Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diablo II help!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-06 19:10

skaffat D2 till min G4 733, 384 mb minne.

varför laggar det?
känns som om man spelar på en gammal imac eller nåt..

Diablo 2 laggar som fan på ALLA jävla datorer, allt ifrån iMacs til kickass peecee´s :mad:. Diablo måste ladda texturer hela tiden. Dvs. harddisk/CD access som gör at skiten laggar :mad:!

Men du, kör du Mac OS 9.2.1?
Diablo 2 hatar 9.2.1. Kombinationen Diablo 2, macintosh och nVidia-grafikkort är inte nån bra kombination...

Ok, som alltid, min svenska suger big time

Tjena killar...

Kollade just om det fanns nån mer som lirar Diablo2 LOD, och svaret på ditt problem är redan givet av killen ovanför.

Men det finns en del andra lösningar på problemet, och det är, som sagt, att köra antingen Diablo under Mac OS 9.1, eller om man inte har den möjligheten (dom nya G4´orna har ju 9.2 som "referens-system" och kan inte köra på lägre systemversioner) så kan man ju i själva spelet begära att spela med software rendering...
Detta gör du genom att hålla ner (inte helt hundra...) Option under spelets uppstart och välja mjukvaru-rendering i den menyn...
Då kommer du förbi problemet med att nVidia har kassa drivisar till sina grafik-kort, och i det läget kör man på Blizzards egna drivisar som sen går ut till kortet.
Detta tipset fick jag från en kille på Blizzard.
Har inte provat detta med software rendering själv på min maskin men det kan ju vara värt ett försök

Jag själv har en "gammal beige" G3 och kör med MacOS 9.1 och har valt att inte uppgradera systemet till 9.2.1 eller 9.2.2 för precis samma orsak, spelet laggar FETT under MacOS 9.2.x

Och en liten varning också...
Jag hittade en update till Diablo 2 LOD, och den hängde min dator och trashade bootsektornpå min HD så illa att jag fick ta till farbror Norton för att fixa till disken efteråt...
inte roligt!!!!!
Versionnummer på den knepiga patchen är: 1.0.9d

Jag själv kör 1.0.9b och den funkar riktigt bra...

vi hörs och syns

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-07 07:55

Har man ett ATI kort så laggar inte D2 överhuvudtaget...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-07 09:59

Det beror på att NVIDIAS kort inte stöds "rätt", det ska komma en patch som fixar det. Så länge är den enda lösningen att lira i software.

nVidia´s kort har inte ordentlig stöd för RAVE, og Apples OpenGL är inte lämplig för Diablo. Nogot med de jävla texturarna!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-09 00:12

jag har 9.2..
grafikkortet är väl geforce 2, det som följer med 733:an. tycker inte det ska lagga ändå på en så pass ny dator.. just blizzard spel också? dom brukar ju flyta fint. spelar bl.a också UT, Oni och Q3 på datorn, dom flyter utmärkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-09 00:26

Det är samma sak med UT lite tycker jag... Jag får runt 70 fps i 1024x768 allt på max men jag anser att det borde vara uppåt 150 minst då jag får 150-200 i Q3 i samma inställningar... Lite taskit, det finns få spel till mac som faktiskt utnytjar datorn redigt bra. Dom bästa utvecklarna på att verkligen få fungerande smidiga spel till Mac är i min mening ID Software och Creame Devine...

Ja, UT är en riktigt dålig motor. Jag tycker att det är märkligt att så många spel använder den motorn när det finns alternativ...

Inte för att Q3 motorn är det alternativet, men ändå...

Jag fick också problem i Diabo 2 med GeForce2. Det gick dock bättre när jag inte körde i fullskärm. Testa det. Jag tror man trycket kommando+M.

Ett annat tips är ju att spela i software med 256 färger...

Det är ingen skillnad bara att spelet flyter bättre. :rolleyes:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2001-12-20 00:21

Jag har G4 450Mhz 256ram ATI kort, kör i rage läge med 9.1, över b.net om det laggar typ alldrig..

  • Oregistrerad
  • 2001-12-20 12:48

Buckner - det är för att du har just ATI kort o antagligen en snabb uppkoppling :rolleyes:

Jonas Sagard - Att köra i fönster är samma som software, den slår om då.

Mikagami - Det är skillnad på software o 3d. Software är 256 färger, med 3d kort kan du köra i 1000 eller miljontals för att få snyggare toningar m.m. samt att det blir mycket bättre ljuseffekter och att du kan ha "3d" läge.. Men om man har NVIDIA kort är det bäst att köra software.

Jag hade en G3/300 512 Mb ram, MAC OS 9.1 US och ATI-grafik, och spelet laggade tråkigt mycket.

Bytte upp mig till en G4/733 med 768 Mb ram och MacOS 9.2 och Nvidia GeForce 2 och spelet laggade fortfarande, snackade med en av killarna på Blizzard om det, och han sa att jag skulle prova med Software-lösningen.
Efter det så laggade spelet, om möjligt, ännu värre...
Bytte till OpenGL och nu flyter spelet på som aldrig förr, OK lite lagg precis innan man kommit in på själva banan, men när alla texturer är laddade så flyter spelet finemang!

1
Bevaka tråden