Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

simtower?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-23 03:24

nån som vet var man kan få tag på simtower för mac?

Du ska nog försöka få tag på YootTower, vilket är uppföljaren till SimTower. Klart förbättrat och du kan till och med få Apple att flytta in i ditt lilla bygge.

Men något svar på din fråga har jag knappast, kanske finns det att fynda någonstans eller så kanske spelet har gått och blivit abandonware.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-23 13:08

Inlägget raderat. Förfrågningar eller tips om adresser där man kan ladda ner "wares" (omfattar alla program som är copyright-skyddade i någon form, och inte är godkända för fri spridning) hör inte hemma i detta forum.

[ 02-12-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-23 16:39

Tack som tusan! ...och snygg site var det oxå!

Warez ska nog helst inte spridas genom denna sajt, skicka privata messages istället tycker jag.

Jag tror ordet som bör användas om den siten är ´Abandonware´ och inte Warez, men jag måste medge att skillnaden inte är överdriven i många fall. Gamla spel som Chess och Tetris brukar det inte vara några problem att lägga upp på webben, men Sim Tower känns lite gråzon tycker jag. Så fruktansvärt gammalt är det egentligen inte att det ´skänkes bort´.

Bedömningsfråga egentligen, jag tror 99mac klarar sig hur det än går.

/ [V]

Ja, diskussionen kring Abandonware är ganska intressant. Så fort det ryktades att Q3 inte skulle gå att köpa till Mac längre, så tog många det som en anledning att släppa spelet som Abandonware.

Jag tycker att program som tagits ur sortimentet inte är warez. Eftersom programmet är gammalt (SimTower, Photoshop 3.0, Sim City 2000, Word 5.1 etc) kan ju inte tillverkaren direkt förlora på det, eftersom dessa gamlingar knappast ger några kommersiella möjligheter längre. Jag tror inte att Adobe t.ex skulle släppa Pshop 3.0 igen och börja sälja det, eller SimTower skulle relanseras i originalversion.

Som sagt: Abandonware är inte warez, utan just övergivna program som tillverkaren inte längre är intresserad av.

Tror att 99mac behöver förtydliga sin ståndpunkt vad gäller ”Warez”.

* Alla länkar och/eller hänvisningar till Warez (omfattar alla program som är copyright-skyddade i någon form) tas bort.
* Alla länkar och/eller hänvisningar till serienummer tas bort.

Detta känner vi även inkluderar "abandonware", eftersom programmet i fråga fortfarande är copyright-skyddat av tillverkaren. Naturligtvis innefattar inte ovan Freeware eller liknande.

Har du kommentarer vänd dig gärna till forumet Feedback eller [email protected].

/Vi bakom 99mac.com

Jag vet inte hur det är för mac, men för PC säljs SimTower fortfarande. 20$ kostar det, och då får man även en bunt andra tidiga maxis-titlar (SimCity m.fl.). Men det kanske inte är samma företag (Maxis - EA) som ligger bakom macversionen av spelet?

Jag kan förstå att spelföretagen inte ser någon poäng i att prångla ut cd-skivor, manualer och förpackningar på spel som är mycket gamla. Men nu när allt fler sitter med snabba uppkopplingar borde väl dessa spel säljas online (till en billig penning). Ett spel som SimTower borde ju inte väga in på mer än 5-10 Mb, och 5-10$ kunde det ju vara värt. Manualer kunde ju följa med som PDF-filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-30 11:23

frågan e varför man vill ha sim tower när yoottower finns som ju är tvåan av simtower dock ej gjort av sim eller maxis gänget.. men dock yoot som är programeraren som gjorde simtower.. tror jag.. rockar styggt

Jo, Yoot var den som designade SimTower ursprungligen.

En möjlighet att köpa gamla klassiker över Internet vore onekligen en uppskattad möjlighet!

Jag tror att man skulle behöva en annan tideräkning för datorprogram. Ett program i version 3.0 när den nyaste är 6.0 eller en 2.0 av ett program som finns i 10.0 bör släppas som freeware alternativt säljas för en billig penning.

Billiga äldre program skulle ju vara utmärkta konkurrenter till nya "konsumentprodukter". I vilket fall som helst kallar jag inte Abandonware för warez om det övergivna programmet uppfyller följande kriterier:

1. Programmet är 5 år gammalt eller äldre.

2. Programmet ligger 3 versioner efter den senaste versionen (är det 5 år gammalt och nedlagt gäller inte detta).

3. Programmet säljs inte överhuvudtaget (inte ens via nätet) och går inte att få tag på vid förfrågan: "programmet är för länge sedan taget ur sortimentet - vi supportar det inte och vi erbjuder inget till det".

Uppfylls dessa tre kriterier har man ett totalt övergivet program. Sprider man detta via nätet är det inte piratkopiering i mina ögon eftersom det:

1. Inte intresserar samma kunder som köper företagets moderna program.

2. Det gamla programmet kan inte generera inkomster p.g.a sin ålder.

3. Programmet är gammalt och kan vara inkompatibelt med nyare datorer och system, vilket utesluter dessa.

Etc.

För de som har äldre maskiner som de köpt billigt kan abandonware vara ett enkelt sätt att få något gjort för en låg kostnad. Abandonware-programmen kan också fungera som en "försmak" och göra personen sugen på att köpa en ny och modern version.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
För de som har äldre maskiner som de köpt billigt kan abandonware vara ett enkelt sätt att få något gjort för en låg kostnad. Abandonware-programmen kan också fungera som en "försmak" och göra personen sugen på att köpa en ny och modern version.

Jag håller med, men det gör antagligen inte Antipiratbyrån och resten av programvarubranschen...

:rolleyes:

1
Bevaka tråden