Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeForce 4Ti Vs. Radeon 9700... Vilket är bäst?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu mera kan ju även Radeon 9700 väljas om man köper en ny PowerMac. Frågan är vilket grafikkort som är bäst av GeForce4 Ti och Radeon 9700?

Det har ju varit mycket snack om att Radeon 9700 skulle spöa GeForce4, i alla fall på PC-fronten. Generellt för PC, har Nvidia alltid varit mycket duktiga med att hela tiden släppa nya drivriutner, medans ATI inte riktigt vart lika bra på att optimera drivrutiner.

I alla fall ryktas det ju att Radeon 9700 är det tyngsta kortet på PC-fronten, någon som vet hur det ligger till? Radeon ska ju vara rent tekniskt bättre än Geforce4, men sen hänger ju mycket på drivrutinerna.

Hur står det till på macfronten? Finns tillräckligt tunga drivrutiner för macversionen av 9700, så man verkligen drar nytta av kortets alla finesser? Samma sak med GeForce4 drivisarna... är dom tillräckligt bra för att utnyttja kortet maximalt?

Det är ju kanon att de två tyngsta grafikkorten för gaming finns till macen, fast det gäller ju också att drivisarna är bra. Man vill ju inte lägga ut så mycket pengar på ett grafikkort om man inte drivrutinera verkligen utnyttjar kortet till max.

Men som sagt, vilket kort är bäst av GeForce4 Ti och Radeon 9700? (De kostar lika mycket)

[ 06. februari 2003, 19:22: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-06 18:18

Ledsen att jag inte orkar motivera nu, men jag kan säga att Radeon 9700 sparkar GeForces rumpa 9 dagar i veckan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Ledsen att jag inte orkar motivera nu, men jag kan säga att Radeon 9700 sparkar GeForces rumpa 9 dagar i veckan

Kan bara hålla med.

När det gäller mac känns Atis drivisar f-n så mycket mer utvecklade och trimmade än nvidias. De har ju haft några fler år ppå sig. Hade inte jag just beställt en iMac 17" 1Ghz (nu fick jag det sagt igen) hade jag köpt en Power Mac med ett Ati-kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-06 19:09

Ett ATi kort är alltid ett ATi kort, finns inget att jämföra med!

Skall själv uppdatera från mitt GeForce 4MX 64Mb till ett Radeon 9700 128Mb till sommar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 19:39

Radeon 9700 hands down:

- Snabbare på 3D
- Mer funktioner på 3D och video
- Bättre 2D-bildkvalité
- Bättre DVD-uppspelning
- Uppdateras oftar på MacOS

Need I say more? nVidias nästkommandekort (ska släppas nu i Februari) kommer vara LITE snabbare än ATi Radeon 9700. Dock kommer det vara ett monster som tar upp 2 slottar på datorn (en för utgångar, en för luftintag). Notera att Radeon 9700 då funnits i c:a 6 månader också...

Vad gäller drivrutiner och så återstår att se... ATi-korten har stöd för med feature generellt på MacOS (FSAA ex). OpenGL 1.4 kom i och med MacOSX 10.2.3 och jag har hört 10.2.4 kommer förbättre just OpenGL och grafikkortsstödet ännu mer. Exakt vad som finns och kommer att fungera out-of-the-box återstår som sagt att se. Du får inget MER av att skaffa ett GeForce4 Ti kan jag dock garantera.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-06 20:44

Vilket är bäst?

Om man nu har en gammal G4, 350 el 400 mhz Vilken är då bäst?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-06 21:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Vilket är bäst?

Om man nu har en gammal G4, 350 el 400 mhz Vilken är då bäst?

ingen av dessa.. processorn klarar inte av dessa kort och det är onödiga pengar.. ett Geforce 2 32Mb skulle kanske passa i din dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 22:44

Jag tror som i förra inlägget att du skulle klara dig precis lika bra med ett 32 eller 64MB kort av typen GeForce2MX, Radeon 7500 eller 8500. Du kommer få något bättre prestanda i spel med det sistnämnda, främst kommer skillnaden komma i att du kan köra högre i upplösningar utan mer hackighet.

Radeon 8500 ger dig även DUAL HEAD (två skärmar) och TV-ut, samt bättre DVD-decodning (bl.a. stöd för realtime deinterlacing).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-07 11:38

Intressant läsning. Men hur kommer det sig att det ligger under Mjukvara?

Jag undrar om nån VET att ATI kommer att släppa sina kort som retail?

pris kan man ju inte veta förstås, men KOMMER dom att säljas separat?

Vad jag kunde hitta på ATI´s dåligt uppdaterade hemsida är att 9700 bara ska bundlas med nya Macar.

Ber till gud att så inte är fallet!

- Slice -

edit -> stavfel som vanligt

[ 07. februari 2003, 11:57: Meddelandet ändrat av: - Slice - ]

Just nu får man dock:
Currently Unavailable

Om man försöker välja ett RADEON 9700

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 14:20

Hugin: Det ligger under spel, inte helt fel tycker jag inte...

Vad gäller Radeon 9700 kanske det blir som med Radeon 9000 Pro: Först kommer det i nya Macar i 6mån sen finns den för retail.

Hoppas VERKLIGEN att det släpps för retail hur som helst!

1
Bevaka tråden