Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myst Exile

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-04 11:46

Finns det fler här som spelat färdigt Myst Exile?

Skulle vara kul att få lite åsikter om svårighetsgrad, utseende och hur Exile står sig jämfört med Myst och Riven?

Jag har inte spelat klart ännu så jag kan inte yttra mig om det är svårare/lättare än någon av de andra två. Däremot tycker jag grafiken är så mycket bättre än i de tidigare.

Myst var ju så speciell när den kom. Man var ju så impad bara av den snygga grafiken och ljudeffekterna. Man satt och rös och hade ståpäls igenom spelet.

Nu när man spelar så vet man ju hur det funkar, även om man ibland också kan få rysningar av välbehag över vissa effekter. Men visst är det klurigt, det är inte alltid så självklart hur man gör. Men kommer man ihåg från Riven att man ska ha öronen på helspänn så brukar det mesta lösa sig.

Betyg så här långt (har bara kommit till en av de andra världarna från första) är nog en stark 4:a.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zagge:
Finns det fler här som spelat färdigt Myst Exile?

Skulle vara kul att få lite åsikter om svårighetsgrad, utseende och hur Exile står sig jämfört med Myst och Riven?

Fan Zagge, är du klar redan? Har inte börjat än...

Jag spelade ut det på två dagar.
Det var kanske lite för enkelt denna gång. I motsats till Riven som var alldeles för "ologiskt". Alla tre spelen rockar naturligtvis riktigt hårt.
Myst 3:Exile är naturligtvis det snyggaste av de tre. Historien som vanligt mycket bra.
Den får en stark 4:a...det enda som håller det borta från 5:an är att det var lite för enkelt om man är insatt i D´ni världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-22 14:01

Kul att det har kommit upp på listan; att jag har missat den här punkten(!)...MYST-spelen tillhör definitivt mina favoriter och man slutar aldrig fängslas av berättelserna om D´Ni!!!
Jo, EXILE håller högsta klass och jag har tagit mig igenom spelet på ca. 30 timmar (tog mig en hel helg från att spelet landade på mitt skrivbord en fredagseftermiddag...). Det är,som det sagts här tidigare,inte lika klurigt i puzzelgåtorna men definitivt häftigare i grafiken. Möjligheten att se sig omkring i 360 grader är enastående...speciellt i kombination med att det kan utspela sig videofilmer samtidigt i "panoramat" !!! De olika världarna är också mer utmejslade till sin form och innehåll och man tycks aldrig bli mätt på att studera alla detaljer. "Övärlden" Edanna tyckte jag var svårast då det var knepigt och se vart man skulle ta vägen och vad man skulle leta efter.
Medans man spelar EXILE sitter man och drömmer om hur det skulle vara att spela RIVEN med samma grafiklösningar. RealMYST kommer ju redan strax och är ett klart lyft för det första spelet.

Som alltid; har man spelat de tidigare två så är det ju också lättare att klara EXILE. Somvanligt är det former, färger, ljud och saker som verkar "irrelevanta" som är lösningarna till alla puzzel.
Och musiken i spelet är ett kapitel för sig!
Klart bäst hittills !!!

Ändå är allt detta bara en lite föraning till om vad som kommer i nästa MYST-projekt som man håller på att utveckla som bäst; en nätverksvärld som man kommer att vara uppkopplad till och ständigt kan utforska, såväl ensam som tillsammans med andra...

Tur att man sitter på en Mac så man får ut mesta möjliga av spelen!

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Korrekt av dig Clavius. "MudPie" som spelet heter, kommer revolutionerna spelvärlden som den ser ut idag. Spelet är tydligen HUR stort som helst...

Som ni alla säkert redan vet släpps ju inte Exile i Europa förrän i september bara för att den ska språkanpassas. Men den lär ju knappast översättas till svenska, och även om den gjorde det skulle det ju kännas löjligt med en dubbad Atrus! Är det förresten någon som vet om Special edition-versionen kommer att komma till Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-22 13:28

Jag tycker nog bäst om Riven av de tre.

Myst var ju speciellt för att det var så banbrytande. Betyg 4

Riven är det hitills snyggaste och mest utmanande att spela, jag gillar att det var lite mer komplexa problem. Storyn och alla karaktärer var klockrena tycket jag. Fantasidjuren var dessutom suveräna. Det enda negativa var väl de 5 CD skivorna du var tvungen att bolla med. Betyg 5

I Exile gillade jag skurken samt att du har 360´ sikt hela tiden. Fullskärm på video/animationerna var också kul.

Jag tycker dock att Exile saknar det djup som Myst och Riven hade. Det känns inte som en "värld" utan mer som en rak story. Kanske har det att göra med att bröderna Miller inte varit delaktiga i storyn. Problemen var stundtals lite väl enkla att lösa. Viss grafik som dom stora blommorna och djuren var inget vidare. Betyg 4

Hela sviten är såklart blande det bästa som finns i spelväg. Nu ser jag fram emot Mudpie om det blir klart ngn gång. REALmyst måste man väl kolla in också. Det ryktades ett tag om en långfilm som Robyn Miller planerade, ngn som vet ngt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-22 14:02

Förresten, var det ngn som hittade ngt påskägg i Exile? Det fanns ju en hel del i Riven.....

Filmen är fortfarande bara på ryktesvågen. Tyvärr.

Påskägg ja, Det finns några stycken. En till exempel är alldeles i början. I första rummet i hela spelet. I det rummet som det börjar brinna...jag säger inget mera för tillfället så får du utforska själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-26 11:04

Man har för tillfället hittat fem "påskägg" i Exile...och fler lär säkert dyka upp! Om du inte har tålamodet att leta själv kan du få tips på följande suverräna D´nisajt:http://www.mysterium.ch.
Någon film från Miller & Co. lär vi nog inte få se på ett tag, men däremot är ju Myst IV ("Mudpie") en efterlängtad utveckling av hela spelbranschen (med beräknad lansering runt 4:e kvartalet 2002).
För er som tycker det är jobbigt att byta cd-skivor hela tiden rekommenderar jag DVD-versionerna varmt (finns för RIVEN och kommer till jul för EXILE)...de har dessutom ännu bättre grafik och några få extra överraskningar!
Själv väntar jag mest just nu på realMYST - verkar dyka upp vilket år somhelst för Mac (i USA har det funnits för PC nu i över ett halvår....)

1
Bevaka tråden