Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diablo-Problem!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla kära...
Har installerat OSX 1.5 nu och det med classic på den andra startskivan. Installerade Diablo II först (i Classic) och försökte sedan att uppgradera DII till The Expansion Set. Det gick bra ända tills slutet...fick "error" där datorn sa att det blev "problem vid installation av Expansion Set Support Data".

Jag försökte med att installera om DII med patchen 1.0.9d efteråt och SEDAN Expansion Set. Fick samma error.
Försökte installera om DII plus Expansion Set och tänkte installera Patchen SEDAN, för att se om DET gick. Samma error!

Jag rycker mitt hår härvidlag för det har gått att installera på min iBook. Vad är problemet?
Någon som vet?

PS: All installation är gjord i Classic UTAN OSX öppen.

Häpp!

Gambit

Jag har installerat Diablo II i X 1.5 och det är spelbart fem minuter sen kraschar det, jag orkar inte bry mig för D2 är så grymt surt. Tacka vet jag WarCraft III.

Tack för "lösningen", slave

:rolleyes:

Gambit

Hmm, ledsen att jag inte hade nån lösning , men faktum är att det inte går att spela något vidare under X, så varför inte hålla D2 till OS9?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Hmm, ledsen att jag inte hade nån lösning , men faktum är att det inte går att spela något vidare under X, så varför inte hålla D2 till OS9?

Nja, det vet jag inte om det ä sant. Jag har spelat Diablo 2 över internet i OS X. Det krashade ibland, ibland inte. Men visst, håll dig till OS 9 om du verkligen skall spela det spelet. Det funkar bäst där

Allså diablo är skummt, av någon anledning kan jag inte få det att funka som det ska... det laggar som bara helvete när jag kör det i os 9 (till den gräns att det blir ospelbart) men när jag kör det vi classic i os X så går det mycket snabbare, men då funkar inte båda musknapparna.. bara en.. dålig kodning av blizzard ?

Jo...nu är det så här att jag installerade DiabloII på OS9.2 och INTE på något annat OS.
Det var ju det som var hela grejen. Det har ju funkat på min iBook förut. Varför denna "error" hela tiden.
Kanske jag borde klargöra det här eftersom det talas om problem på OSX vilket inte handlar om mitt problem riktigt.

Gambit

Dessutom har det ingenting med spel online att göra utan installation utav själva spelet främst.

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Hmm, ledsen att jag inte hade nån lösning , men faktum är att det inte går att spela något vidare under X, så varför inte hålla D2 till OS9?

Läs orginalfrågan

Gambit

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-19 18:51
Citat:

quote:Allså diablo är skummt, av någon anledning kan jag inte få det att funka som det ska... det laggar som bara helvete när jag kör det i os 9 (till den gräns att det blir ospelbart) men när jag kör det vi classic i os X så går det mycket snabbare, men då funkar inte båda musknapparna.. bara en.. dålig kodning av blizzard ?

Gå in i inställningarna och ta fram den lilla rutan där man testar grafikkort m.m. och välj att köra spelet i software mode då går det mycket smidigare.

Peter

Hmmm, intressant utan tvekan.
Det är bara det att jag har problem med att uppgradera DII till Expansion Set.
Det är där "errorn" uppkommer. "Error when installing the Expansion Support Data".
Vad det nu kan betyda.

Tycker för övrigt att DII (då jag testade det på min nya Quicksilver med Geforce 4MX) gick knögligare än vad den gjorde på min iBook som endast har Ati Rage 128 och 8vram!)
Konstigt va?
Skall man kanske försöka sig på OpenGL inställningen för att spelet skall rulla smidigare?

Jaja...

Gambit

Har för mig att jag upplevt liknande problem, men inte under själva installationen direkt.

Mitt problem var då att jag gick ifrån 9.1 på en gammal G3 med ATI grafik till 9.2.2 på en G4 med nVidia grafik.

Jag snackade med killarna på Blizzard om det och dom sa att man ska köra spelet i software rendering...

Men att själva installationen hänger sig, det är inte kul...

Och Blizzards uppdateringar får man ha tungan rätt i mun för att installera, det är inte alla uppdateringar som funkar till tidigare versioner, och inte alla som funkar med (eller under) ett visst OS...
Bökigt värre...

hoppas jag inte snurrade till det för mycket för dig...

Efter de försök jag gjort med installeringar är jag nu förvirrad.
Skall man installera patchen 1.0.9d FÖRE man uppgraderar till Expansion Set eller EFTER?
Skall det verkligen vara DEN patchen? Alltså 1.0.9d.
Fattas det något i Expansion Set som tex en patch när jag försöker uppgradera DII?

Gambit

Ok, gjorde som det sas...ställde om det grafiska alternativet. Det spinner på mycket bättre nu! Konstigt bara. Fattar inte varför men jag är i alla fall nöjd.
Däremot sitter jag fortfarande på DII.
Kanske jag får ge upp Expansion Set.

Gambit

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-21 13:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Ok, gjorde som det sas...ställde om det grafiska alternativet. Det spinner på mycket bättre nu! Konstigt bara. Fattar inte varför men jag är i alla fall nöjd.
Däremot sitter jag fortfarande på DII.
Kanske jag får ge upp Expansion Set.

Gambit

Det är ju helt tokigt att det går snabbare med mjukvarurendering.

Jag ska testa det jag med, för jag tycker att den laggar lite väl på min dual G4/450 med 512 MB RAM i Mac OS 9.2.2. I Mac OS X flyter det bättre.

Men det verkar ju inte bra att ge upp LoD. Den är ju faktiskt mycket trevligare. Dessvärre har jag ingen aning om vad problemet är. =(

Ja, jag vet. Expansion Set är skitbra men vad göra när installationen vägrar? Jag tvivlar på att Blizzard skulle svara på ett mail och endast hänvisa till deras FAQ.
Vi får se vad jag hittar på

Gambit

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-21 16:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Ja, jag vet. Expansion Set är skitbra men vad göra när installationen vägrar? Jag tvivlar på att Blizzard skulle svara på ett mail och endast hänvisa till deras FAQ.
Vi får se vad jag hittar på

Gambit

En sak du kan göra är ju att köra in ett nytt och fräscht OS 9. Det är ju kanske inte så kul, men ibland är det snabbaste (och kanske enda) lösning på problemet.

Du föreslår att det kan vara något fel på OS9 installationen? Tänkte på det åxå. Kan vara så.
Well...jag har inte så mycket emot att nyinstallera 9an. Om det hade varit OSX skulle jag nog låtit bli. Orkar inte med alla uppgraderingar till 10.1.5 samt det värsta:alla mina special program och konfigurationer. Bläh! Har gjort det förut ett par ggr.
Gambit

Är det CD:n det är fel på?
Har du möjlighet att pröva en annan D2X-skiva?

//Smurf

Japp! Där satte du spiken på huvet...eller nått

Efter att ha installerat om OS9 flera ggr. Sedan DII ett antal ggr. med div. patchar ringde jag min kusin som hade Expansion Set Cdn.
Resultat: Perfekt installation!

Nu är det bara för mig att få tid att kolla in vilken port Battle.net har för onlinespel så jag kan göra lite portmapping och komma förbi min router

Tack alla för era tips och support!

Puss!

Gambit

Inget hjälpte, är jag ledsen och säga.
Jag tror jag får ge upp det där med online-spel.
Verkar inte som om jag kommer till botten med detta problem.

Tack i alla fall

Gambit

Har du kollat technical support på blizzard.com?

antog det...

http://www.blizzard.com/support/?id=msi0445p

What ports need to be open?
In order to connect to Battle.net, connect to others over a Local Area Network, and allow others to connect to games you create, the following ports need to be opened.

Diablo, Warcraft II Battle.net Edition, and StarCraft:

* Ports 6112 through 6119 TCP & UDP

Diablo II:

* Ports 6112 through 6119 TCP & UDP
* Port 4000 TCP

Warcraft III:

* Port 6112 through 6119 TCP & UDP
Note: If you’ve changed the default in the Options/Gameplay screen then the port you change it to needs to be open

Har du kollat technical support på blizzard.com?

antog det...

http://www.blizzard.com/support/?id=msi0445p

What ports need to be open?
In order to connect to Battle.net, connect to others over a Local Area Network, and allow others to connect to games you create, the following ports need to be opened.

Diablo, Warcraft II Battle.net Edition, and StarCraft:

* Ports 6112 through 6119 TCP & UDP

Diablo II:

* Ports 6112 through 6119 TCP & UDP
* Port 4000 TCP

Warcraft III:

* Port 6112 through 6119 TCP & UDP
Note: If you’ve changed the default in the Options/Gameplay screen then the port you change it to needs to be open

Hej William!
Snyggt namn förresten

...I alla fall...ja, jag öppnade dessa portar...men nu när jag läser vad du skrivit blir jag lite konfunderad.

"Diablo II:
* Ports 6112 through 6119 TCP & UDP
* Port 4000 TCP

Alltså, jag prövade med portarna: 4000 Tcp och 6112 upp till 6119 men bara 6112 med både Tcp OCH Udp!
Hade ingen aning om att det faktiskt krävs Tcp OCH Udp för alla portarna upp till 6119!!!

Men, William...det menas att jag då skall öppna över 20 portar för att kunna spela!!!
Det kan väl inte vara mööööööjligt??

(öppna portar för min router D-Link 804 gör jag via browsern i "Port/redirection" och har "bara" 10 portar att välja att öppna eller ej)

Går det här ihop?

Gambit :rolleyes:

Ps: då jag säger över 20 portar menas det att jag redan har 3 portar öppna för annan trafik/program för nätet. Sammanlagt blir det då runtomkring 20 portar, allt som allt)

Gambit

Ja, det är en smula problematiskt.

Har du kollat med D-link?

Tack för komplimangen förresten

Min router (D-Link 704) har en funktion som heter Special Applications:

Some applications require multiple connections, like Internet games, Video conferencing, Internet telephony and so on. Due to the firewall function, these applications can not work with pure NAT router. Special Applications makes some of these applications to work with NAT router. The settings are:

* Trigger: the outbound port number issued by the application.
* Incoming ports: when the trigger packet is detected, the inbound packets to the specified port numbers are allowed to pass through the firewall.

This product provides some predefined settings. Select your application and click Copy to to add the predefined setting to your list. If the mechanism of Special Applications fails to make an application to work, try DMZ host in stead.

NOTE: At any time, only one PC can use each Special Application.

Det borde funka, det finns till och med en färdig ip för battle.net, fast då får man lägga till de andra portarna också (endast 6112 är klar).

"DMZ"?

*Hummmm*

Asså...D-Link är inte särskillt snälla med att göra det enkelt när de försöker göra en beskrivning! Å andra sidan kanske det inte är så enkelt. Heh, titta bara på mig

Förresten...vad är det egentligen för skillnad emellan din och min router? Förutom namnet?

Gambit

[ 04 September 2002, 12:25: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Din har snyggare låda och bättre gränssnitt. Annars är det i princip samma sak.

Bevaka tråden