Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer spel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-13 22:36

Säga vad man vill om osociala spelnördar.. dvs i princip alla på denna jorden som har en dator men det är de som köper just.. datorerna... det hör man ofta när man skall switcha sina vänner (har lyckats med 3 i år dock) där de fråga om det eller det där spelet finns.. nej får man ju säga och klanka ner lite på att spela via datorn, widescreen teve och playstation är ju alltid bäst lixom.. anyway.. för att Mac skall ta marknadsandelar.. då måste man kunna spela de senaste spelen på sin iMac.. hur skall Apple lösa detta..? Är lösningen att starta ett eget spelhus som portar allt och alla som inte görs av ambrosia och vad de nu heter? Har man resurser till det? Hur svårt är det att porta ett spel proggat i C till Cocoa eller vad tusan det nu är som är gångbart på Mac os X?

Bara tycker det kan vara kul att öppna frågan..

Viktigt är ju att komma ihåg att datorn främst är ett arbetsredskap och inte någon leksak

Apple måste få speltillverkarna motiverade till att utveckla sina spel till Macen. Blizzard gör det redan. Ett praktexempel på företag som utvecklar och släpper sina spel samtidigt till Mac och PC(Sen att jag just nu inte gillar dem är en annan historia

)

Låt Apple få fart på sin hårdvara så kanske PC-programmerarna blir intresserade om det finns massor med Mhz som det gör i PC-världen.

Bara tankar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 09:38

Apple har lite problem vad gäller just spel, men också vissa fördelar.

Du har på MacOS en rel. homogen plattform och kan, speciellt när du utvecklar för OSX, testa spelet för alla tänka maskiner ganska enkelt.

Nackdelen för Apple är dels liten marknad och dels att de har fallit efter vad gäller prestandan (i varje fall för spel). Apple MÅSTE sluta med att se iMac och PowerMacar som hårda konkurenter. PowerMacen ses inte som en hemma/spel maskin, men ändå så är man TVINGAD att skaffa en sådan om man vill ha en häftig mac som spelmaskin. Och en häftig spelmaskin blir då häftigt dyr...

iMacarna sitter fast inte bara på processorhastigheten (800-1000 Mhz, cachlös G4 är okej idag, men kommer vara gränsfall om c:a 1 år). GeForce2MX är ett skämt för spel idag. Spel som UT2003 vill helst ha ett Radeon 9000/GeForce3Ti minimum. iMacen har dessutom en TFT skärm som kör i 1024x768 eller 1440x900 pixlar då VILL MAN ha ett grafikkort som klarar av att fylla hela den ytan utan hack, det går verkligen inte ett GeForce2MX (jämfört med sig Radeon 8500, Radeon 9000 eller GeForce4 Ti, men de sitter i PowerMacarna så iMacen "kan" ju inte få ett sånt kort...)

Apple borde utnyttja de fördelar de har med att "äga" mjuk och hårdvaran.

Dock tror jag inte det är realtisiskt att Apple själva portar spel... Jag tror det är bättre att Apple försöker hjälpa utvecklare så gott de kan med verktyg och funktioner på systemnivå. Hårdvaran måste också bli "up-to-date" fast en del av problemet där är just att Motorola inte kunna utvecklas G3/G4:an i samma takt som Intel/AMD utvecklat sin plattform.

En grym spelmaskin
Jag skulle t.ex. gärna se en iMac "bestyckad" med:
- 1.42 GHz G4 med cache (1MB okej)
- 512MB DDR RAM
- ComboDrive
- Val mellan Radeon 9000 64MB och 9700 128MB
- Val mellan 15 och 17"
- 80 GB HD

DVD-brännare i alla ära, jag tror fler personer skulle utnyttja mer kraft under huven (DVD-brännare kan man köpa till separat, extrent senare om man behöver ändå).

Rent av 1Ghz G4:a med cache skulle bli c:a 30% snabbare än dagens iMac. Att göra maskinen cache-lös är dumt!

[ 14. februari 2003, 09:44: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-14 09:57

Är det inte till stor del just datorspelen som driver datroutvecklingen framåt?

Krävande 3D-grafik, mycket beräkningar osv...

Problemet är priset. Exemplet på en grym macspeldator går lös på 40 000 - 50 000 kr

En motsvarande PC kostar 15 000 kr. Lite svårt att lyckas motivera någon att köpa Mac för att lira...

[ 16. februari 2003, 16:06: Meddelandet ändrat av: William WM ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 11:55

Varför ha en iMac med ovanstående prestanda när det finns en G4 med nästan samma?. Dessutom kommer du antagligen inte kunna uppgradera speciellt mycket av hårdvaran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 22:50

För att iMacen är Apple "hemdator". Ska du har en PM med den prestanda får du pröjsa över 30 000 kr och det är inte ett hem-användarpris. iMacen är en perfekt dator så-när som på prestandabiten.

Att köpa en Mac i dagens läge för att spela är absurt. Mycket bättre att köpa en PC eller en konsoll om det ändå bara ska spelas.

Personligen valde jag konsoll före PC (tanken att använda Windows knäckte mig).

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-19 15:43

Jag håller med Eric.dv.
En Mac som bara har det som spelare vill ha.
Behöver inte vara häftigaste grejorna från början utan det kan man byta ut eller välja efter hand.
Och ännu mer prisvärt.

Den viktigaste funktionen en hem-Mac (iMac) bör ha är att förse användaren med möjlighet att byta grafikkort.

1
Bevaka tråden