Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeForce FX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 21:43

Hej allihopa! Jag sitter idag på en ganska hyfsad spelmaskin, en G4 QuickSilver 733MHz, 768 MB RAM och ett GeForce 4 Ti installerat.... tror ni att jag skulle vinna något på att installera ett GeForce FX i min burk?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Hej allihopa! Jag sitter idag på en ganska hyfsad spelmaskin, en G4 QuickSilver 733MHz, 768 MB RAM och ett GeForce 4 Ti installerat.... tror ni att jag skulle vinna något på att installera ett GeForce FX i min burk?

Nej. Du har för slö processor

för att kunna dra nytta av ett bättre kort. Se Xlr8s genomgång av olika grafikkort på olika burkar

Vill du hotta hojen så skaffa mer RAM, enligt Glenda så kommer det behövas upp till 1 GB RAM nästa år för vissa spel. Ett annat farttips är att ha spelen på en HD med mycket utrymme. Nästan fulla diskar tappar tempo. Och skaffa ny mus med bättre uppdateringsfrekvens = bättre precision i fps. Prova spelen både i X & 9, de flesta rullar fortfarande bättre i 9:an, men snart vänder det

slutligen, jag är bara lite aavundsjuk på ditt grafikkort

Det finns väl inte till mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-27 22:16

Ska man inte tro att det kommer att visas nåt nytt maffigt grafikkort i San Franscrisco i januari??

Tror mer på Radeon 9700 PRO i såna fall men visst Nvidia kortet kommer kanske me.

Ja, du skulle vinna på att installera ett Geforce FX. Det skulle faktiskt göra ganska stor skillnad i prestanda och resultat.

Spelen skulle bli snyggare och flyta bättre eftersom FX är mycket snabbare och har en effektivare rendreringsmotor.

Det är också sant att FX levererar rendreringar snabbare än vad din grafikbuss klarar, men det gör inte så mycket. Din dator kommer verkligen att få topprestanda på alla spel.

Framförallt nya tyngre spel som Doom 3 och liknande kommer att fungera smärtfritt.

[ 28 November 2002, 08:22: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Ja, du skulle vinna på att installera ett Geforce FX. Det skulle faktiskt göra ganska stor skillnad i prestanda och resultat.

William: en 733 klarar inte att fylla ett GF Ti, hur ska det då kunna fylla ett GF FX? Kolla lite frames per second på en G4 733 med olika kort, tex. GF 2MX 32 MB, GF 4 MX 64 MB, Ti 128 MB och Radeon 8500 64 MB. Jag funderade på att byta mitt G4 933 inbyggda GF 4MX 64 MB mot ett Radeon 8500, men efter att ha jämfört med svågerns 867:a med ett radeon 85 så insåg jag att maskinerna är för slöa.

Det handlar inte bara om bandbredden och vad den klarar att fylla. Så enkelt är det bara om man tittar på siffrorna.

Stoppar du in ett Geforce 2 MX i en G4/500 AGP och jämför det med att stoppa i en Radeon 8500 så märker man skillnad. Framförallt bildkvalitet och anti-aliasing är bra mycket bättre. Spel som använder MYCKET polygoner, som t.ex. Doom 3 kommer att flyta mycket bättre eftersom kortet klarar av de mer avancerade beräkningarna bättre.

Att man däremot inte får ut ens hälften vad kortet klarar är en annan historia. Men ska man lira på allvar så ska man inte köra Mac, det är inte hälsosamt för plånboken. Att investera 30 000 kr per år i en spelmaskin är inte realistiskt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-11-28 18:59
Citat:

quote: Att investera 30 000 kr per år i en spelmaskin är inte realistiskt.
------------------------------------------------------------------------

neee....men de e coolt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
neee....men de e coolt!

Jajamensan!

Flyttas till tillbehör

1
Bevaka tråden