Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth1 is back!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny version ute nu!

http://www.geocities.jp/daichi1969/

Ver1.07 (alpha) (2005.10.1)

* Oscillators
o Addition of OSC1 8 multiplex デチ??ーン knob
o Smooth conversion of OSC2 pitch knob
o The LFO change quantity of PW from -PI, up to +PI modification
* Filter
o The negative value correspondence of AMOUNT
* LFO
o Adding PAN to type ahead modulating
* The addition of Effect
* Equalizer
o PAN (L-R) addition
* Tempo Delay
o Sound at time of delay time modification tape echo っ ぽ く. . .
o Converting to stereo. Attendant upon that modification addition below
o In type normal stereo (ST), cross feedback (X), ping pong (PP)
o The parameter addition which shifts the delay time left and right delicately (spread)
o It abolished the old level knob, field sound made balance adjustment system of delay sound (d/w)
* Chorus/Flangr
o Internal processing with modification extensively, in the honest sound of noiseless. . .
o The change width of RATE enlargement (0.01Hz - 400Hz)
o Super short circuit time (0.05ms) in order to be able to put out, it is low modification (combining with feedback limits boost possibility)
o Feedback +/- both way it is applied, modification
* Play Mode
o Adding the デチ??ーン knob at the time of ユニゾン
* In addition optimization every of internal processing

Gratis är ALLTID gott!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-02 09:11

Yeah! Synth1 är den instrumentplugg jag använder överlägset mest. Nu verkar texten mer eller mindre vara babelfishad från japanska så man får väl prova sig fram och se vad som är skillnaden.

den är jävligt bra!

Japp, den bästa synthplugg jag använt! Skojjiga demosar på sidan förresten..

Coooool

Hur många av ljuden här: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=13752
är gjorda med Synth1 tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-02 11:03

Tackar pepelogu får aldrig nog med synthar tur att det finns softisar annars
hade det blivitt jäkligt trångt i mitt sovrum, där jag har mina musikprylar. :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-02 16:50

Nu har jag suttit och lekt med den en stund. En bra synt har blivit bättre! Innan tyckte jag inte Synth1 var speciellt bra till pads men nu när man både kan ställa in bredden på unison samt den extra osc1 multiplexer så verkar den vara klart mer kompetent på den fronten. Panoreringsfeaturen får jag säkert glädje av. Delayet har fått fler möjligheter också. Trevligt också med den nya effekten (dist, bitcrusher, compressor m.m.) även om det återstår att se hur användbara de är. Hursomhelst är det här en av de roligaste nyheterna på VST-fronten för mig rent personligen .

Ursprungligen av encore:

Nu har jag suttit och lekt med den en stund. En bra synt har blivit bättre! Innan tyckte jag inte Synth1 var speciellt bra till pads men nu när man både kan ställa in bredden på unison samt den extra osc1 multiplexer så verkar den vara klart mer kompetent på den fronten. Panoreringsfeaturen får jag säkert glädje av. Delayet har fått fler möjligheter också. Trevligt också med den nya effekten (dist, bitcrusher, compressor m.m.) även om det återstår att se hur användbara de är. Hursomhelst är det här en av de roligaste nyheterna på VST-fronten för mig rent personligen .

Har precis skruvat till några vackra monofoniska leads, som klingar extra snyggt på grund av den nya inbyggda kompressorn och unisonlägets 0läge. Nu låter den inte så 'synth1' mer, mera bredd - en lite hård och digital synth, har fått en pust av modulationer som värmer.

encore: Hur är det med aliasing? Har de fixat till det i nya versionen? Just den grejen (att det uppstår biljud vid höga frekvenser) är väl det enda negativa jag kan säga om Synth1.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-02 17:34

Dalle: Det låter bättre på den fronten med men jag vet inte om det är helt färdigutvecklat eftersom man inte hör några toner alls om man spelar riktigt långt uppe (långt över vad man normalt brukar använda). LFO:n på lägsta amplituden låter fortfarande lite hackig (låg upplösning) men så har den å andra sidan alltid låtit när man använder de lägsta värdena.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-02 18:37

Wunderbar! Precis vad jag längtat efter.

Wunderbar! Dess grafik är upplåsbar!

Men det var den nog hela tiden. Gillar speciellt att man kan ställa in färgerna efter eget behag. Lovely. Fler saker skulle fungera så!

Jag lekte också lite. Att kunna ställa bredden i unisonläget är mumma för att göra feta basar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-05 18:29

den har ju brukats och missbrukats i tid och otid. så varför inte den senaste

Ze bumbalump. Det släpptes en update idag. 1.07 (2006.5.3). Ej längre benämd som beta.

Spread och pitchkontrol för unisonläget, ny effekt - phaser och bättre hantering av GUI. Även Lissajous-oscilloskop.

Hemsidan:
http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/

Direktlänk till nya versionen:
http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/synth1v107.zip

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-07 19:07
Ursprungligen av Katzenjammer:

Ze bumbalump. Det släpptes en update idag. 1.07 (2006.5.3). Ej längre benämd som beta.

Spread och pitchkontrol för unisonläget, ny effekt - phaser och bättre hantering av GUI. Även Lissajous-oscilloskop.

Hemsidan:
http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/

Direktlänk till nya versionen:
http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/synth1v107.zip

Perfekt tackar Katzenjammer för den länken, får lyssna in den nya versionen.:)

bra bra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-03 13:54

wow!

stadig favorit i min arsenal tillsammans med asynth, oatmeal och diverse annat.
tack katzen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-03 14:26

Najs, får jag prova när jag kommer hem :-9

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-07 16:15

Oj, det här hade jag missat totalt (varit dåligt med 99 och kvr-tittande den här veckan) men skall tanka hem och prova nu.

// mr-synth1-fanatikern

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-07 19:20

Har testat en stund nu och japp, jag gillar mycket. Det är vettiga uppdateringar som man helt enkelt blir glad av. Unison blev ännu mer användbar nu (vilket den redan var efter förra uppdateringen) och phasern låter fint.

Det jag skulle vilja ha fixat är att FM-ballar ur efter ett tag (5-10 minuter) när man styr den med LFO,att pedal-sustain-hanteringen inte är klockren och att jag ibland lyckas få noter att hänga sig i monofonläget. Fast de buggarna har iofs funnits sedan jag började använda synten, och Ichiro vet om de grejerna också. Vågformssynk (vid start) hade varit trevligt också.

Trådgräva. Hehe. Men såg det här på KVR och tänkte det kunde vara intressant för alla Synth1 brukande 99:or.

En yahoo grupp för Synth1 som startades för att försöka få alla Synth1 resurser samlade http://launch.groups.yahoo.com/group/synth1users/

Finns bland annat en fil som innehåller alla för nuvarande tillgängliga ljudbanker till Synth1. Hela 63st.

En random preset generator till Synth1 under utveckling
Synth1 random preset generator Neurotronic’s Blog

Vet någon om denna även finns för Mac? Hittar ingen mac länk någonstans?

Nej, finns enbart till Windows.

1
Bevaka tråden