Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny stol

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick precis en ny arbetsstol.. denna med ett något högre ryggstöd än den tidigare samt armstöd.. (iofs har jag allt som oftast armarna på mitt skrivbord vid datorjobb men men)

Vad jag tänkte skriva, o här just under övriga 1%, är följande..

Vilken stol föredrar DU som datanisse..

Jag har själv velat ha en med fullhöjds ryggstöd o nackstöd.. får väl vänta ett tag till på en sån..

Jag har en stol med högt ryggstöd från rh. http://www.ergona.se/stolar_rhlogic4.htm
Jag är mycket nöjd och min rygg mår betydligt bättre än då jag satt på en billig stol från IKEA.
Jag tycker att det är viktigt att en stol tippar framåt då man skriver, man tvingas då att sitta rak i ryggen. Då man talar i telefon så skall man kunna sitta bekvämt tillbakalutad...

En bra stol är viktigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-08 18:13

Absolut! Många timmar med nästippen mot skärmen kräver bra och skön stol. Håller med om att rh-stolen kanske är den bästa som finns (den finns i många olika utföranden och till många olika yrkesgrupper). Visserligen kostar bra stolar många sköna slantar men det betalar sig bra i längden och man mår bättre!
Det finns en lång berättelse om hur mästerregissören Stanley Kubrick under klippningsarbetet av FULL METAL JACKET fick problem med ryggen och bestämde sig för att hitta den optimala arbetsstolen. Till saken hör att han var kanske världens mest krävande och pedantiske regissör (men så gjorde han ju många klassiker också...) och efter många månaders genomgång av världens samtliga arbetsstolstillverkare så tog hans grundliga efterforskningar honom till Sverige och rh-stolen; så blev det affär!
Svag som man är för filmgurus så följde jag hans exempel och ångrar varken pengarna eller mödan att välja något bättre! Man sitter som en MacKung!

Clavius, nu plockar vi fram iMovie och ger Stanley en match...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-09 10:41

Kör med en vanlig "bonnstol" och en sån här stol man sitter "på knäna på"... hmm vad heter dom? Orden försvinner från mig.

Variation tycker jag är lysande, hur bra stol man än har kan det vara skönt att byta ställning lite då och då.

Ska investera i ett höj och sänkbart bord nu också, så jag kan stå och arbeta, än mer variation alltså.

Ibland "ligger" jag framför datorn med hjälp av båda stolarna, superskönt men knappast en rekommenderad arbetsställning

[ 09-08-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

Sån här stol har jag: http://www.hag.no/hagcom.nsf/pages/h05_5000

Mycket trevlig.

Stokke regerar! Se på min:
http://www.stokke.com/Products.asp?la=1&n=Duo

Perfekt för en power-nap efter lunch

/ Anders

[ 13-08-2001: Meddelandet ändrat av: Ingelstam ]

[ 13-08-2001: Meddelandet ändrat av: Ingelstam ]

Det finns bara en stol som gör att man glömmer bort att man överhuvudtaget sitter. Snygg är den också. Den bli aldrig varm. Aldrig trött i ryggen eller någonannastans.

Aeron by Herman Miller

Den har varit den bästa stol jag någonsin suttit i och jag har provat en del.
Synd bara att den är så satans dyr...
Men det är denna stol som rekommenderas av ryggläkare så då måste företaget köpa den. Så ut och gör illa ryggen bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-13 23:00

Kan inte annat än att hålla med Mattias H.
Areon stolen är så överjävligt skön. Synd bara att det bara är Aviderna på jobbet som har dem. Vad kostar en sådan stol igentligen?

  • Medlem
  • 2001-08-13 23:36

Det här med stolar är ju hur svårt som helst! Man kan sitta jättebra på en 300-kronorsstol och uselt på en 30000-kronors... Det är så individuellt!

Själv vill jag ändra ställning hela tiden vad jag än sitter på, kanske för att jag känner mig rastlös? Jag lutar åt olika håll, drar ena eller andra benet under mig, sitter gärna i skräddarställning ibland. Ibland sjunker jag ihop totalt, ibland sitter jag uppsträckt. Det kan nog vara bra att variera, det blir inte så slitigt statiskt.

Viktigast för mig är i alla fall att man luta sitsen både framåt och bakåt, både genom tyngdpunkten och genom att låsa den!

Citat:

Vad kostar en sådan stol igentligen?

Tja senast jag kollade vad en Aeron kostade så gick den lös för cirka 8000 spänn. Det är då utan moms så klart...

Det var därför jag fick nöja mig med en stol från IKEA...

Har man suttit i denna stol och jobbat en gång - ja då är det kört. Ingen annan stol är lika skön.

Nej nu ska jag sluta eller så får Herman Miller ge mig en stol om jag ska fortsätta lovsjunga den..

[ 14-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

Vad kostar en sådan stol igentligen?[/B]

Tja senast jag kollade vad en Aeron kostade så gick den lös för cirka 8000 spänn. Det är då utan moms så klart...

Det var därför jag fick nöja mig med en stol från IKEA...

Har man suttit i denna stol och jobbat en gång - ja då är det kört. Ingen annan stol är lika skön.

Nej nu ska jag sluta eller så får Herman Miller ge mig en stol om jag ska fortsätta lovsjunga den..

Aeron är en skitstol som IT-folk tycker om att frottera sig med.

Nej, Kinnarps ska det vara

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Aeron är en skitstol som IT-folk tycker om att frottera sig med.

Nej, Kinnarps ska det vara

Den enda jag känner som har en Aeron är hotelldirektör och han har alltid problem med sin Mac.

Kinnarps, gör inte de bord...

Näää, rh skall det vara. Kinnarps får inte ens sin webb att fungera på Mac/Explorer så det blir nog aldrig nåt från det skitföretaget...

Hahah woooooooooo

Frexten är det just en Kinnarps stol jag har om jag inte missminner mig.. ev är det en RH stol, skall studera imorrn..

Jag tycker om den här:

http://www.snowcrash.se/products/netsurfer/index.phtml

Synd att den också är så dyr, men med en sådan behöver man ju bara ett kylskåp och en septietank också.....

MVH Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-28 22:17

Jag är så fräck att jag citerar mig själv igen:

"Många timmar med nästippen mot skärmen kräver bra och skön stol. Håller med om att rh-stolen kanske är den bästa som finns (den finns i många olika utföranden och till många olika yrkesgrupper). Visserligen kostar bra stolar många sköna slantar men det betalar sig bra i längden och man mår bättre!
Det finns en lång berättelse om hur mästerregissören Stanley Kubrick under klippningsarbetet av FULL METAL JACKET fick problem med ryggen och bestämde sig för att hitta den optimala arbetsstolen. Till saken hör att han var kanske världens mest krävande och pedantiske regissör (men så gjorde han ju många klassiker också...) och efter många månaders genomgång av världens samtliga arbetsstolstillverkare så tog hans grundliga efterforskningar honom till Sverige och rh-stolen; så blev det affär!
Svag som man är för filmgurus så följde jag hans exempel och ångrar varken pengarna eller mödan att välja något bättre! Man sitter som en MacKung!"

Vissa möbler må ha skön design...vissa må vara "sittriktiga"...men få kombinerar båda sidorna så bra som rh! Varken Aaeron eller Kinnarps gör våra kroppar full rättvisa.

Hur går det förresten med den sedan tre år insomnade trenden att ha en station vid ståbord på arbetsplatsen...?! Det hette ju ett tag att omväxling förnöjer och ger kroppen välbehövligt andrum. Nu passar ju inte alla jobb att stå vid s.a.s. men tanken kanske inte var så dum,eller...?!

Det bästa med aeron är att det inte är nån dyna att sitta på och luta sig mot = aldrig svettig på ryggen eller r...n

Dessutom hur många stolar finns att få i olika storlekar, de flesta går att justera med inte att beställa i s/m/l

My Aeron Rules

/Johanw

Flyttar denna diskussion till vårt nya forum: "livsstil"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 22:30

Någon som har hittat någon favoritstol, än ?!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-19 23:23

Den här kör jag med (den största stolen). De kommer ut och ställer in den individuellt för varje person och de är hur sköna som helst. Värt att ta sig en titt på.

//Patrick

Öhh, någon har flyttat diskussionen till Spel, här hör den inte hemma. Flyttar den till livsstil.

1
Bevaka tråden