Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbox för CAD?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur var det med de där xboxarna, kunde man ha dem som "dator" och köra nått win.-os?

Jag har försökt slippa köpa en sunkig pc för att köra ProEngineer (CAD) men skulle kunna tänka mig att köpa en xbox för en tusenlapp/elvahundra om det gick att få in ProE i en sån.
Den lådan kan jag ju skruva fast under skrivbordet så jag slipper se den

Hur krångligt är det?

[ 03 December 2002, 13:59: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 18:05

Vet inte om nåt Windows funkar på Xbox men jag tror att det kommer (om det inte redan finns ute) ett speciellt Linux som ska funka på verktygslådan

Om det finns nåt vettigt CAD-verktyg för Linux kan jag inte svara på men OS´et i fråga skall gå bra att köra på lådan.

Rotat lite i det och det verkar som om det är bara en variant av linux som är framtaget för xbox ännu.

http://xbox-linux.sourceforge.net/

Ska tydligen vara win2k i botten från början i xboxarna, men en redigt tillknölad variant av win2k tyvär.

ProE verkar inte finnas för annat än windows.

Men skam den som ger sig, köper nog en xbox och hoppas att min cad-kurs inte är över innan nån kommer på en lösning.
Det ska ju tydligen vara kul med linux ändå, kul att vidga vyerna

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 18:37

Inte win2k utan Win Me vad jag hört.. Men jag kan ha fel...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 19:03

Windows Me (i alla fall enligt mina PC polare) = Vad pc nissarna kallar bluescreen

Köp en begagnad PC istället. Den kommer ju åtminstone garanterat att fungera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Köp en begagnad PC istället. Den kommer ju åtminstone garanterat att fungera.

Usch!

Jo, iof skulle man ju kunna köpa en pc, men jag tycker det skulle vara lite ballare med en hackad xbox lixom
Å så verkar det svårt att hitta motsvarade prestanda/pris i samma format, alltså en låda som är < eller = xboxen.

733 MHz Intel Pentium III processor
64 MB DDR-SDRAM 200MHz.
grafikprocessor på 250 MHz modell GeForce3
10?GB hårddisk
4X DVD enhet
Fyra USB-anslutningar
Eternet 10/100

Fast jag har inge vidare koll på vad en pc faktiskt kostar, vad jag vet är att min budget tillåter ett köp på totalt omkring 1500kr, å jag behöver nog 64mb grafik för att få flyt i ProE.
Ganska krångligt med andra ord
Vill ju inte avstå min norgeresa i vinter, kiteski i hemsedal, inget man byter mot en pc

  • Medlem
  • 2002-12-03 20:20

Detta kanske kan vara något.
Titta här.

[ 03 December 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: Buffy ]

  • Medlem
  • 2002-12-03 20:26

Har X-box support för en VGA-monitor?
Är tanken att köra CAD på en TV? Låter otroligt olockande.

urk!
Attans, tv skärm verkar ju inge lämpligt...

Tack för länken Buffy, det verkar ju hoppfullt
Måste ju vara mer kräm i emulerat windows under linux än via vpc på macen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 20:52

Xbox VGA Adapter
en till

Fast som jag förstått det så är det ju igentligen bara pal/ntsc -> VGA konverteringsprylar igentligen...

/arvid

jag har nu letat men hittar inget om upplösning om man kör de där adaptrarna.

Vad jag däremot upptäckt är att andrahandsvärdet på de här xboxarna är lite väl uppskruvat
Jag har kollat runt lite och flera färska annonser ligger ute från folk som ska ha typ 2000kr för en grej som kostar 1898kr ny, och vad jag hört ska de kosta typ 1395 innan jul, och sänkas mer efter.
Bättre att vänta med köpet kanske å få en xbox med garanti istället för att köpa begagnat för samma pris.
Probemet är ju att terminen snart är slut, och en hel hög med CAD-inlämningsuppgifter att beta av innan jul
Dax att börja cada på skolan kanske.

Men om andrahandsvärdet är högre än nypriset så är det ju bara att köpa nytt. För jag tror ingen kommer att sälja sin Xbox för 1000 kr. Det är vad en PsOne kostar. 1500 kan det gå att köpa en för, men då har de två handkontroller, fyra spel och en dvd-uppgradering. Så då måste du ändå betala 3000-4000 kr.

[ 04 December 2002, 07:47: Meddelandet ändrat av: William W M ]

1
Bevaka tråden