Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Connectix Virtual Game Station

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har testat Connectix Virtual Game Station? Hur bra/dåligt funkar den? Funderar lätt på att skaffa och installera på iBooken. Vore ju rätt coolt.

Nån som vet om det finna planer på en PS2 VGS?

Kollar hos Connectix och ser att de sedan 30/6 inte skeppar VGS längre. Men, den finns som tillval på Apple Store... Märkligt.
Fick de alltså på nöten av Sony och tvingades lägga av eller sålde den för dåligt?

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 15:03

Den funkar utmärkt även på gamla macar (typ 200 mhz g3). Och det är lätt att ställa in så man kan lira med t ex en iShock kontroll. Tyvärr så funkar inte alla spel på den (t ex FF7 och FF8) - så innan du köper kolla upp om det spel du vill lira verkligen funkar. Dom ska ha en kompatibilitets lista ngn stans på deras hemsida..

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-19 16:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Den funkar utmärkt även på gamla macar (typ 200 mhz g3). Och det är lätt att ställa in så man kan lira med t ex en iShock kontroll. Tyvärr så funkar inte alla spel på den (t ex FF7 och FF8) - så innan du köper kolla upp om det spel du vill lira verkligen funkar. Dom ska ha en kompatibilitets lista ngn stans på deras hemsida..

Jag har då lyckats spela FF8 med CVGS, dock inte särskilt länge, möjligt att det blir problem längre fram i spelet. Men med tanke på vad en PSOne eller beg. PSX kostar idag så verkar det ganska meningslöst att köpa en emulator som inte fungerar klockrent, och en handkontroll som förmodligen inte kan mäta sig med originalet.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-20 09:52

Om du ska köpa en konsol kan du lika gärna köpa en Dreamcast - den kostar mindre än PSOne och är bra mkt kraftigare med mkt bra spel - om man inte bara vill lira FF såklart..

Varför skaffa en dyr dator och sedan spela spel på > 22" skärm?
Köp en PS2 och spela på era stora TV apparater.
Spel är för PC-människor!
Jag tycker att B:ström skall fixa en ny site för er som vill diskutera spel.
I min värld har spel inget med proanvändning att göra.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-21 10:15

Larvig du e - ska ni sortera ut dom som tycker om att spela spel? Då får ni ju bara gamla stofiler kvar här..

Dessutom är det här inlägget inlaggt under "Spel och Övriga 1%" så om du tycker så så kan du låta bli att kolla här!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-21 21:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Om du ska köpa en konsol kan du lika gärna köpa en Dreamcast - den kostar mindre än PSOne och är bra mkt kraftigare med mkt bra spel - om man inte bara vill lira FF såklart..

Jotack, jag har spelat tillräckligt mycket Shenmue och Skies of Arcadia för att inse det. Men eftersom CVGS var ämnet så kan man anta att DC inte är ett alternativ.

Humhum, nu börjar det nog bli off-topic, å andra sidan finns det inte så mycket att säga om Mac-spelande, Micke W har en poäng

Larvig du e - ska ni sortera ut dom som tycker om att spela spel? Då får ni ju bara gamla stofiler kvar här..

Nej nej, de som tycker om att spela spel kan lugnt fortsätta att diskutera spel här, ovasett vilken plattform det gäller.
Forumet heter ju "Spel och Övriga 1%" precis som du sa

Varför skaffa en dyr dator och sedan spela spel på > 22" skärm?

Varför inte?
Man kanske föredrar spel som inte finns för någon av konsolerna.
Man kanske tycker en GameBoyAdvance har för liten skärm, och hellre spelar på sin PowerBook/iBook som man ändå tar med sig.
Det finns nog en hel del anledningar för de som väljer att spela på en "dyr dator."

Spel är för PC-människor!

Spelar gör ju den som tycker det är underhållande.

Jag tycker att B:ström skall fixa en ny site för er som vill diskutera spel.
I min värld har spel inget med proanvändning att göra.

Ok, men tillsvidare så fortsätter speldiskussionerna i detta forum (Spel och Övriga 1%) precis som vanligt.

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-22 14:20

Spel inget för proanvändare?!?!?!
Man baxnar av enfaldigt påstående!!!
Att spela spel, såväl på dator som TV, hör väl till de senaste två generationernas största fritidsysselsättningar. Spelen har dessutom varit bidragande orsak till en skenande teknisk utveckling av sällan skådat slag - något som kommit tillgodo både bland proffs och amatörer.

Dessutom finns det (hör och häpna!) en stor serriös yrkessida av spelindustrin där det sitter många formgivare,spelutvecklare,strateger,marknadsförare,programmerare och systemtekniker som gladeligen väljer t.ex. Mac:en som yrkesredskap. Främst i detta gebit hör väl bl.a. gänget bakom den enormt framgångsrika speltrilogin MYST; Cyan Inc., Red Orb och UBISoft...
Om man tycker att spel är oserriöst rider man på alltför höga hästar eller har ingen somhelst aning om vad man pratar om. Om denna sajt har den goda smaken att ha som stående punkt ett forum för speldiskussioner så har man all anledning och vara säker på ett "långt liv"...Spel ÄR serriöst och fullt av spännande tekniska spörsmål som många kan ha glädje av. Är man inte intresserad går det bra att välja någon annan rubrik i listan...

Nu tillbaks till ämnet: Själv sitter jag och både arbetar och spelar spel på en 21" och har ingen somhelst längtan till en TV-konsol. Nu börjar de bärbara också bli så bra att man kan plocka med sig spelen (och jobben) vart man än befinner sig.
Som det sagts så utvecklar man också olika spel för olika medium...en del passar särskilt bra i en dator och just kombinationen med att datorn är mer än en spelmaskin men ändå levererar spelupplevelser till högsta klass gör den överlägsen alla TV-konsoler...

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-23 15:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Varför skaffa en dyr dator och sedan spela spel på > 22" skärm?
Köp en PS2 och spela på era stora TV apparater.
Spel är för PC-människor!
Jag tycker att B:ström skall fixa en ny site för er som vill diskutera spel.
I min värld har spel inget med proanvändning att göra.

Konsollspel i all ära, men det roligaste sättet att avnjuta spel är att lira med sina polare eller totala främlingar på nätet. Ingen konsoll kan hittills fixa det.

Att ha en dator utan att dra fördel av det roliga som erbjuds i form av att spela mot andra, är bara förvånansvärt.

Jag köper ingen PS2´a för jag väntar på nästa konsoll med ordentligt multiplayerstöd (X-box?).
Dreglar vid blotta tanken på att lira en säsong F1 online...

CVGS, fungerar bra för mig men endast om min PSX inte är i närheten. Grafiken blir kass på en skärm, i övrigt går det utmärkt att spela.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-23 18:51
Citat:

Konsollspel i all ära, men det roligaste sättet att avnjuta spel är att lira med sina polare eller totala främlingar på nätet. Ingen konsoll kan hittills fixa det.

Dreamcast kan.. dock endast över modem, men den är iaf den första konsolen med riktiga online funktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-23 19:46

Jo DC fixar det, hur många spel vet jag inte men det är väl begränsat. Det är en början men inte tillfredsställande, och DC är väl en död konsoll nu är den inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-23 23:04
Citat:

Skapades ursprungligen av: Smith:
Jo DC fixar det, hur många spel vet jag inte men det är väl begränsat. Det är en början men inte tillfredsställande, och DC är väl en död konsoll nu är den inte?

Ironiskt nog lever Dreamcast mer än någonsin nu efter att Sega lagt ner produktionen, eftersom de nu säljs ut till löjligt låga priser och utbudet av kvalitetsspel är svårslaget.

Nog finns nätverksspel, bl a fps-spel som Quake 3, UT och Segas eget Outtrigger, men även andra typer av spel som det omåttligt populära rollspelet Phantasy Star Online.

Xbox kan bli intressant, men frågan är om Microsoft har en chans mot Sony och Nintendo. Risken finns att det mest blir av portningar av gamla PS2-spel utöver Microsofts eget till synes svaga spelutbud, medan PS2 och GCN får alla godbitar först. De enda Xbox-exklusiva titlar som verkar spännande är väl Project Ego och Gotham Racing. Möjligtvis Halo också.

Ahem, off-topic igen.

Mojligtvis Halo? Uhm, halla...

Vart att vanta pa

Xbox - Halo
Gamecube - Nyversionerna av Metroid och Zelda
PS2 - Nya Metal Gear Solid 2

Ar inte imponerad av PS2 alls, hoppas inte hypen kommer sabba lika mycket for de andra konsollerna som den gjorde for PS2an. Jag har i alla fall forbokat Xbox och Gamecube... ska spela.

Klart att vi proanvandare (och alla andra ocksa for den delen!) ska fa diskutera och spela spel,inget annat ar aktuellt.

Det hor till den nya ekonomin att spela.

[ 24 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det finns massor av siter som diskuterar spel men ytterst få som för seriösa diskussioner om annan Macanvändning.
Speldiskussionsplatserna brukar dra till sig än annan sorts användare och personligen kan jag avstå från diskussionsforum som är fyllda med dessa individer.
Självklart skall medlemmarna här få diskutera vad de vill. Det är också bra för Macevangelister att känna till vad som finns i spelväg.
Men om speldiskussionerna tar överhand då har syftet med denna site gått förlorad.
Att spela är inte en del av den nya ekonomin!
Däremot att köpa och sälja spel...

Clavius,
Du får gärna kalla mig enfaldig och okunning.
Jag har hänvisat till spelandet! Att spela är rekreation (om man mot förmodan inte är testspelare) och då är datoranvändningen inte professionell.
Jag är också väl medveten (bättre än du kan ana) om att speltillverkningen är en stor industri och att den sysselsätter många kreativa människor inom många olika områden.
Detta har inget med min ursprungliga ståndpunkt att göra.
Alla har olika preferenser i livet. Om datorspel är en av dem så må det väl vara. Personligen tycker jag att det är en av de större hälsoriskerna vi har idag.
Nu har jag sagt mitt i den här diskussionen och jag lovar att jag skall försöka hålla mig borta från fortsatta diskussioner om detta ämna som jag uppenbarligen ogillar.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-24 23:52

Mojligtvis Halo? Uhm, halla...

Jepp, möjligtvis. När Bungie för några år sedan började läcka uppgifter om Halo var intrycket *wow*, men nu när utvecklingen hunnit ikapp och mer information läckt ut, tycks Halo inte bli det revolutionerande spel det en gång framstod som, utan ett vanligt fps av Tribes-typ. Utan nätverksstöd.

Ar inte imponerad av PS2 alls, hoppas inte hypen kommer sabba lika mycket for de andra konsollerna som den gjorde for PS2an. Jag har i alla fall forbokat Xbox och Gamecube... ska spela.

Jag tror stenhårt på PS2. Den allmänna uppfattningen bland spelutvecklare, framförallt de japanska, är att PS2 kommer att vara den dominerande plattformen i år framöver. Det är om något en garanti för att många spel kommer att utvecklas för konsollen.

De spel som finns för plattformen idag är ganska tama. De riktigt tunga titlarna låter oftast vänta på sig, något som definitivt inte bara gäller för Sonys konsoller. Samtidigt som Xbox och GCN släpps i vinter kommer den andra vågen av spel till PS2. Nintendos och Microsofts lanseringstitlar lär inte vara någon match för potentiella fullpoängare som Final Fantasy X, Baldur´s Gate Dark Alliance, Metal Gear Solid 2, Gran Turismo 3 och Devil May Cry för PS2. Visst kommer flera av PS2-spelen att portas till Xbox förr eller senare, men vem vill vänta på portningar.

Nintendo lär dock klara sig bra, de har oerhört kompetenta utvecklare in-house och kommer att sälja på säkra hits som just Zelda och Metroid. Men att de skulle ta ledartröjan från Sony tror jag inte.

Fast mest intressant i höst blir förstås Shenmue 2, för den i dagslägset bästa spelkonsollen - Dreamcast

Det hor till den nya ekonomin att spela.

Yay

Ursäkta Ehnmark, men jag tror bestämt du fått det hela om bakfoten. Halo kommer i allra högsta grad ha nätverksstöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-25 18:53

Ursäkta Ehnmark, men jag tror bestämt du fått det hela om bakfoten. Halo kommer i allra högsta grad ha nätverksstöd.

Bungie har gått ut och sagt att nätverksstöd i Xbox-versionen inte är troligt. Från ConsoleWire:

Citat:

Unfortunately it´s not possible for us to code support for internet play without more info than we have now. So Xbox Halo won´t magically work over the internet when MS gets their networking stuff up. I don´t think a patch will happen either.

[ 25 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

Micke W:
Profesjonell computer-spilling er noe som i aller høyeste grad foregår!
De spillerne som har høyest rank på div. ratings blir ofte sponset av produsenter av spillutstyr ( Razer Boomslang er svensk ), og blir sendt rundt i verden for å delta i konkurranser!
Det foregår på EXAKT samme måte som med idrett!

Jepp, möjligtvis. När Bungie för några år sedan började läcka uppgifter om Halo var intrycket *wow*, men nu när utvecklingen hunnit ikapp och mer information läckt ut, tycks Halo inte bli det revolutionerande spel det en gång framstod som, utan ett vanligt fps av Tribes-typ. Utan nätverksstöd.

Nar jag testade spelet var intrycket fortfarande "wow". Battre os far man leta efter och jag koper Xbox bara for Halo (och kommande EA-titlar). Ar inte tillrackligt uppdaterad pa titelsidan for att veta mer om vilka spel som kommer, darav ocksa min kommentar om PS2 och dess kvalite.

Vissa spel maste dock spelas pa en dator for maximal njutning. Unreal pa en playstation? I say no...

Ser framemot en rolig vinter! Nar kommer Xbox & co till Europa och Sverige forresten?

[ 26 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

jag koper Xbox bara for Halo (och kommande EA-titlar). Ar inte tillrackligt uppdaterad pa titelsidan for att veta mer om vilka spel som kommer

Från svenska Digital Illusions kommer bl.a Shrek och Battlefield 1942 till Xbox.
Battlefield 1942 är för övrigt en "EA-titel" också

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-28 16:23

Nar jag testade spelet var intrycket fortfarande "wow". Battre os far man leta efter och jag koper Xbox bara for Halo (och kommande EA-titlar).

I så fall ger jag mig Du får gärna berätta mer om hur det var att spela.

Ser framemot en rolig vinter! Nar kommer Xbox & co till Europa och Sverige forresten?

Första kvartalet 2002 är det som gäller för såväl Xbox som GCN, såvitt jag förstått. Den Europeiska marknaden brukar hamna långt ner på prioriteringslistan.

Ber om ursäkt Ehnmark. Jag missade att du menade att nätverksstödet inte skulle finnas till Xbox. Alla uppgifter tyder dock på att nätverksstöd ska finnas till PC/Mac. Det var det jag menade.

Sorry, återigen

1
Bevaka tråden