Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Return to castle wolfenstein

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sen läste jag på internet om hur man stängde av kantutjämningen på 3d-objekten i nya Wolfenstein (för att snabba upp). Man skulle ändra någon parameter från 1 till 0, men var var det? Jag hittar inget när jag söker på Google, finns det någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 12:44

Det står i Mac World tidningen där dom skriver om RTCW

Jag är ej premunant på macworld. Mitt studue hjälp räcker inte till det .

Finns det någon som orkar berskriva hur man gör. Spelet laggar lite för mycket. SP demot däremot flyter på gamska bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:36

Vad menar du med kantutjämning av 3d-objekt? Är det ATI-trueform du menar eller helt vanlig FSAA? Det är väl bara att leta i config-filen om du har någorlunda hum om vad det är du leter efter...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 21:11

Antagligen är det FSAA, det brukar vara det man ändrar i vissa spel för att öka prestanda utan att förlora mycket grafik

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 21:22

Är FSAA alltså "default" när man installerat spelet? Hur kommer det sig? Verkar kontisgt... FSAA stönd endast av ATI-kort va? Jag har ett GeForce 4 Ti själv och det vore kul att veta.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 21:30

Vet inte riktigt. Har själv ett Geforce4 MX (skräp som inte går att byta) och man kanske kan höja prestandan i flera spel än RTCW

De flesta mer avancerade korten stödjer FSAA, det har inte med ATI att göra. Voodoo 5 gjorde t.ex. det.

Okej Arcane2, det står i MacWorld. Hur ska man göra då? Vad står det?

  • Medlem
  • 2003-01-25 22:12

Lol. Läs i tidningen där står det ju !

Så här gör man i JK2, fungerar förmodligen på samma sätt i RTCW.

"Full-screen Anti-aliasing (FSAA)

FSAA smoothes out the rough edges on some of the screen geometry for a more polished appearance. Depending on your other video settings and the type of graphics card, this may carry a performance penalty, so you might have to tweak your settings to arrive at an enjoyable middle ground. The means to enable it is different depending on if you have an ATi card (Radeon) or nVidia card (GeForce).

On ATi cards, enter the following command in the JK2 console: "seta r_ati_fsaa_samples #" where # is 1, 2 or 4. 1 means disable FSAA whereas 4 is the highest level of smoothing.

On nVidia cards, enter the following command in the JK2 console: "seta r_nv_fsaa_samples #", where # is 0, 2 or 4. 0 means disable FSAA whereas 4 is the highest level of smoothing. Additionally, nVidia cards support a feature called ´Quincunx FSAA" that allows for a sometimes better level of smoothing without a significant performance penalty, when used in conjunction with r_nv_fsaa_samples set at 2 or 4. To enable or disable this Quincunx mode, use this console command: "seta r_nv_quincunx #" where # is 0 (off) or 1 (on). For FSAA on nVidia cards, you need to restart the video subsystem for the change to take effect. You can do so with the following command in the JK2 console: "vid_restart"

Note that support for the FSAA options may be spotty on anything less than MacOS X 10.2."

Ok Eka, men vilket nummer står det i? Jag har letat igenom en tjock hög tidnigar, men inte hittat något om Wolfenstein...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 11:51

Här kommer räddningen . Det står i nummer 6 aug. 02 och det står så här

Detta åtgärdas genom att öppna mappen Wolfenstien/Main och öppna filen wolfconfig.cfg. Där letar man upp textraden "seta r_ati_fsaa_samples "1" och ändrar värdet till 0.

Jepp! Där hade vi det. Tack för hjälpen Arcane02

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 20:55

Hehe, kul att något av mina tips funkar, eller mitt och mitt. Ähh....... vi kan väl säga att det var mitt

1
Bevaka tråden