Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

speldator?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Nu har jag tröttnat på min g4 400Mhz. Det går inte att spela på den längre. Jag vill inte köpa nytt grafikkort till den heller för jag tror inte att den blir så bra ändå.

Nu ska jag köpa en ny dator! Mac eller bygg-pc...jag gillar ju mac bättre. Men de är så dyra. Mina kompisar tycker att jag ska köpa en pc för att de är bättre att spela på! I varje fall om man kollar på priset...

Ni som kan mycket om mac och kanske har en bättre dator än mig kanske kan hjälpa till med lite bra råd! Jag gillar inte pc egentligen...

Jag har sett att det finns folk som spelar Quake3 här. Vad har ni för fps och vilka upplösningar och grafikinställningar kör ni på?

Tacksam för all input!!!

Ultrakiller out

Har du funderat på överklockning?

Slave out.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-15 07:46

Köp en begagnad mac med hyfsat snabb G4 och bra grafikkort. Kanske en PowerMac QS 733?

Man kan få tag på sådana för en styv tiotusing...

Lite begsajter:
http://www.mactorget.nu/
http://macworld.idg.se/community/radisar/radisar_mp.html

Köp en PC om det är speldator du vill ha, eller en konsoll.

Usch för Moores lag. Blir alltid på dåligt humör när Apple släpper nya datorer. Min Pismo åldrades ganska mycket häromdan.
Hur står sej 400 mHz G3 mot dubbla 1 gHz G4? Ganska ok i de flesta program men spela nya spel går ju inte så bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 08:52

Det var länge sedan jag lirade Quake 3 men jag har en QS 733 standard förutom 640 MB RAM.
Över 140 fps hade jag när jag kollade.

Låga grafikinställningar.

Annars bara att hålla med föregående talare. Är det spel som är viktigt är det Windowsburk du ska köpa.

[ 15 Augusti 2002, 08:53: Meddelandet ändrat av: Linus ]

Köp en billig PC till spel. Som någon sa i den numera nedlagda tråden om "mac=nerköp" så kan du få tag i en ganska vettig spelburk för ca 6000 spänn...(som troligtvis spöar en Mac för 30000)
Men se till att du har kvar åtminstone ngn mac att jobba med

Kolla www.datorbutiken.com/se/ om du vill kolla upp ungefärliga priser.

Klart jag inte slänger min mac...

Jag plockar nog in en western digital 80gb 8mbcache och har kvar den. Dock vågar jag mig inte på att överklocka den. Då verkar det bättre att köpa ett powerlogix-kort...tror jag.

Spelkonsoler tycker jag inte om. Om man köper en pc, ska man ha amd på 266Mhz eller intel på 533Mhz? Intel verkar ganska dyra.

Tror ni inte att den där nya 876Mhz g4 från Apple funkar bra att spela på? (fast man missar ju UT2003 på apple)...BLEEEEEH Jag vill inte lägga pengar på en pc...

Verkar som om jag får bygga ihop en spelPC ändå.

Bill Gates here I come, my new master...

Ultrakiller out

  • Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
Tror ni inte att den där nya 876Mhz g4 från Apple funkar bra att spela på? (fast man missar ju UT2003 på apple)...BLEEEEEH Jag vill inte lägga pengar på en pc...

Du får ju utgå ifrån vilka spel du vill spela just nu. Fast flera spel kommer ju till macen allt efter som... Jag tror den nya powermacen kan bli en bra spelburk. Man kan ju uppgradera grafikkortet!

Ja det har du rätt i! Spel kommer tyvärr ofta senare till macen. Då hinner man ju inte vara med och spela det när alla andra gör det.

Det känns ju lite bortkastat att slänga ut pengar för en burk som bara går att spela på! Sen blir det ju bara massa strul med grejjorna har jag hört. Varför kan inte det finnas bra pc datorer???

Ultra out

  • Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
Ja det har du rätt i! Spel kommer tyvärr ofta senare till macen. Då hinner man ju inte vara med och spela det när alla andra gör det.

men det går kortare tid mellan PC versionerna och macversionerna med tiden. kan jämföra mina favvospel Rough Spear och ghost Recon. Det gick snabbare med Ghost Recon än med Rough Spear...

Sen läser man på nätet så går det snabbare att porta till X än till classic. Så jag tror faktiskt att med hjälp ifrån Apple så kan Macen bli en riktigt bra spelplattform inom den närmsta tiden...

Vad som även är viktigt är att vi macanvändare köper de bra spelen.

mac rockar ändå fetast

blir väl till att spara lite mer och köpa men sådan där ny super mac!

gracias muchos! Kan inte fatta att jag nästan föll för den mörka sidan :rolleyes:

Ultra out

En 2x867 MHz med ett Radeon 9000 kommer att rocka brallorna av de flesta datorer, även många PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 18:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
mac rockar ändå fetast

blir väl till att spara lite mer och köpa men sådan där ny super mac!

gracias muchos! Kan inte fatta att jag nästan föll för den mörka sidan :rolleyes:

Ultra out

Jag har en QS 733mhz 640MB Ram och kör Q3 rätt mycket.. har ställt in det så jag ska se som bäst och träffa motståndarna lätt... men framförallt inställt så att jag får maximal FPS... Jag har en genomsnitts FPS på 125... Klart, tittar man in i väggar och sånt kan man få 300fps.. men genomsnittsfpsen ligger på ca 125,, (därför ska man då ha com_maxfps 125 för att få bästa fysik i spelet)
Mvh

Skall själv plocka ihop en PC om några dagar, när jag fått lön. Blir väl en AMD på ca 1,6 GHz, GeForce 4 Ti 128 MB, jäkligt snabb WesternDigital 80 GB HD, 512 MB RAM, 19" skärm, allt för runt 12000 kr (inte mer än det iaf).

Helt sjukt vad man skall betala för en Mac. Folk tjatar om kvalitet, känsla, design etc, men det är helt orimligt för mig att ens köpa en dator för 20000 kr, speciellt när det är en "budget" dator man får. Tråkigt att Macen blivit en dator för "fina människor" med mycket pengar.

Och om det verkligen är en SPELdator du skall ha är det väl konstigt att ens överväga en Mac? I så fall är det ju just bara spelen som räknas och de kommer ut snabbare, finns mer och flyter oftast bättre på PC som också kostar minst tre gånger så lite som en Mac.

Jag kommer självklart fortsätta använda min gamla goa G3 350 till webdesign (BBEdit finns ju inte till PC!) och liknande. Att försöka göra något kreativt i Photoshop på PC går verkligen inte...

[ 15 Augusti 2002, 20:41: Meddelandet ändrat av: zodi ]

Citat:

quote:Helt sjukt vad man skall betala för en Mac. Folk tjatar om kvalitet, känsla, design etc, men det är helt orimligt för mig att ens köpa en dator för 20000 kr, speciellt när det är en "budget" dator man får. Tråkigt att Macen blivit en dator för "fina människor" med mycket pengar.

Måste tyvärr hålla med till viss del. Ska man spela så är Macen helt ok, men inte mer.

Finns väl ingen som köper en mac för att ha som en speldator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 23:59

Mac som ren speldator går typ inte… Då är man lite korkad, tyvärr. Men som en allsidig maskin gillar jag den fett

Jag har en QS 733mhz 640MB Ram och kör Q3 rätt mycket.. har ställt in det så jag ska se som bäst och träffa motståndarna lätt... men framförallt inställt så att jag får maximal FPS... Jag har en genomsnitts FPS på 125... Klart, tittar man in i väggar och sånt kan man få 300fps.. men genomsnittsfpsen ligger på ca 125,, (därför ska man då ha com_maxfps 125 för att få bästa fysik i spelet)

Mjaaa… fel… Du ska försöka ha samma framerate som din monitor:s refresh rate samt synka frame rate till refresh rate + sätta com_maxfps till refresh rate - ex 75, 85 eller hur många Hz din monitor gör. Detta göra att du får en "ultasmor" grafik likt den på visa konsoller och arkadspel. Även om grafikkortet pumpar ut 150 fps och din monitor visar 75Hz så kommer du aldrig uppfatta mer än vad monitorn kan visa. Hur som haver…

En Dual 867:a är en mycket fin dator - helt klart det mest prisvärda Apple fått ut på ett tag. Räkna med att den lätt uppår 120-150 fps i Q3, med HIGHEST DETAIL i 1024x768 upplösning (Q3 är MP och Altivec "aware"). På en DP500 får jag c:a 100 fps med MAX:ade inställningar. Detta är givetvis grafikkortsberoende…

Jag säger dock som så att ska du BARA spela så är det PC som gäller (eller konsoll). Ska du göra annat också så skulle jag titta på Mac.

Om du Ultrakiller kollar in tråden:

Spel på Macen = Nerköp

Så kan du ju se vad jag har plockat ihop för ca 6000:-

Jag kör själv med AMD då jag tycker att den är mest prisvärd i förhållande spelprestanda/pris P4 processorn må vara snabbare i att koda MP3 låtar men inte när det gäller 3D.

Som alltid när det gäller datorer så är det mycket som hänger på grafikkortet så satsa pengarna i första hand på ett så bra grafikkort som du har råd till...Det blir ju inte sämre med en långsammare burk däremot har du ett kort som kan växa ihop med datorn i övrigt.

Jag har ett GeForce 2GTS II som är drygt 3 år gammalt och det rockar fortfarande,så ett GeForce 4 4600Ti lär räcka till minst 3 år om inte mer.

Lägg sedan pengar på ett moderkort som är så modernt som möjligt,jag kör med ett Asus A7V 333 Raid som både har USB 1.1 och 2.0 plus FireWire såg helt nyligen ett Abit kort som har rationaliserat bort PS/2 portarna och serieporten till förmån för USB istället. Kan vara smart då alltfler tgb,möss och annan kringutr, har USB istället.

Vidare så har jag en låda som har vattenkylning för processor,grafikkort,nordbrygga och hårddiskar istället för som brukligt medelst luft via mer eller mindre högljudda fläktar. Men det kanske hör till överkurs och ändå så har jag inte överklockat eller har några planer på att göra det i framtiden.

haha! om ni har så bra fps i quake finns det ingen anledning att skaffa en pc! En kompis till mig har en dell med geoforce4 och får mellan 100 och 200 fps på 1600x1200 i upplösning! Han har säkert betalat en förmögenhet för en dator som bara går att spela på som inte slår en bra mac!!! Tror nog att de nya macarna kommer att vara ännu bättre än vad ni snackar om!

Dessutom måste jag bara säga WOW! Är Quake3 altivecoptimerat!? jag trodde inte att det var det. De där killarna på Id är inte helt korkade!

Tack igen för alla bra svar!

Ultra out

Q3 är inte Altivec optimerat!

kopy und paste:

"En Dual 867:a är en mycket fin dator - helt klart det mest prisvärda Apple fått ut på ett tag. Räkna med att den lätt uppår 120-150 fps i Q3, med HIGHEST DETAIL i 1024x768 upplösning (Q3 är MP och Altivec "aware"). På en DP500 får jag c:a 100 fps med MAX:ade inställningar. Detta är givetvis grafikkortsberoende…"

Trodde kanske att du missade det!

Jag har hört att det ska spela roll vilka fps man har när man spelar...bättre med 200 än med 75...även om skärmen bara visar 75fps.

Men det var såklart en av mina "pc-kompisar" som sa det!

Ultra out

Visa mig gärna länken där jag hittar att Q3 är mp och Altivec aware...?Och varför inte komma på maclan och visa IRL Q3 köras i 120-150 fps eller 100 fps på en DP 500...Skall bli intressant att se

Att quake3 va optimerat för altivec visste jag inte förrut. Men det är fixat för multiprocessing.

Kommandot är: seta r_smp "1"

Snackas om att det ska ge en 10 fps eller något.

Jag hade för mig att det var något strul med Devines kompilator i metrowerks för altivecen...

Ultra out

Snacka går ju men snacka så det går går inte...Posta länken till stället där det snackas om ovanstående eller är det hjärnspöken som vanligt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Snacka går ju men snacka så det går går inte...Posta länken till stället där det snackas om ovanstående eller är det hjärnspöken som vanligt...

Kolla till exempel på http://www.barefeats.com/pm03.html. Där står det en bit ner "Quake 3 is G4 and MP aware."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 11:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Jag har en QS 733mhz 640MB Ram och kör Q3 rätt mycket.. har ställt in det så jag ska se som bäst och träffa motståndarna lätt... men framförallt inställt så att jag får maximal FPS... Jag har en genomsnitts FPS på 125... Klart, tittar man in i väggar och sånt kan man få 300fps.. men genomsnittsfpsen ligger på ca 125,, (därför ska man då ha com_maxfps 125 för att få bästa fysik i spelet)

Mjaaa… fel… Du ska försöka ha samma framerate som din monitor:s refresh rate samt synka frame rate till refresh rate + sätta com_maxfps till refresh rate - ex 75, 85 eller hur många Hz din monitor gör. Detta göra att du får en "ultasmor" grafik likt den på visa konsoller och arkadspel. Även om grafikkortet pumpar ut 150 fps och din monitor visar 75Hz så kommer du aldrig uppfatta mer än vad monitorn kan visa. Hur som haver…

Ivar var inne på en annan grej. I Quake 3 är spelets fysik i mångt och mycket bundet till FPS´en din dator fixar, och just 125 FPS är optimalt. Att skärmen inte uppdaterar lika fort som grafikkortet pumpar har ingen betydelse då. Du förlorar mycket i Quake 3 om du har under 125 FPS tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 11:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Visa mig gärna länken där jag hittar att Q3 är mp och Altivec aware...?Och varför inte komma på maclan och visa IRL Q3 köras i 120-150 fps eller 100 fps på en DP 500...Skall bli intressant att se

100 FPS låter mycket för en DP 500. Jag hade en 350 AGP @ 450 och den gav mig 80 FPS (standard ati rage pro 128). Jag kan lova att jag satt länge och väl med att få ut allt maskinen kunde ge mig, min CFG fil var hårt modifierad för prestanda och konkurrensduglighet (se fi lättare etc).

Att Q3 skulle vara MP och Altivec aware är inget jag hört, så jag vill gärna också se den länken.

Graeme Devine experimenterade en del med varje fall Altivecoptimering men det hände aldrig något vad jag vet, förutom att han själv rapporterade häftiga prestandaökningar... mycket rykten och sånt involverat här

Läs igenom Graeme Devines .plan filer - http://www.bluesnews.com/plans/279/

Så märker ni att han har tryckt in Altivec support i Quake 3. I Februari 2001 fick han en ny kompilator av Metrowerks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 12:29

Kände mig tvingad att slå upp lite gamla länkar och kolla fakta, eller om jag gått miste om något. Det här fick jag fram.

Altivec snackades det mycket om, framförallt då Graeme Devine (id softwares macprogrammerare) hade mage att reta macvärlden med följande information:

I finally got around to programming in Altivec support for Quake3 1.27h. If you have a G4 you´ll certainly want to flex that velocity engine! I think this safely puts the G4 ahead of the PC.

Det snackades en hel del om Altivec efter det men ingenting, mig veterligen, kom någonsin ut. Dessutom började killarna på ID bli upptagna med Doom 3 och släppte Quake3 bakom sig så långt det gick. Men Graeme var nära ett tag, om man ska tro följande uttalande:

The Altivec version of Q3A is awesome. Unfortunately there is a bug in the Metrowerks compiler Altivec support which means I´m waiting on the update for the compiler. Metrowerks is currently QAing a build of their compiler with this fix included. For those x86 people out there who wonder what the Altivec is, it´s the super computer part of the G4 chip that Apple touts in it´s commercials. It really is incredible, and really does make a "super computer power" difference in application that support it.

Det låter nästan som att Graeme var avlönad av Apple

Till Altivechistorien hör att John Carmack ("geniet" bakom id software och deras 3dmotorer) sa något om att Altivecoptimering av Q3 inte gick att genomföra och var meningslöst då det inte gav någonting (detta på Slashdot om jag minns rätt). Dom hade helt enkelt olika åsikter inom företaget lustigt nog, vem man ska tro är osäkert. Graeme programmerade för Mac och vad John hade för insikt i ämnet har jag ingen aning om.

Vad gäller Multiprocessorvariant av Quake3 hittade jag just inget (ägnade kanske 15 minuter åt det här, med betoning på Altivec) förutom ett test på Barefeats där det i klarspråk står att Quake3 är "MP aware".

Quake 3 is G4 and MP aware.
länk

För att gå off-topic så gjordes i det barefeatstestet där jag hittade "MP aware" påståendet en jämförelse mellan en WindowsPC (1.6 HGz P4) och en Mac (800MP). Jag slänger in en bild som illustration, det är skojjigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 12:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Läs igenom Graeme Devines .plan filer - http://www.bluesnews.com/plans/279/

Så märker ni att han har tryckt in Altivec support i Quake 3. I Februari 2001 fick han en ny kompilator av Metrowerks.

Ah, höll på att skrev mitt inlägg när du dunkade in detta. Som jag glömt i mitt inlägg var allt snack om Altivec i Januari och Februari 2001. Efter det hörde jag inget, och har inte läst någonstans att Q3 verkligen blev Altivecoptimerat.

Bevaka tråden