Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

switchare vill lira spel på sin iBook...funkis?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 23:20

Har en kompis som nu ska köpa sin första mac någonsin... en iBook. Han undrar dock om det går att spela exempelvis MOHAA eller dylikt på en iBook/combo/800. Är det någon där ute som har provat. Själv har jag "bara" en iBook 600 med smått fantstiska 8mb videominne, så hos mig finns inga spel föruton CM

Vidare hur stor skillnad är det på grafikkretsarna i iBooken jämfört med nya PB 12", båda har ju 32mb minne. Räcker iBookens grafikkretsar eller är PB 12"´s ett måste för att kunna lira dagens 3D lir?

/David

[ 27. Januari 2003, 23:20: Meddelandet ändrat av: -David- ]

Hur kräsen är han med inställningarna?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 21:12

Först och främst vill jag säga att CM är ett mycket bra spel . Om han vill spela spel som typ MOHAA måste han nog ha redigt med minne i burken, spelar det på min 17" iMac och det flöt bra i början men nu efter ett halvår har det börjat sega lite. Skillnaden mellan grafikkretsarna är att PB:n har ett radeon 9000 och iBooken har ett 7500 (var tvungen att titta i en tidning). Dessutom har iBooken en G3 processor som inte borgar för någon vidare spelmaskin men med låga inställningar och OS 9 går allt att ordna . Vad jag försöker säga är att har man minst 100 Mhz mer än vad spelet kräver går det. frågan är bara hur bra det går

P.S. Värför har Andersson bytt bild, gillade Darth särskillt i tomte luva

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 21:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Först och främst vill jag säga att CM är ett mycket bra spel . Om han vill spela spel som typ MOHAA måste han nog ha redigt med minne i burken, spelar det på min 17" iMac och det flöt bra i början men nu efter ett halvår har det börjat sega lite. Skillnaden mellan grafikkretsarna är att PB:n har ett radeon 9000 och iBooken har ett 7500 (var tvungen att titta i en tidning). Dessutom har iBooken en G3 processor som inte borgar för någon vidare spelmaskin men med låga inställningar och OS 9 går allt att ordna . Vad jag försöker säga är att har man minst 100 Mhz mer än vad spelet kräver går det. frågan är bara hur bra det går

P.S. Värför har Andersson bytt bild, gillade Darth särskillt i tomte luva

Radeon 7500 är ett mycket bra grafikkort i en bärbar. Det är snabbare än/lika snabbt som Geforce 4 MX 420 till exempel (enligt tester på Toms hardware).

Jag har ett vanligt Radeon 7500 i min mac och en G4 på 800Mhz. Jag tycker att MOHAA fungerar väldigt bra på min dator. Så det borde vara marginellt sämre på en iBook.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 23:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet:
Jag har ett vanligt Radeon 7500 i min mac och en G4 på 800Mhz. Jag tycker att MOHAA fungerar väldigt bra på min dator. Så det borde vara marginellt sämre på en iBook.

Det låter betryggande... då kan jag låta han switcha utan dåligt samvete... och han har ju för f*n x-box om han vill lira spel

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 14:13

Jag säger inte att 7500, det är väl ett av ATIs gamla värsting kort men det 7500 som sitter i iBookarna burkarna är inte riktigt samma som t ex ditt, i iBookarna sitter ju ett ett ATI Mobility Radeon som är sämre än det vanliga, exakt hur mycket vet jag men jag vet också att spel på bärbara datorer inte är något vidare, har en värsting laptop i skolan som inte ens kan köra CS eller WCIII ordentligt men hur det är med bärbara macar vet jag inte, den enda jag har haft är en PB 5300 och det var ett bra tag sen

Jag kör mohaa i stort sett utan problem på en Pismo 500/512. Har lägsta värdena i grafikinställningarna, men det hindrar inte att man sparkar rumpa med värsting-pc-gamers
Den enda bana, i nätverksläget, som strular är Crossroads. Där kan fps ramla ner i 7-10 i värsta fall. Vanligtvis pendlar det mellan 30-50 fps.
Betänk då att jag bara har 8 MB vram, och spelet kräver 16

Min iBook 700mhz kör Warcraft 3 bättre än min 1.2 ghz Compaq.

Dock inte när det gäller Kånnterr-strajk.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 18:01

Jag har bara ett ord för dig, COMPAQ!!??. Det kan du tyda hur du vill men du förstår säkert . Sen undrar jag hur du för ditt WC3 att flyta så bra tycker det går segt på min iMac

  • Medlem
  • 2003-01-29 19:10

Vad är "CM" för spel? CroMag...?
Undrar just vilka spel som funkar OK på en PBG4 400 med spännande 8mb vram?

1. Lunar lander...
2. Eh....
3. Jo, vad vad det jag skulle säga...

*fniss*

/F

Mitt Warcraft 3 flyter bra på iMacen hemma... förutom när det blir hysteriskt många gubbar som slåss samtidigt då tokhackar det...
Men jag har rätt höga iställningar så om jag drar ner dem så borde det gå bra.

MOHAA fungerar bra på en iBook som du nämner, du får dra ner inställningarna en aning men det skadar inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 10:27

CM är världens grymmaste fotbolls manager spel, CM står för Championship Manager

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Mitt Warcraft 3 flyter bra på iMacen hemma... förutom när det blir hysteriskt många gubbar som slåss samtidigt då tokhackar det...
Men jag har rätt höga iställningar så om jag drar ner dem så borde det gå bra.

Vad har du för iMac? jag har en iMac DV med 8 MB minne. antar att det inte skulle funka?

/Mikael

1
Bevaka tråden