Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbrott på reklambyrå

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg på en lista att stora reklambyrån HCYR hade haft inbrott. Dom filmades genom en webbkamera och resultatet visas nu på deras hemsida.

Riktig action och poliser med dragna pistoler!

Jag vill se actionfilm!

Synd att dom inte plocka förövarna då..

Så jäkla skönt!

Frågan är om den där siste polisen försökte sno webbkamran..?

/Christian

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-05-18 00:23

Jag vill inte vara den som är den egentligen.. men jag kan inte tänka mig att det är lagligt att visa det som spelades in via webkameran.

Fast.. hade någon frågat mig om vad som är rätt eller fel så hade det ju varit fullkomligt fritt fram att visa sådant. Cencur är inte min gren.

Det är klart att det är lagligt att visa det man nattetid har spelat in i sina egna lokaler!!?

MVH Mattias

Jag är inte så säker på att det ens är lagligt att filma sin egen lokal.

Du bryter ju mot tjyvens integritet eller nåt...

Nän som vet som kan lagen?

Jag förstår inte varför Ni tror att det skulle vara olagligt? "Big Brother", "Baren", "Villa Medusa", "Robinson". Här finns förvisso avtal men många som aldrig skrivit på några papper hamnar på kamera, T ex Hung Wang Chong ifrån Tibet som hamnar på barens webbkameror när han tar en vanlig enkel pilsner.... Olagligt?

Här handlar det dock om att nattetid, i en privat lokal, filma tystnaden och stillheten. Så fort filmen hamnar hos polisen (i det här fallet t ex), så är det ett bevis mot ev förövare, och därmed en offentlig handling... Skillnaden mot t ex en fotbollsstadion är ju att stadion är en offentlig plats, vilket inte en låst reklamfirma är nattetid.

Det som i juridisk mening har ifrågasatts är övervakningskameror på t ex Sergels torg, inne i banker som råkar visa förbipasserande eller utomhuskameror mot ett gatukök = offentliga platser.

Om jag bryter mig in i valvet på riksbanken och åberopar beviset som ogiltigt eftersom det kränker min integritet, så tror jag nog inte att det håller - tror Ni?

MVH Mattias

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 03:24

Jag såg ett inbrott från min lägenhet - som skedde i en affärslokal nere på gatan. Gick till på exakt samma vis. Hörde ngt konstigt krasande ljud och tittade ut genom köksfönstret; såg en kille som stod och bashade in en kofot i skyltfönstret, nå´n halvminut senare sprang han och en till ut med varsin klump bärbara datorer under armarna. Kändes helt overkligt att se detta. Polisen dök upp kanske 10 minuter därefter, samt företagaren själv. Tänk på att det är lätt hänt, alla som har företag med mycket datorer. De går in och plockar väldigt snabbt, se´n hinner de nog oftast undan. Läbbigt och jobbigt; framför allt med all information som kan försvinna.

Ja, forsakringen tacker ju datorerna men informationen? Njae..

Sedan 1998 gäller nya, delvis uppmjukade regler om allmän kameraövervakning.

Kravet på tillstånd eller anmälan gäller endast sådan övervakning som sker med kameror som kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Utanför reglerna faller alltså övervakning av slutna områden inom företag, processövervakning, övervakning inom hemmet av barnens sovrum osv. Allt under förutsättning att allmänheten inte har tillträde. Inte heller kameror med så låg upplösning att identifikation är omöjlig och som tex är kopplade till en hemsida räknas som allmän övervakning även om de är riktade mot en offentlig plats.

Men det finns flera villkor för den tillståndsfria övervakningen t. ex.

• att tydliga skyltar om övervakningen finns uppsatta vid ingången
• att hela butiken får övervakas men inspelning får bara ske av kassaområdet och vid ut- och ingångar (annars krävs tillstånd)
• att varje kamera ska vara anmäld hos Länsstyrelsen och införd i registret
• att ljudinspelning inte får ske utan tillstånd
• att inspelade band inte får vara åtkomliga för annan personal än den som behövs för att byta band i bandspelaren
• att inspelat material ska förvaras på ett betryggande sätt
• att det finns en överenskommelse med anställda (även personalen blir ju övervakad och inspelad samtidigt med kunderna)

Spöa Skiten ur alla burglarrs!!!

Nån jävle springer omkring med min Thinkpad som kostade 25000:-
Hade massa dokument om kunder där osv.
Hoppas mina lösenord var tillräckligt bra...

Men apropå lagen.
Filmar man en lokal så måste det vara skyltat att "videofilmning kan förekomma"
Så var det åtminstone förut.

Micke,

betyder det att om jag har en webbkamera på jobbet som råkar få med lite annat än bara mig, dvs bakgrunden, så måste jag anmäla den till länsstyrelsen?!

Jag är glad att jag slipper den svenska byråkratin...

Min första spontana tanke var att det var fejkat för att skapa lite uppmärksamhet kring byrån på ett sådär lite "undergroundcrazy" sätt som reklamare gillar.

Men det verkar autentiskt och eftersom filmen är relativt trist så tror jag att det är äkta. Dock ska man se upp med reklambyråer de har ofta både en och två och ibland ett helt kompani rävar bakom örat.

Detta med datorstölder är dock något man bör ta på största allvar. Tjuvarna skyr inga medel. Det har t.o.m. förekommit att de tar sig in på lunchen när det är relativt folktomt och roffar åt sig datorer. Andra gånger rusar de in och tar vad de kan få i receptionen innan någon hinner reagera.

Webbkameror är åtminstone delvis undantagna från kameraövervakningsreglerna. Om webbkameran har sådan upplösning att det inte lätt går att identifeiera personerna så behövs inga tillstånd. Men som jag tidigare skrev så har reglerna mjukats upp.
Gjorde en gång en webbkamera grej åt en stor svensk tidning. Kameran var online via modem 24 tim /dygn i en par månader. Vi kom fram till att inte fråga om lov. Det skulle ta Länsstyrelsen en "bra tid" att reagera och sedan oss en "bra tid" att svara. De skulle också antagligen sagt att man måste stänga ned kameran och då var ju projektet redan genomfört.
Såhär får man naturligtvis inte göra men då byråkratin är så sanslös måste man tänja lite på reglerna...

Med tanke på att filmen fortfarande ligger online så stinker det reklamkupp lång väg...

  • Oregistrerad
  • 2001-07-25 10:24
Citat:

Med tanke på att filmen fortfarande ligger online så stinker det reklamkupp lång väg...

Nog snarare ett resultat av att HCYR är lika dåliga som de flesta andra byråer på att uppdatera sin sajt.

Vi har för övrigt också haft inbrott flera gånger, men vad värre är, det har varit folk som gått in på lunchtid och helt sonika släpat med sig datorer...!

1
Bevaka tråden