Åhlens i stockholm och SIBA. Det är dock svårt att få det att gå runt. Visst, ibland grejjar det sig med storsäljare som the sims och liknande, men till skillnad på PC spel så har jag fått den uppfattningen att i Mac världen så är det nästan omöjligt att få en "öppen order".

DVS, om vi köper in 200 spel så har vi ingen garanti att kunna skicka tillbaka dem om ingen vill ha. Därför köper vi oftast in i små mängder, vilket ökar priset, och i sin tur begränsar sortimentet.

Däremot kan vi fixa de spel ni vill om ni ber oss. Vi jobbar nära med utvecklarna, och kan oftast få bra priser. maila oss eller kom med förslag på titlar att ta in i vårt forum.

Och regel nummer ett om ni vill se fler Mac spel. Lägg ner med piratkopieringen. Ni kan ju tänka er själva att det är svårt att få återförsäljare intresserade av att köpa in produkter om Kalle, 14 redan laddat hem spelet via hotline två veckor innan det officiellt kommer till Sverige.

/Robert, master webb/system utvecklare
NordicSoftsales.se
http://www.nordicsoftsales.se

Nämnde jag att ni kan förhandboka Mac Payne via webben utan kreditkort? )

Mac Payne? Max Payne till Mac?
Jag vill ha! Nu! Måste jag vänta?

Max Payne Portas just nu av Feral i England, och Nordic är officiell svensk importör. Spelet kommer Oktober, senaste November enligt senaste rykterna på kontoret...
Boka Max Payne MAC Här!!!!

Jag sitter just nu i Prag och har darmed besokt min leverantor MaxiMac. ¨Hos dem brukar jag hitta program som inte finns i Sverige. Fragar man i svenska affarer efter dem blir det bortforklaringar av den typ jag beskrivit. Detta leder till att man som Mac-agare inte koper grejer i Sverige eller i affarer utan hos utlandska foretag eller via postorder. Detta skapar situationen att det inte lonar sig med Mac-spel eftersom dessa anvandare trottnat pa sloa butiker med dalig service.

Ska man salja Mac-spel maste man exponera ett storre utbud eller markera alla spel som finns for bada plattformarna och skriva tydligt: "Mac-versionen tas hem pa bestallning". Jag tycker att Macutbudet ar utmarkt, men att det for mig passar battre att kopa mina spel och program i Prag eftersom jag har bekanta pa MaxiMac. ¨I Sverige blir det postorder, som vanligt.

Citat:

Ska man salja Mac-spel maste man exponera ett storre utbud eller markera alla spel som finns for bada plattformarna och skriva tydligt: "Mac-versionen tas hem pa bestallning".

Det känns som att du inte har tittat runt på svenska säljsidor ordentligt.. både macoteket och nordic har rejält många titlar till låga priser nu för tiden, och det är självklart att varor tas in om det frågas. Dock är svensson för "blyg" för att fråga tycks det som...

Jag måste erkänna att det trots allt finns väldigt mycket fler titlar till Mac än för typ ett år sedan. Jag kommer ihåg den tiden man köpte nästan alla nya spel till Mac... Nu är det inte ekonomiskt möjligt (eller försvarbart?) för de flest. Jag skulle egentligen vilja köpa mycket fler spel bara för att stödja utvecklarna som nu mer och mer börjar satsa på Mac.

Visst är det här med piratkopiering sorgligt ur både tillverkar och återförsäljarnas synpunkt men jag tror att det är oundvikligt. Speciellt nu när allt fler och fler får bättre internetanslutningar.
Enda sättet att få folk att inte ladda ner ett spel utan verkligen köpa det är nog att erbjuda någon form av trevligt internetspelservice som kräver en verklig kopia...

Jag menade naturligtvis exponering i butikerna. Postorder är ju det som idag rockar då man ska köpa Mac-spel, men eftersom en del är "rädda" för den sortens köp behövs även fler titlar på butikshyllorna.

Spel som finns för båda plattformarna ska finnas i butik, för båda (d.v.s Mac- och Windows-version ska vara tillgängligt).

Min kritik gäller främst slöa butiker som har Windows-versionerna av spelen X Y Z, men som vägrar ta hem Mac-versionerna.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zackeman:
(---)
Som spelmaskin är PC kanske ett bättre val... men absolut inte det perfekta. I så fall bör man kanske investera i ett Playstation 2 istället...

- Zackeman

Tyvärr är det nog så att Macen suger som spelmaskin. Det släpps för få titlar och man måste investera mycket i sin Mac för att actionspelen skall vara spelbara. Det senare gäller även för en PC, men hårdvaran är oftare billigare där vad jag noterat (vilket sannolikt är en fråga om volymer). PC är bättre som spelmaskin, åtminstone om man är allätare. Bäst är dock som någon konstaterat en spelkonsoll. Jag har en Dreamcast, vilket var en felsatsning, men jag har några roliga spel i alla fall. Dessas spelbarhet och prestanda kan inte jämföras med någonting jag sett på en Macintosh, med några få undantag. När jag har råd och priserna går ner blir det en Xbox eller PS2.

Tilläggas bör kanske att jag sällan har haft så roligt som när Marathon kom med nätverksstöd och jag fick Sveriges första nätverkslicens av Erik Lindgren på Lindgren och C/O. Vi spelade nätterna igenom uppe på MacWorld .-)

Några saker är dock Macen väldigt bra på när det gäller spel:
1. flipperspel - Macen är till och med bättre än Amigan, Pinball Dreams inräknat, givetvis tack vare LittleWing och
2. strategispel såsom Sim-serien och vissa krigsspel som det där spelet när man har troll och grejer och bygger vapen och Command &Conquer. Jag har alltid föredragit Macens gränssnittsdesign framför PCns.

Mina USD 0.02 .-)

Mikael

+ att avernum är ett bra spel. PC versionen av det försvinner bara i mängden, och det är inte många som lägger märke till hur bra de faktiskt är.. På Macen är ju Exile -spelen lite av kult! (www.spidweb.com)

Jag tillhör val en av de där fanatiska spelarna någon nämnde lite längre upp. Det betyder dock inte att jag endast använder "grabben" till spel, något som jag tror att många PC-kids gör (även om de aldrig vill erkänna det..)
Till mina behov fungerar MAC:en perfekt. Med custom CFG får jag ut 131fps i Q3.
Skulle aldrig byta mot nåt annat då jag känner att man aldrig spelar mer än ett spel åt gången ändå.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Nu senast hände det i Malmö: jag hittade X-Plane (ej original-version från Laminar Research) och påpekade att det finns till Mac (original-versionen) och frågade om de kunde beställa den. Det gick *naturligtvis* inte alls, det enda man fick var bortförklaringar.

X-plane för PC (Windows) är precis lika mycket original som Macversionen! Du kan gå till ".deras websajt och se själv. Citat från deras sida: "VERSION 5.99 AND 6.02 ARE HERE FOR MAC AND WINDOWS".

Jag vet, jag menade naturligtvis Laminar Research originalversion. Jag var således inte ute efter att förolämpa Windows (om det var det du trodde) utan för att kritisera "servicen" hos vissa butiker.

Den X-Plane-version jag syftade på är utgiven på licens av företaget XiCat Interactive. Då butiken hade den frågade jag om de kunde beställa originalet från Laminar Research, men det gick inte, dåligt nog.

Jag tog upp det som exempel på slöa affärer som har Windows-versionen och vägrar beställa Mac-versionen.

Jag tänker i.a.f inte byta till Windows p.g.a sådant, istället fortsätter jag att handla av Macoteket och MaxiMac (bl.a).

Var det här vi pratade om rollspel? Black & White kommer till Mac i höst. Feral publisar, nordic importerar. Bättre sent än aldrig...

http://www.nordicsoftsales.se

1
Bevaka tråden