Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Playstation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bränner jag back upp skivor på playstationspel ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-17 16:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: [TFR]Insane:
Hur bränner jag back upp skivor på playstationspel ?

Hmm, det var ett tag sedan jag gjorde det, min psx har fått stå tillbaka för Macen men rakt ur ett suddigt minne:

Spara ner en kopia av originalet med hjälp av Astarte CD-copy. Bränn en skiva.

Så har jag för mig jag gjorde

Sök på internet annars, finns mängder med information.

jo, har testat så men för det inte att funka!

Frågan återstår, hur gör man för PS2?

Jag måste faktiskt säga att det är ruskigt skönt att göra backupskivor på ens teve- och datorspel, jag har ingen lust att köpa ett nytt spel bara för att mina kompisar har pajat mina spelskivor.

Jag äger två kopior av Civ II av den anledningen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 01:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: [TFR]Insane:
jo, har testat så men för det inte att funka!

Din psx måste vara "chippad" också. Dvs, eller, eh, jag vet inte vad dom gör. Stoppar in ett litet kort som gör att kopieringsskyddet inte fungerar, vilket också medför att din psx blir regionsfri.

Men, alltså, du har chippat din maskin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 01:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Jag måste faktiskt säga att det är ruskigt skönt att göra backupskivor på ens teve- och datorspel, jag har ingen lust att köpa ett nytt spel bara för att mina kompisar har pajat mina spelskivor.

Jag äger två kopior av Civ II av den anledningen...

Skitjobbigt när skivor pajjar.
Lirade Worms jämt tidigare med några brudar, det var typ vår "förfest", lirade Worms, snackade och drack vin. Sen pajjade skivan och jag vart utan flickor Nja, riktigt så illa var det inte, men ändå. Backuper på 500kronors spel är självklart, en cd repas för lätt.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 10:42

De flesta spel till ps1 går att bränna direkt från CD spelaren i macen. Kör bara "Toast 5" och välj "Copy" så borde det fungera.
Har haft problem med ett fåtal spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 14:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Perry:
De flesta spel till ps1 går att bränna direkt från CD spelaren i macen. Kör bara "Toast 5" och välj "Copy" så borde det fungera.
Har haft problem med ett fåtal spel.

Hade jag ingen aning om, måste hem och prova.

Är det någon mer som får det att funka med copy på Toast?
Jag får det inte att funka iallafall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-19 11:26

toast 5 funkar perfekt cdcopy

eller om bara en spelare tar du å gör en disk image och bränner sen

sen hur du får den att funka på ochippad playstation.. får du leta upp nån fackman som gör det hör inte till detta forumet.

  • Medlem
  • 2001-12-19 17:53

jag är mer eller mindre helt säker på att det är olagligt att göra en "backup" på ett spel eller program även om man bara ska använda den för eget bruk.

Citat:

Skapades ursprungligen av: majk:
jag är mer eller mindre helt säker på att det är olagligt att göra en "backup" på ett spel eller program även om man bara ska använda den för eget bruk.

Tveksamt om man kan hindra/förbjuda säkerhetskopiering ...

I den europeiska gemenskapens gällande lagstiftning finns det i Rådets direktiv 91/250/EEG av den 14 maj 1991 om rättsligt skydd för datorprogram bestämmelser om just detta.

Efter en massa bla-bla-bla kommer man fram till Artikel 5 punkt 2 som säger att:

2. En person som har rätt att använda ett datorprogram får inte genom avtal hindras från att göra en säkerhetskopia av detta om denna är nödvändig för den aktuella användningen.

Den springande punkten kan anses vara nödvändig, men det torde vara svårt att hindra/förbjuda någon att göra säkerhetskopior.

Detta vet naturligtvis programföretagen, och licensavtalen ser därför ut som de gör. När det gäller Adobe ser det t.ex. ut så här:

1. Användning av Programvaran.
1.1. Ni får installera en kopia av Programvaran på en hårddisk eller annan lagringsenhet i det antal datorer som är Tillåtet Antal Datorer.
1.2. Ni får installera en kopia av Programvaran på en enskild filserver för överföring och installering av Programvaran på en hårddisk eller annan lagringsenhet i det antal datorer som är Tillåtet Antal Datorer på samma nätverk som filservern. Ingen annan nätverksanvändning är tillåten.
1.3. Ni får göra en säkerhetskopia av Programvaran, förutsatt att Er reservkopia inte installeras eller används på någon dator.

Så, det verkar som om säkerhetskopior är tillåtna och att den rätten inte kan avtalas bort av programvaruföretagen.

//Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-03 13:51

Det finns en lösning till Psx 2 det är att man köper (laddarner) en cd skiva som man kör innan den cd:d man ska köra på och den klarar allt från brända till Japanska-... Komer inte ihåg vad den heter nu men jag åter kommer!!!Här Kanske du kan hitta något?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-01-03 17:30

Jag tror nästan att man kan skicka in den förstörda originalskivan till speltillverkaren, så sänder de dig en ny.

1
Bevaka tråden