Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple som spelutvecklare.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple som spelutvecklare
Jag vet inte riktigt om det här ämnet tagits upp förut. Jag brukar inte kolla i det här forumet då jag inte är så förtjust att spela på datorn. Dock har jag ju förstått att det är ett problem för vissa att det inte släpps tillräckligt med spel för Mac OS.

Min tanke är följande. Varför köper inte Apple upp ett spelföretag och låter helt enkelt företaget löpande ta fram bra spel. Givetvis endast för Mac OS. Detta skulle ju betyda att antalet spel skulle öka till Mac plattformen. Skulle något av spelen bli snuskigt bra så skulle de ju givetvis kunna släppa det till Gamecube eller SP2 också, men som sagt inte till Windows.
Microsoft har ju ett eget spelföretag som utvecklar spel till sin plattform, så varför kan inte Apple ha det också.

Diskussionerna gick heta att Apple borde köpa Bungie för något år sedan. Men ni vet ju vilka som köpte dom...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 10:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Diskussionerna gick heta att Apple borde köpa Bungie för något år sedan. Men ni vet ju vilka som köpte dom...

Mja, ett år sedan var det väl inte.

Däremot minns jag tydligt hur många i comp.sys-mac.games.action tyckte jag var helt dum i huvudet när jag föreslog att de borde köpa Bungie 1999...

Å andra sidan kostar en Xbox 2500, pengar den är väl värd. Så det kostar inte så mycket att spela Halo (jo, det är värt 2500... lätt).

"något år" är inte "ett år"

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 11:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
"något år" är inte "ett år"

Låt oss inte fastna i semantikträsket.

Det var djävligt länge sedan någon ens föreslog det. Diskussionen var aldrig särskilt allvarlig. De flesta ansåg fortfarande att att Apple borde hålla sig till det de kunde, datorer.

Det är för övrigt rätt. Jag hade fel. Apple hade inte vunnit ett smack på att köpa Bungie. Halo hade inte drivit försäljningen av nya Macar, precis som det inte drivit försäljningen av Xbox.

Ironi?

För visst har Halo drivit försäljningen av Xbox. Jag köpte en pga Halo i alla fall. Flera jag känner också.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 23:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Ironi?

För visst har Halo drivit försäljningen av Xbox. Jag köpte en pga Halo i alla fall. Flera jag känner också.

Nej, det var faktiskt inte ironi.

Halo, och i viss mån DoA3, stimulerade den tidiga försäljningen, och utan de två titlarna hade Xbox inte överlevt sitt första år. Men den stora prissänkningen och sedermera paketet med JSRF och SegaGT har gjort oerhört mycket mer för försäljningen, både i USA och Europa. I Japan är den som bekant i det närmaste död.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:
I Japan är den som bekant i det närmaste död.

Död skulle jag nog inte säga, även om den sålt, i sammanhanget, blygsamma volymer.
Xbox sålde dock bättre än Game Cube i Japan under 3 veckor efter att DoA Xtreme Beach Volleyboll släppts

[ 01. mars 2003, 15:11: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-01 19:50

dom kunde väl starta ett spelföretag som portar spel till macen iaf, så dom skulle komma fortare....eller nåt..

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 21:48

Apple hade sin lilla spelkub, PiPPiN..
Den hade nästan allt som en xBox eller ps2 har..
Fast den blev ju inte särskilt stor.
Fast jag har aldrig haft någon eller sett en...

Onödigt vetande om pippin: länk
och en bild

What does $500 buy you? Bandai´s NC offers a 66-MHz PowerPC 603 processor, a quad-sp eed CD-ROM drive, and two serial connectors.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 11:42

Skulle vilja ha den! Om de hade fortsatt att bygga den och förbättra den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 12:56

Pippin var ju läcker, mycket snyggare än Xbox. Vad hände? Apple hade haft en vinnare där om de satsat fullt ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 14:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Pippin var ju läcker, mycket snyggare än Xbox. Vad hände? Apple hade haft en vinnare där om de satsat fullt ut.

Den var förre sin tiden.. antar jag.

Vad jag tror om Xbox: Jag tror att de snodde designen från Pippin.

iaf lite av den..

Det finns en Apple Pippin till salu på Tradera just nu!

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1818494

Nä, det är inte jag som säljer. Jag bara sprang på den och kom ihåg den här tråden.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-03-03 23:23
Citat:

citera: Den var förre sin tiden.. antar jag.

Och det var väl inte enda gången Apple skapat något som är före sin tid, tänker på Newton.

Någon som vet om det finns en lista över vilka spel som kom till denna spelbox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 23:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple hade haft en vinnare där om de satsat fullt ut.

Varför då? Är nyfiken på vad som skulle göra att den skulle sälja så bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-03 23:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Alle:
Den var förre sin tiden.. antar jag.

Vad jag tror om Xbox: Jag tror att de snodde designen från Pippin.

Den första Xboxen var som bekant designad som ett kromfärgat X, så de har nog inte inspirerats i särskilt stor utsträckning av Pippin, nej...

I viss mån var den före sin tid, iaf i fråga om att försöka nästla in datorn i vardagsrummet, men i fråga om pris/prestanda blev den nog rätt rejält frånåkt av Playstation redan 1996.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-04 04:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple hade haft en vinnare där om de satsat fullt ut.

Varför då? Är nyfiken på vad som skulle göra att den skulle sälja så bra.

Om xbox säljer bra så.... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 16:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Alle:
Den var förre sin tiden.. antar jag.

Vad jag tror om Xbox: Jag tror att de snodde designen från Pippin.

Den första Xboxen var som bekant designad som ett kromfärgat X, så de har nog inte inspirerats i särskilt stor utsträckning av Pippin, nej...

I viss mån var den före sin tid, iaf i fråga om att försöka nästla in datorn i vardagsrummet, men i fråga om pris/prestanda blev den nog rätt rejält frånåkt av Playstation redan 1996.

Du har väl antagligen rätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 19:36

Här är det kompleta packetet av PiPPiN

Tycker klart bättre om den vita varianten

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 22:03

Jo, den är snygg.

Visste ni att PiPPiN kom med ett 33,3 kbs modem också?
Fast det skulle nästan vara omöjligt att spela med det i dag.

Tillbaka till ämnet - Apple som spelutvecklare?

Skulle Apple tjäna något på att köpa upp någon tillverkare eller är det bättre att de låter portningsföretagen sköta det själva?

---
Vill ni snacka Pippin, starta en Pippin-tråd.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 13:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Tillbaka till ämnet - Apple som spelutvecklare?

Skulle Apple tjäna något på att köpa upp någon tillverkare eller är det bättre att de låter portningsföretagen sköta det själva?

---
Vill ni snacka Pippin, starta en Pippin-tråd.

Jag tror att Apple skulle tjäna det. Men jag tror att det skulle slå ut portnings företagen då. Om inte Apple startar/köper ett företag som hittar på nya spel, och gör dom.
Då är det dom som har Windows som måste porta spelet

Jag har lekt med tanken om Apple skulle låta utveckla ett sjukt high-end-spel. Tanken skulle helt enkelt vara att visa upp alla de tekniker som Mac OS X har och vad de är kapabla till. Ett spel som är sjukt optimerat för AltiVec, har grym OpenGL-grafik och sist men inte minst, ljud som skulle vara värt namnet. Det känns om alla tekniker ligger där under skalet på OS X och ruvar, men ingen vågar satsa på Mac-marknaden eftersom den är för liten för att löna sig. Men om Apple skulle skapa ett "demoprojekt" enkom för att promota Macen som spelplattform så skulle den mängd pengar de plöjer ner i projektet samtidigt ha ett värde just som reklamjippo. Det är ju en trevlig tanke i alla fall!

/Jont Olof

Intressant idé Jont Olof

Ett propagandaspel á la US Army alltså...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 00:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Tillbaka till ämnet - Apple som spelutvecklare?

Skulle Apple tjäna något på att köpa upp någon tillverkare eller är det bättre att de låter portningsföretagen sköta det själva?

Krasst uttryckt: nej, de skulle inte tjäna på att själva utveckla spel, av flera skäl:

a) För små volymer. Kostnaderna för att utveckla ett high-end spel från scratch enbart för Mac skulle aldrig täckas av försäljningen.

b) Spel bidrar inte till merförsäljning av datorer. En konsoll kostar några tusen, en Mac åtminstone 15000.

c) Det finns inget spel som skulle kunna utvecklas till mac som inte skulle fungera på en high-end PC eller tom Xbox eller Gamecube.

d) Det skulle försämra Apples relationer till tredjepartsutvecklare och företag som portar (vilket redan nämnts).

Möjligen kan man diskutera om Apple borde ge ut spel till Mac för att säkerställa att de kommer men jag tror inte det, eftersom

e) Diversifiering är något dåligt. Att bredda verksamheten när man står i situationen att man måste motverka ytterligare nedgångar inom sin primära verksamhet är helt galet.

1
Bevaka tråden