Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på nätverksspel?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-11-23 16:02

Jag har blivit ombedd att visa upp lite nätverksspel (och även andra spel), för en grupp macanvändare här i umeå, och jag skulle vilja ha lite tips på spel jag ska visa.

De kan komma på är;
Quake 3
Unreal Tournament (med lite olika mods, som tactical OPS
Starcraft Broodwars
Diablo 2
...Och icke nätverksspel
Monkey Island
Riven

men jag är lite enformig, spelar mest äventyr eller shootem up. Så tipsa mig på andra spel!

MVH /samuel

Myst 3:Exile
Giants Citizen Kabuto (ifall du har tillgång till en Mac OS 10.1 burk)
Star Trek:Elite force
StarWars Pod Racer

  • Medlem
  • 2001-11-24 15:29

Ja jag kör 10.1

Hm intressant, jag måste läsa på mer om Giants och Elite Force. Har kanppt hört om dem. Är de bra spel?

Giants är lysande. Då iMacsidan dyker upp igen ska jag skriva en recension.

Det är ett sjukt spel som ger vissa "Liftarens Guide till Galaxen"-vibbar.
Rolig dialog och ett sjuk händelseförlopp. Snyggt som rackarn är det också. Finns bara till Mac OS 10.1 dock.
Bör spelas med en ordentlig maskin.

Elite Force är det många som gillar. Själv är jag inte överförtjust i det. Men smaken är som bekant som baken. Snyggt är det i alla fall.

Du kanske kunde visa upp något MMORPG. Typ Clanlord...

Synd att det finns så få sådana till mac...

  • Medlem
  • 2001-11-25 22:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Xtra:
Du kanske kunde visa upp något MMORPG. Typ Clanlord...

Synd att det finns så få sådana till mac...

jag känner varken till vad MMORPG är, eller spelet Clanlord, berätta mer är du snäll jag blir mycket nyfiken

MMORPG betyder "Massive Multiplayer Online Role-Playing Game" och i sådana spel kopplar man upp sig mot en värld där man kan gå runt göra lite vad som helst... De flesta MMORPGarna är persistenta och där kan man tex bygga/köpa ett hus och sedan när man kommer tillbaks till spelet står huset kvar (om ingen bränt ner det)

Det roligaste med sådana här spel IMHO är den riktiga rollspelskänslan då man faktiskt agerar som om man var den figuren man är . I Ultima online är detta extra kul då folk går runt och pratar gammelengelska, typ "Thou hast defiled my noble sword infidel!"

På PC sidan är MMORPG´s mycket populära och jag är nästan frestad att köpa en PC bara för att spela lite Ultima Online, Anarchy Online eller Ragnarök Online...

Till mac finns endast några få shareware MMORPG´s tex Delta Tao´s Clanlord.

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: Xtra ]

Myth I och Myth II är ju helt fantastiska nätverksspel, eftersom man "skriker" åt varandra i triumf (i mitt fall) och skräck (i mina motspelares fall) Prova Myth!!

MVH mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-26 09:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: samul:
men jag är lite enformig, spelar mest äventyr eller shootem up. Så tipsa mig på andra spel!

4x4 Evolution eller vad det heter, terräng/suv spelet. Nätverk mellan pc/dreamcast/mac.

Bara ett tillägg med ett bilspel

Du bör visa olika kategorier av nätverksspel.

1. Shootemup
Kanske främst eftersom de är de spel som de flesta spelar över nätverk/Internet

Ex:
Quake 3
Unreal Tournament med någon mod
Rune för lite omväxling

2. Strategi
Ofta nästan de roligaste nätverksspelen (men det beror iof på person).

Ex:
Starcraft
Myth II
Age of Empires I / II

3. RPGer
Tyvärr så är det mest Hack´n´slash rollspel som man kan spela i nätverk.

Vampire the Masquerade har en lite annorlunda approach, där är det en spelledare som skapar handlingen eftersom spelarna går runt i världen. Lite som ett riktigt rollspel alltså...

4. Flygspel

F/A 18-Hornet
Falcon 4

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-26 10:47

Testa Return to Castle Wolfenstein.

Iallfall om du har tillgång till lite datorkraft...

  • Medlem
  • 2001-11-26 12:10

Tack så hemskt mycket för alla förslag!

iBib: lysande ide att visa olika kategorier!

Mattias: Ja myth (spottar alltid ner skärmen när ajg ska uttala det =). ja, det ska jag visa upp!

iLike: jo jag har en hyffsat bra dator (dual g4 450, 128 meg ram) men det avslutaar sig själv en massa gånger, så jag lade ner det (jag kanske ahr lite lite minne?)

Xtra: Finns det något demo av de spelen? (vet inte om jag kan skaffa dem i full version)

Något fler bilspel (mer än det smith nämde) som är värt att visaupp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-26 13:17

CARMGEDDON. *asg*

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-26 14:27

Kör en skön flygsimulator istället, har kollet på bilder från Fly 2 men vet inte mer, har inte testat det ännu.

Det finns väl någon som vet, sen borde du visa CM (01/02), inte mycket att visa upp men det är ju bästa spelet till Macen nånsin...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-26 18:07

Håller med, helt klart det bästa spelet till mac. Har inte provat att spela över nätverk, hade varit roligt att prova någon gång.

Jag är lite intresserad av vad är för några du ska visa spelen för, jag är ju också Macare och umebo...

Är det MacUm?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-26 22:41

Eric, testa Cm över nätverk, det är så jävla skoj om man bara råkar ha en helg över, tyvärr är det ju ett visst avstånd Sundsvall-Halmstad, annars hade det varit en ära att kicka ditt ass!

  • Medlem
  • 2001-11-26 23:28
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Jag är lite intresserad av vad är för några du ska visa spelen för, jag är ju också Macare och umebo...

Är det MacUm?

hehe det roliga är att jag inte har någon aning vilka det är (visste kanppt att det fans någon macförening i umeå =).
ska fråga killen som bad mig hjälpa till.
jag återkommer med svaret senare.

under tiden, tipsa mig på fler spel!

Garanterat Macum.

Hoppas det går bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-28 00:12

Vad är det som finns i Umeå som gör det så tätt på Mac? Kan det vara så enkelt att det bara är bättre människor där?

Oh yes, där sa du något sant.

Umeå är helt enkelt bäst...

Vet faktiskt inte varför det är så mycket Macare i Umeå (vi diskuterade det i någon annan tråd för ett tag sedan). Men det är uppenbarligen en bunt med duktiga Macare som hänger på det här forumet...

Jag vil oxo ha mac-LAN med fler än bara 4 personer (som är max experience )!

Och jag skal ta ALLA i Q3

  • Oregistrerad
  • 2001-11-28 20:53

mm, det vore kul o skramla ihop till ett ordentligt mac-lan nån gång..
typ stockholm, helst, typ.

MEN, då måste ja få spöa alla i TA allafall en gång, grym nostalgi!

1
Bevaka tråden