Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många spelare är vi egentligen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-02-24 12:49

Såg precis en rapport, www.mdts.se/filarkiv/statistik_2001.pdf, om spelförsäljningen i Sverige. 2001 såldes drygt 5 miljoner spel till alla plattformar.

PC-försäljningen minskade med 18% till drygt 2,2 miljoner titlar. Mac-försäljningen ökade med 99% till 261 titlar. Ja, just det!!! De tio bolagen som rapporterade sin försäljning sålde ynka 261 st Mac-spel under 2001.

Man blir lite deppad då och börjar undra hur det verkligen ligger till med spelandet bland oss svenska Macare. Själv ligger jag inte i topp i för sig. Köper ett par spel om året men det måste väl finnas några fler än 261 st som spelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 13:24

Svår statistik att säga något om när man inte har koll alls vilka återförsäljare som täcks.

Jag tror att det där är lite lågt räknat. Undrar om det inte ökat under 2002.

En del köper faktiskt spel från utomlands. Varken Nordic Softsales och Macoteket finns medräknat. Macoteket importerar dessutom själv (om jag förstått saken rätt).

Jag tror inte att vi kommer i närheten av PC:sidans 2,2 miljoner sålda, men betydligt mer än 261 borde vi komma upp i.

/Simon

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 16:13

Dessutom finns det ju en uppsjö av hybrida spel som hamnar under båda kategorierna. Med så låga siffror verkar det som om alla de spelen har blivit klassade som PCspel.

Hybridspel brukar anses vara PC-spel

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-02-26 12:43

Det låter väldigt mystiskt. Jag köpte nog 3 eller 4 spel förra året. Skulle gärna köpa mer om det kom fler till Mac... Har ju också det problemet att det inte finns så många affärer i trakten som säljer Mac-spel. Det är väl Åhlens bara...

Jag har då "bara" köpt två spel förra året. Det räckte.
Warcraft III är ett hybrid spel som jag tror sålt bra till mac det med. Det är ett av mina spel i alla fall.

I år är det ett som redan är på gång sedan får vi se vad som kommer.

Just eftersom man inte ser vilka som finns me di statistiken så är det svårt att avgöra om denna är tillförlitlig.
Jag säger som min gamle gymnasiemattelärare:
"statistik och förbannad lögn är samma sak".

[ 26. februari 2003, 13:22: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-26 19:19

Hur många spelare är vi egentligen?
Fler än ni tror.

Det är väl inte antalet titlar som är viktiga utan kvalitén på spelen.

I detta fall imponerar inte statistiken på mig i alla fall.

Hur många utav dessa 2,2 milioner Pc-spel tror ni är värda att spela? Knappast många.

/G

Det är ju inte direkt 2,2 milioner unika titlar

Visst finns det mycket skit till PC men att säga att man är nöjd med det lilla spelutbudet till Mac för att kvalitet och inte kvantiti räknas känns fel.

Det är ju nästan bara vissa stora macvänliga företag och spel som anänder deras motor som kommer till mac (tex Blizzard och id) De bästa spelen som släppts de senaste åren har inte kommit till Mac enligt mig, med undantag för Deus Ex.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 10:22

Det som blir väldigt tydligt är att piratkopiering är direkt mördande för Mac, medan det inte har någon nämnvärd inverkan på PC-marknaden...

Misstänker att försäljningen av macspel ligger på några tusen ex per år. Kanske 10 000, har dock ingen aning.

Snackar vi 261 sålda spelboxar, eller 261 titlar, okänt antal kopior av varje?
Det finns ju faktiskt inte överdrivet många olika kommersiella speltitlar till Mac, även om de flesta av de största finns...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 13:25

261 låter inte så troligt; klart i underkant! Själv köpte jag 4 st. macspel under förra året och skulle därmed stå för 1,5% av Sveriges försäljning (!)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 13:26

...å andra sidan tror jag att de flesta laddar ner sina spel numer och många av dessa nöjer sig med demoversioner.

"Gratis är godast"

:rolleyes:

[ 02. mars 2003, 13:26: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

1
Bevaka tråden