Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga ner spelandet på Mac

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fan vad less jag blir på att allt är så jävla dyrt för Macspelare.

Letar efter ett bra grafikkort - ett Geforce 4 Ti kostar 5000 kr för Mac. Motsvarande kort finns för cirka 1500 kr för PC.

Är det värt att spela på Macen? Eller ska man köpa en Peze att ha som lekmaskin?

Har man obegränsad budget så är ju Macen självklar, men har man en lite mer sansad budget på ungefär 15 000 varje gång det vankas dator så är Macen inte konkurrenskraftig.

Att köpa en iMac eller eMac som speldator är ett enda stort dåligt skämt.

Ja, det är synd. Som Macare måste man räkna med högre priser på kringutrustning som är gjord speciellt för mac av en enkel anledning: liten volym.

Det är en företagsekonomisk sanning (om man nu kan prata om sanningar inom företagsvärlden...) att låga volymer ger högre priser.

Men det är inte en "sanning" som håller i alla evighet. Apple är SEN på att sänka priserna på prylar som funnits länge, och som redan har betalat sig (eller tappat kostnader på annat sätt).

Att ett GeForce4 fortfarande kostar 5 000 kronor är ett stort skämt, oberoende av hur stor volym av kortet som gjorts. Att Apple sedan bara behöver kosta på sig att göra EN variant av kortet, borde innebära att kortets kostnader betalas och pressas snabbare och priset kunna sänkas.

/Simon
(som också vill köpa ett GeForce4, men känner sig inte ha råd)

Jag utgår från att Apple inte har någon som helst strategi att få spelande att funka bra på Macen. De har en önskan att det borde vara så, men har ingen egentlig plan för att få det så.

Jag har sagt det förut och säger det igen:

Apple kommer ALDRIG att lyckas öka sina marknadsandelar om de inte slår igenom i hemmen. Och man kan inte slå igenom som hemdator om man inte kan:

1. Spela på datorn
2. Uppgradera den billigt
3. Erbjuda konkurrenskraftiga priser på UPPGRADERINGSBARA maskiner

Pinsamt Apple!

[ 16 November 2002, 10:51: Meddelandet ändrat av: William W M ]

En bra spel-Mac kostar cirka 30 000, det går inte att få en billigare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-16 12:33

ser min dator som en bra speldator..
Dual 1Ghz, 768 ram, Radeon 9000 (som jag om nått år lär byta ut, ve och fasa)

den kostade 24tusen med 512 extra ram inräknat

fast du har rätt, det är jävligt dyrt, och grafikkorten är hutlöst dyra

En dual 1GHz kostar 30 500 för oss som måste betala moms...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 12:40

Är man en seriös gamer så köper man en wintel burk. End of story.

*...sa jag det där högt??*

En motsvarande PC kan man bygga ihop för 15 000, och nej de krånglar inte så mycket som folk tror.

Dock vill man ju inte lämna Mac OS X, det är så jäkla skönt OS. Men för spelande så får man väl stå ut med lite pest för att lite finare pärlor.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 12:50

Problemet för mig och många andra är nog inte att spela på en PeeCee, det gör iallafall jag utan att få utslag. Men när det kommer till att jobba på en wintel, då kör det ihop sig. Jag vägrar helt enkelt.

Det leder till att jag isåfall måste ha två hardcore burkar, en pc för spel och en Mac för arbete. Det har inte jag råd med. Därför blir det inte så mycket spelande överhuvudtaget. Trist men sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 12:50

RenderBender har rätt. Tråkigt nog.

Men, snart kanske vi slutar snacka om spel på PC överhuvudtaget. Med konsollernas inmarschning på internet som börjar så smått gå igång. X-box kör slutet system (ingen överraskning) medan Playstation helt öppet.
USB finns och hårddiskar finns. Det blir rena nöjesmaskiner för spelande. Snart lirar vi inte längre på PC, utan konsollerna tar över och vi får lika hårdvara.

Tror att om ett år börjar konsollerna ta lite "marknad" från PC och om typ tre-fyra år spelar vi inte på PC överhuvudtaget.

PS. Ibib, in på #maclounge

Jag ska försöka spela mindre för det tar alldelens för mycket tid av mig. Så jag nöjer mig med macen. Om jag hade varit en spelmänniska så hade jag köpt en PC istället för mac.

Om konsollerna skall ta över måste be bli mer lika en dator, med mus och tangentbord för styrning, chat med andra över nätet etc. I så fall kanske de kan lyckas. Just nu fungerar väl plattform och arkadspel bra på konsoller. Tex Quake3 eller StaCraft funkar ju inte bra...

Jag använde lite gamla delar när jag byggde min spel-pc, som tornet, nätverkskort, dvd-spelare, men det mesta var nytt. Kostade ca 8000 kr och det är inkl en 19" skärm.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 13:59

Köp ett Playstation 2 och spela på och använd Macen till att arbeta på.
Då slipper du att förpesta ditt hem.

edit: stavning

[ 16 November 2002, 13:59: Meddelandet ändrat av: Johan Nilsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 14:06

Spelade Halo på X-Box och åkte på storstryk av mina bekantas barn. Hade jag haft en mus och ett tgb hade jag mosat dom! *föredömligt...eh*

Allvarligt talat...konsollspel kommer inte att kunna konkurerera med persondatorer så länge kontrollerna ligger på ´lek & lär´ nivå. Halo som egentligen är ett riktigt superduperspel känns på X-Box ungefär lika intressant som överkokt spaghetti.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-16 14:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: zodijackyl:
Om konsollerna skall ta över måste be bli mer lika en dator, med mus och tangentbord för styrning, chat med andra över nätet etc. I så fall kanske de kan lyckas. Just nu fungerar väl plattform och arkadspel bra på konsoller. Tex Quake3 eller StaCraft funkar ju inte bra...

Öh, det vore ju döden för tv-spelsbranschen. Ett tv-spelsföretag har inte som mål (?) att konkurrera ut speldatorn och tvärtom.
Datorn kan inte konkurrera med tv-spelet när det gäller sällskapsspel.
Vart ställer man chipsskålen och hur spelar man fyra personer samtidigt framför en liten monitor?

på tal om dyra datorer så kostar en maxad mac 219 000 sek..

en liten rättelse: 213.041,50 sek... observera då att ALLT är inkluderat, bl.a två 23" skärmar.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:02

Jag är absolut övertygad att konsollerna kommer ta över spelandet från PC på ett stort sätt.
Möss och tangentbord köper man till.
Hårddisk likaså.

Dessutom är det inte helt otroligt om onlinespelandet skiftar från att vara så gott som enbart rpg/fps till övervägande andra genrer.

Ta fem steg tillbaka och fundera på verkligheten. Spela spel på en dator? Känns inte som det är rätt verktyg för rätt sak, ganska absurt egentligen.

Nej, konsollerna kommer. Skulle inte förvåna mig om dom utvecklas till att bli framtidens "digitala hub".

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:23

Jag vet inte Linus...det känns som om vi redan sitter med facit i hand.
Min gisning är att det är av just denna anledning microsoft har gett sig in i leken. Dom ser Sony som ett hot mot sin försäljning av prylar till pc´n. Därför vill dom gå in och dominera även den sektorn så att dom i förlängningen kan försäkra sig om att dessa två marknadssektorer förblir åtskilda. Dvs. konsollerna för de yngre och datorer för de lite äldre barnen (du & jag...). Om X-boxen kunde extrautrustas med tgb och mus så slår dom undan benen på sig själva eftersom försäljningen på pc sidan sannolikt kommer att minska.

Sony å andra sidan skulle kunna göra det utan att konkurrera med sig själva och det är enligt min teori anledningen till Microsofts agressiva, envisa och oerhört kostsamma lansering av X-Box.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:27

Men för några år sedan sade Mickeysoft att alla deras spel skulle komma för Mac...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:30

Min tanke är att Sony kommer att sälja PlayStation 3 i ett paket med en mycket bra LCD-skärm, en mus, ett tangentbord och styrspakar. Om några år kommmer spel-pc:n att vara absolut stendöd.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:31

Jag säger så här.

Vi har ett år framför oss som enligt alla skall få oss att bli stumma. På frågor om grafikkort och deras priser har jag fått svar i stil med: ta det lugnt, det jobbas på den biten...

Så hoppas tråden tar liv efter Januari med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:38

Nikke, sitter du och där trycker med en massa information och låter oss andra leva i total okunskap va? Nä, skicka ett mejl till mig och kläm fram me´t!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:58

om vi säger så här.

Det är svårt att skriva drivisar till Mac OS 9. Det lär vara enklare till X. De nya maskinerna skall bootas enbart i X.

Kolla även meddelandena så förklarar jag lite till...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 17:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Spelande på Mac: http://mywebpages.comcast.net/charya/dg_switch.mov

kolla den filmen, äpplepusslet.. hehe

Inte kan väl allt disputerande om konsoller, plattformer, format och liknande finnas kvar i evighet? I framtiden (om 50 år?) gäller väl följande:

Samtliga Åke med familj äger och har följande installerat:

1. En grym hårdvara: processor och hårddisk (eller motsvarande nya prylar, allt installerat i nån garderob)
2. En stor skärm: projektor?
3. Kontroller och tillbehör av olika slag

Med den utrustningen kan familjen: surfa på något internet, kommunicera (med videotelefon), kolla på TV + beställa underhållning, SPELA SPEL, mm.

En sorts heltäckande nöjes/kommunikations-maskin helt enkelt. (och visst finns det redan liknande lösningar?)

Företag kommer väl till slut tvingas tillverka hårdvara, spel, program och tillbehör till det optimala systemet, det som alla har (x86 osv...). Men det kommer säkert finnas ett par konkurrerande "OS", som nog är fullt kompatibla.

Men för tillfället måste man väl köpa både PC, Mac och Playstation för att få allt.

Eller?

[ 16 November 2002, 17:16: Meddelandet ändrat av: jonny R ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 17:30

Nikke!

Vad sitter du på för information? Gagh! Spit it

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 17:35

Jonny R

I framtiden är allt sammankopplat i ett nätverk och du har inget förvaringsutrymme, ingen processor, ingenting mer än apparater kopplade till nätverket och blir matad med "hyrvaror".
Hårdvaran finns i ett mörkt serverrum hos en Service Provider.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Jag är absolut övertygad att konsollerna kommer ta över spelandet från PC på ett stort sätt.
Möss och tangentbord köper man till.
Hårddisk likaså.

.

Och jag som använder Mac tgb och min LogiTech mus till vår PS2:a.. Fungerar utmärkt.

Har precis givit upp macen. Sitter med en snabb och bra Dell med en [email protected] och en 18" TFT. Hur bra som helst. (kostade 17000 inkl moms) hade ett gammalt gf4ti4200 som jag pulade i den iofs.

Hade jag kunnat köpa en bra mac för samma kosing hade jag gjort det.

Lite (anti)inspirerade läsning att kontemplera som mac-spelare:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/p43000/page6.asp

[ 16 November 2002, 21:06: Meddelandet ändrat av: Filip Wänström ]

Bevaka tråden