Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MYST3.. hjalp!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 11:33

Ar i "blomvarlden"... har kommit dit da jag skall rikta en vit blomma sa att den riktas mot en solblomma som i sin tur riktas mot en "kokon" som skall explodera (ha jag last). Det ligger en elfisk denafor i en pool..
Hur jag an vrider och vander pa den vita blomman for att traffa solbloman sa gor den inte det nar jag gatt tillbaka och andrat den forsta vit blomman... har kollat massa walkthroughs och enligt dem gora jag ratt... men det funkar inte!!

  • Medlem
  • 2003-01-28 11:51

Det var ju ett jag sen jag gjorde det här, men som jag minns det finns det två blommor du kan röra på. Ställ in den ena så att den ser det du vill träffa, sen "skjuter" du på den blomman. Då kommer ljuset att flyttas till den tredje blomman...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 12:29

Först måste du släppa in själva solljuset så att du kan leda det vidare..det gör du genom att vika undan några
palmblad på ett annat ställe i djungeln...

Lycka till!

/ Clavius "MYST-guru"

Ahhh, smått nostalgisk då man får se detta. Spelade igneom Myst 3 på två dagar. Satt iofs konstant de två dagarna

Har ni läst böckerna? Skitbra!

  • Medlem
  • 2003-01-28 13:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har ni läst böckerna? Skitbra!

Böcker? Var lägger man vantarna på dem?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har ni läst böckerna? Skitbra!

Böcker? Var lägger man vantarna på dem?

Jag har alla tre ... stort sett olästa. Jag tyckte Myst, Riven och Exile var kul men böckerna var för j*kla trista

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 14:22

Ni vet väl vad som är på gång, va...?!
Om inte läs denna tråd:

URU - Nya MYST Online!

/ Clavius

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 19:54

Ljuset ar inslappt. Det e en blomma som jag kan valja att skjuta pa 2 andra vita blommor.. om jag skjuter pa den vanstra sa opnas en lov-bro pa andra sidan rummet... och om jag skjuter pa den hogra sa skjuter den i sin tur pa en 3e blomma.. som jag uppofattat i SIN tur skall skjuta pa en solblomma som star precis nedanfor.. men hur jag an siktar sa vill den inte traffa.

eller finns det natt annat stalle man skall flytta pa palmblad?? blir galen!

  • Medlem
  • 2003-01-28 20:12

Fan, jag minns inte hur det var... men du har gått över bron som öppnas, eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har ni läst böckerna? Skitbra!

Böcker? Var lägger man vantarna på dem?

Böckerna hittar du på Science-Fiction bokhandeln i Gamla Stan. Om dom inte har några kvar ehmma så är det bara att beställa dom från ovan nämnda ställe.

Jag tyckte böckerna väl levde upp till förväntningarna. Jag slukade dom hårt. Naturligtvis är dom på engelska, svensk översättning kan du glömma

Förresten Philip. Ber om ursäkt att vi spårade ur i denna tråd. Vi ska koncentrera oss på att hjälpa dig lite bättre nu.

Just nu står dock huvudet still, men jag ska ta mig en funderare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 23:58

Att du i detta läge "bara" kan "öppna" en bro har sin betydelse - om du inte har gått över den än kanske du bör göra det... Svaret finns längre in i djungeln.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 03:40

jojo... om du riktar den forsta blomman pa den vanstra andra blomman for att reflektera sa oppans ju bron.. om du sedan gar over den sa hittar du en solblomma och en tredje vit blomma... som jag last skall du stalla in den vita blomman sa att den siktar pa solblomman (som i sin tur skall spranga kokonen). Sedan skall du tillbaka hela vagen ner och sikta den forsta blomman pa den hogra sa att den i sin tur skjuter pa den tredje som siktar pa solblomman... men hur val jag an siktar in den traffar den tredje vita inte solblomman...
ar det natt annat jag skall sikta pa... verkar som jag testat allt!

Konstigt, jag känner inte igen det där alls. Den enda jag minns som hade med riktning av solblommor att göra, det var användandet av hörselorganet

Lyssna...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 22:15

nej, nu tanker du pa en helt annat varld.. denna solblomma gar inte att rora...
i.v.f.s.h sa klaradede jag hela spelet igar. Jag ahde tydligen redan friat fageln... maste bara ha missat animationen.
Det sissta pusslet var kul. Forst tror man det e omojligt men efter en stund sa...
vilken AHA upplevelse det blev nar jag sag att jag kunde anvanda de dar "helt oforstaliga symbolern" som jag samlat ihop pa papper...

3 dagar tog det bara... spelet alltsa... har hort att de andra skall vara svarare. ar de?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-01-30 12:54

Är det värt 267:- inkl frakt?

<Edit>
238:- ikl. frakt på Webhallen.com

[ 30. januari 2003, 15:36: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-31 04:58

ja... det skulle jag seja..

  • Medlem
  • 2003-01-31 11:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Philip:
3 dagar tog det bara... spelet alltsa... har hort att de andra skall vara svarare. ar de?

Riven är nog en aning svårare. Men alla tre är lite kluriga, speciellt i början, innan man kommit in i MYST-logiken.

Riven är det absolut svåraste av alla. Det var det enda av spelen som jag inte klarade HELT på gen hand. Jag tjuvgluttade en gång i en walkthrough för att fixa Riven *skäms på mig*

Nästa del i serien, eller rättare sagt nästa två (2) spel, "Uru" och "Myst IV", ska jag tjurigt klara av utan minsta hjälp. Så det så. JO!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-05 14:36

Jag tycker att det är väldigt lätt att missa ställen man kan gå till här i Myst 3.

Tack vare 360° synfältet.

Tog ett tag inan jag hittade trappan ner förbi det visslande stenen t.ex.

Ja ja, men jag hittade det tills slut.

Den största behållningen med alla MYST-spelen är inte att KLARA gåtorna, tycker jag utan att stå på en klippavsatts och känna vinden i håret, bländas av solen genom lövverket eller vattnets kluckande mot stenarna på stranden.

Ha inte bråttom, utan njut av upplevelsen, för att spela MYST kan vara en ren metafysisk upplevelse.

Min hustru var livrädd för datorn, men jag tvingade henne att spela MYST för tio år sedan och det botade hennes datafobi.

Hmm, skulle inte Exile komma på DVD? Vad hände med den, skulle ju vara snyggare grafik... Samma sak med Riven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 20:00

RIVEN finns redan på DVD (och går att köpa på nätet). EXILE däremot SKULLE ha producerats på DVD men, om jag inte missuppfattat saken, har inte släppts annat än i USA... ?!?

Hursomhelst; ett FANTASTISKT spel !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 20:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Den största behållningen med alla MYST-spelen är inte att KLARA gåtorna, tycker jag utan att stå på en klippavsatts och känna vinden i håret, bländas av solen genom lövverket eller vattnets kluckande mot stenarna på stranden.

Ha inte bråttom, utan njut av upplevelsen, för att spela MYST kan vara en ren metafysisk upplevelse.

Dagens citat!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-03 12:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Philip:
Ar i "blomvarlden"... har kommit dit da jag skall rikta en vit blomma sa att den riktas mot en solblomma som i sin tur riktas mot en "kokon" som skall explodera (ha jag last). Det ligger en elfisk denafor i en pool..
Hur jag an vrider och vander pa den vita blomman for att traffa solbloman sa gor den inte det nar jag gatt tillbaka och andrat den forsta vit blomman... har kollat massa walkthroughs och enligt dem gora jag ratt... men det funkar inte!!

Ladda ner Codebook så får du instruktioner steg för steg! Svårast i blomvärlden är att hitta sista passagen precis till vänster innan man går uppför "svamptrappan". Utan Codebook hade jag aldrig hittat den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-03 12:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Är det värt 267:- inkl frakt?

<Edit>
238:- ikl. frakt på Webhallen.com

Köpte det för 99:- på ICA Maxi. En av fördelarna med hybridspel.

Tradition har sålt titlarna Riven och Exile i enklare små plastförpackningar från UBI-soft för typ 190 kr.

  • Medlem
  • London
  • 2003-03-31 22:43

Jag fick låna Riven på DVD av en kompis pappa som hade fått med det med sin hempc. Jag fick det inte att funka, så han fick tillbaka det. Finns det en DVD som bara funkar på PC? Annars köper jag det av honom...

1
Bevaka tråden