Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"No CD" filer

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-03 10:57

Har sett i LimeWire filer som heter
tex "WarCraft III NO CD".

Vad jag förstår så ar det en fil som man har i datorn för att slippa pula med skivor.

Hur gör man en sådan fil när det gäller WarCraft och MOHAA?

Låter som en Windows-crack för att folk ska kunna spela med sina nerladdade spel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-03 11:09

Njae...

Det är sit filer.
Får upp vissa med CD ikon och allt.
Men när jag startar WarCraft så frågar
den snällt om CD´n. Filen är ca 500kb.-1MB stor.

Citat:

citera:Låter som en Windows-crack för att folk ska kunna spela med sina nerladdade spel.

Ja, det också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 11:16

Många spel kräver att du har cd´n inne (tror det är för att dom inte gillar kunderna och vill jävlas lite med dom), heter en fil något med NO CD är det ytterst troligt att den filen på ett eller annat sätt gör så att du slipper ha cd´n i burken.

Edit: kör helt enkelt filen, den gör nog korrigeringar i programmet så den inte frågar efter cd´n.

[ 03. februari 2003, 11:18: Meddelandet ändrat av: Linus ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-03 11:29

Filen har en likadan ikon som WC3-CD´n

Om man öppnar den (öppnar sig som en CD) så innehåller den inga filer. Fast den är på ca 750 kb.

Jag utgår från att man ska ha den liggandes på skrivbordet där CD´n normalt brukar komma upp.

Har även sett till att döpa NO CD-filen exakt som orig. CD´n.

Men icke.

Det måste vara någon slags fil/filer på CD´n som programmet frågar efter.
Då antar jag att det är väl endast med den filen/filer man gör en volym av CD´n med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 11:52

Kanske är något fel på filen?
NO CD grejer brukar komma i två smaker: antingen ska filen patcha originalfilen så den fungerar utan cd´n i, eller så ersätter den originalfilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 11:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Om man öppnar den (öppnar sig som en CD) så innehåller den inga filer. Fast den är på ca 750 kb.

Filerna är nog gömda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-03 12:44

Ofta är det en image-fil som man har monterad, istället för att behöva mata in CD-skivan. Image-filen innehåller endast nödvändiga filer. Spelet kollar att skivan har rätt namn och att en/flera specifika filer finns med. Om man vet vilka filer spelet kollar efter kan man göra en egen "no cd"-image. Sen finns det ju patchar som tar bort CD-checken från spelet. Men det är ju en annan historia.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-03 13:22

Tack hugin.
Då är det bara att försöka lista ut vilka filer det är...

Kul! Om man kör uteslutningsmetoden...

Om den är på 750 Kb så ligger ingenting på den helt enkelt.
Det är olika per spel hur det fungerar. Vissa spel kan du göra "Full Install" av. Då räcker det med bara NO CD-kracket.
Om du däremot har en vanlig install bara, jadå måste du ha hela imagen uppmonterad plus NO CD.

Jag använder den där funktionen om spelet behöver läsa mycket från CD:n. Spelet flyter på bättre ifall man lägger det på disken.

[ 03. februari 2003, 14:34: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-20 13:55

Nu löste jag det.

Man lägger filen i samma mapp som spel-ikonen och dubbelklickar på den.

Klart!

Det känns lite piratvarning över den här tråden, men det kanske bara är jag...

Hursomhelst: Är det nån som lyckats få över Riven på datorn så det går att köra utan CD? Jag har skivorna (original, så klart) men det är ju ett stort bök att dra med sig alla skivor och sitta och byta skivor hela tiden. Jag försökte göra imagefiler och mounta alla, men så lätt kom man inte undan, det krävdes ändå cd.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-20 18:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det känns lite piratvarning över den här tråden, men det kanske bara är jag...

Hursomhelst: Är det nån som lyckats få över Riven på datorn så det går att köra utan CD? Jag har skivorna (original, så klart) men det är ju ett stort bök att dra med sig alla skivor och sitta och byta skivor hela tiden. Jag försökte göra imagefiler och mounta alla, men så lätt kom man inte undan, det krävdes ändå cd.

Gör img i toast (.toast) lås img filen mounta och spela glatt

Hmm, äre så enkelt? Måste hem och testa senare.

...damn, jag kör ju bara OS X numera. Då får det vara.

Man kan ofta göra sina egna NO-CD versioner av sina spel.

En del spel vill bara ha en monterad skiva som heter det korrekta namnet, typ "Rainbow Six CD" eller liknande. Andra vill att det ska finnas några filer på "skivan".

Det kan vara smidigt att ha gjort en NO-CD så att man slipper stoppa i en massa skivor hela tiden. Till vissa spel är man dock tvungen att ha skivan i om man t.ex. vill ha musiken till spelet. Rogue Spear är ett exempel på det, där finns musiken som Audio-spår (som en vanlig ljud-CD).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-05 12:17

Har en länk som du kan få med massor av Mac Cracks

Personligen tycker jag det är lättast att göra en image-fil av skivan och montera den när man ska spela. Man slipper mecka runt med CD-skivor och man slipper kracka sina spel så de sedan inte går att uppdatera eller dylikt.

[ 05. mars 2003, 12:20: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-05 13:13

Image-filer i all ära, men de tar så mycket plats.

På dagens datorer har du ju rätt ordentliga hårddiskar, så det borde inte vara några problem att få in en image på 600MB. Om man nu inte redan har hela hårddisken fylld med MP3-filer och annat warez.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-05 16:34

Joo...

...det måste jag erkänna.
Lite mp3 har jag ju, warez förekommer i blygsam skala.

Men storboven på min 40GB HD är iMovie och tillhörande video som jag håller på och redigerar.
Just nu dunkar DV-video 20GB+ på HD´n

Appropå "NO-CD filer"
600MB x 7 st spel = 3,2 GB lägg till 4 CD för Myst3, vilket för övrigt inte var nödvändigt att göra image-filer för att det skulle fungera, har iofs inte kommit så långt än, är i blomvärlden.

[ 05. mars 2003, 16:46: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

Om man verkligen inte vill använda CD-skivor eller image-filer på hårddisken så kan man ju alltid luska ut vilka filer på CD-skivan som spelet vill ha.

Skapa en ny image på så många MB som de filer som behövs tar. Lägga över filerna och köra.

Självklart måste filerna ligga i samma uppbyggnad av mappar för att fungera (om Kaka.fil som Spel.app behöver ligger i Data/Kakor/Kaka.fil på CD:n så måste den ligga i Data/Kakor/Kaka.fil på imagen.).

Ofta kan dock spelen behöva filer som ligger gömda på skivan, då får man pilla lite i terminalen eller med något annat program (om man sitter i OS9 t.ex.).

Detta tips lönar sig mest då filerna som behövs inte tar så mycket plats, för annars kan man lika gärna bara ha en image av CD-skivan.

[ 05. mars 2003, 16:44: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-05 17:01

Är det utslutningsmetoden som gäller då?
• Göra image-fil
• Flytta ut fil/filer
• Starta spelet
osv?

Någon som vet vilka filer man kan ha i image-filen i t.ex
MOHAA och WC3?
Är t.ex ".pk3-filer" nödvändiga i img-fil för MOHAA?

Har X men har lika mycket skräck för terminalen som elefanter har för möss. I och med att jag inte fattar något om programering och dess språk så låter jag det vara.
Man ska inte peta i skiten, för då börjar det lukta.
Gammalt djungelordspråk...

<stavfel>

[ 05. mars 2003, 17:02: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

Det är nog uteslutningsmetoden som gäller ja.

Eftersom jag sällan spelar på datorn numera så vet jag inte riktigt vilka filer som behövs för vilka spel.

När det gäller Terminalen så är det inte så farligt, jag kan berätta hur du ska göra för att titta efter gömda filer om du vill.

Dock kan du ju alltid ladda ner TinkerTool eller Cocktail . Båda dessa program låter dig slå på alternativet att visa gömda filer direkt i Finder.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-06 11:16

i regel brukar man kunna ta bort alla filer utom själva installern och ibland spelbilden (ofta gjord av mappar)resten av det som behövs är oftast osynligt..
sen gör man bara en .dmg fil av det som är kvar
funkar det inte så får man lägga dit en mapp i taget och testa sig fram, när man vet villken mapp som behövs så får man tömma den på så många filer som möjligt innan det säger stopp

kan man programmera kan man iofs slippa allt detta och bara ändra lite i koden vad den ska kolla efter, ibland kan man också behöva omdirigera den..

[ 06. mars 2003, 11:19: Meddelandet ändrat av: Buckner ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-06 11:25

Hur gör man en img-fil?

Glad i hågen så skulle jag straffa min HD igår kväll med att lägga img-filpå MOHAA och WC3.

Började med MOHAA med det gick inget vidare.
Provade med Skivavbildning och Toast.

Ingen ".img" bara ".dmg" och så frågade
den efter CD´n i alla fall?

Pröva med att när den frågar efter cd:n, då först ska du öppna .dmg filen i det program du använder för att lägga avbilden på skrivbordet. Det brukar funka då men inte alltid. Om det krånglar ialla fall så går det ju ändå ganska hyfsat med att ha cd:n i spelaren.

Toast fungerar bättre för att mounta image-filer för spel, det är nämligen så att Toast mountar filen som en äkta CD medans Disc Copy inte gör det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-07 07:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Hur gör man en img-fil?

Glad i hågen så skulle jag straffa min HD igår kväll med att lägga img-filpå MOHAA och WC3.

Började med MOHAA med det gick inget vidare.
Provade med Skivavbildning och Toast.

Ingen ".img" bara ".dmg" och så frågade
den efter CD´n i alla fall?

Gör en .toast img.. LÅS img filen innan du mountar den så funkar det..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-12 16:39

Alla filer jag sparar i toast eller skivavbildning har ändelsen ".dmg".

Även om jag låser denna så frågar den efter Cd´n.

Du ska låsa programmet, inte .dmg-filen.

Bevaka tråden