Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel på Macen = Nerköp

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför funkar alla spel så förbannat dåligt på Macen? Tycker att jag sitter med en hyfsat modern Mac (QS 733 med Geforce2MX) men ändock laggar alla spel. Wolfenstein RTCW, Medal Of Honar, Max Payen, mfl. är tyvärr knappt spelbara. Ser man tillbaka så har det alltid varit så här och kommer förmodligen att så förbli!. Om jag skall slänga ut mer pengar på spel så får det väl bli på Tetris

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-12 02:43

Det är väl bara att konstatera att Macen inte är lika mycket leksak som en PC...Urvalet av spel är ju dessutom större till den sistnämnda. Mitt råd är: vill ni spela så köp en en spelkonsol (Playststion, X-box eller vad ni nu föredrar) - Mac är till för andra saker än spel! Själv spelar jag bara lite ibland och föredrar då gamla prylar (som Doom, oslagbart genom tiderna i känsla! ).

Det finns knappt nåt mera prestanda krävande att köra på en dator än just spel och det är bara att inse att till det duger inte en mac...Vill man ha rå prestanda att köra spel på så är det bara att köpa sig en pc...Inte ens en spelkonsoll kan mäta sig med en pc när det kommer till kritan...Pc:n leder utvecklingen när vi pratar om hastighet både på minnen,processorer och moderkortets buss hastighet och sist men inte minst du får mest krut för pengarna...

Gränssnittet är kanske inte det snyggaste men va fan...Jag skiter i hur skrivbordet ser ut bara spelen bara spelen flyter på...

Sen kan man fråga sig om det är försvarbart att lägga ut 20.000+ för att få en spelmaskin, för PC duger ju inte till mycket annat.

Du behöver ett bättre grafikkort än en GF2MX som är nån budgetvariant. Pilla med inställningarna i spelen och kör inte max allt på högsta upplösningen om det är segt.

Jag har också en QS 733 med Geforce 2 MX och jag måste säga att alla de spel som du har angett som exempel på att de inte funkar bra, funkar alldeles utmärkt på min dator.

Köp ett Radeon 9000 när det kommer så har du en hel del spelande framför dig något år framöver.

Men att skaffa en Mac för att BARA spela är ganska dumt, då får man två PC för samma pris. Det är inte värt det mao. Själv spelar jag en hel del på min Mac, men har den av andra anledningar också - eller snarare framförallt. Och så har jag en PS2, vilket gör att alla mina spelbehov kan tillgodoses utan problem.

Jag kan dock inte förstå varför spelen går så dåligt på din dator.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Du behöver ett bättre grafikkort än en GF2MX som är nån budgetvariant. Pilla med inställningarna i spelen och kör inte max allt på högsta upplösningen om det är segt.

<amerikansk dialekt>Amen!</amerikansk dialekt>

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-12 11:47

Prova att köra i software mode. I alla fall Diablo II fungerar tusen gånger bättre då. Full upplösning och allt, knappt ett hack och detta på en iMac 800.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
...Pc:n leder utvecklingen när vi pratar om hastighet både på minnen,processorer och moderkortets buss hastighet och sist men inte minst du får mest krut för pengarna...

Lägg med i beräkningarna att man får uppdatera MINST två gånger om året för att spela de "senaste" spelen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Jag kan dock inte förstå varför spelen går så dåligt på din dator.

Inte jag heller. Fast det beror väl på vilka krav man ställer. Jag har en 533 med Gf2mx och spelen fungerar utmärkt. Visserligen får jag ställa ned kvaliten på de allra senaste spelen, men eftersom jag inte är en hardcore-spelare så duger det alldeles utmärkt för mig.

Nä du slave där är du ute och cyklar...Vad är det för något du måste uppdatera två gånger om året för att lira spel? Och varför köpa en pc för 20Kkr när du kan få en riktigt bra en för 6Kkr som spöar vilken mac som helst på games.

Visa mig en komplett PC för 6000:- som kan spela de senaste spelen ett år framåt...

Ja du slave jag kan bygga ihop en maskin för 6000:- enligt nedanstående spec...

Chieftec DH-01W Dragon MidiTower 300W ATX (AMD&P4 OK)
Ord.pris
684.00 Webpris
649.00
Point Of View GeForce4 MX440 64Mb DDR TV-out Retail AGP
Ord.pris
1013.00 Webpris
962.00
Seagate U6 40.0Gb 5400rpm UDMA100 IDE
Ord.pris
942.00 Webpris
894.00
ASUS A7S333 SIS745 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB1.1 Audio SocketA ATX
Ord.pris
917.00 Webpris
871.00
AMD Athlon XP 1600+ Palomino 1400MHz/1.4GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA
Ord.pris
887.00 Webpris
842.00
Standard 48X CD-ROM bulk IDE
Ord.pris
376.00 Webpris
357.00
CoolerMaster DP5-6I11A cpu-cooler FCPGA (max 1.4GHz+)/SocketA (max 1.53GHz)
Ord.pris
111.00 Webpris
105.00
Genius Mouse Netscroll+ eye optical PS/2
Ord.pris
179.00 Webpris
170.00
Keytronic Multimedia svenskt PS/2
Ord.pris
203.00 Webpris
192.00
Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK)
Ord.pris
813.00 Webpris
772.00
Standard 10/100Mbit TP RJ45 Retail PCI
Ord.pris
97.00 Webpris
92.00
Totalt exkl moms 4977.60 4724.80
Totalt inkl moms 6222.00 5906.00

Jag väntar på svaren fortfarande från dig?

[ 12 Augusti 2002, 13:28: Meddelandet ändrat av: xplane ]

Rätt hyfsat, men inga vidare kvalitetsprylar, vilket i sig bäddar för mer problem senare. Var är skärmen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Ja du slave jag kan bygga ihop en maskin för 6000:- enligt nedanstående spec...

Och som vanligt när det gäller beräkningar av pris för en PC så utgår man ALLTID från att Windows är gratis

Jag har en original Win 95-skiva , ingen hit med HDD över 2 GB iofs..

Kan bara hålla med xplane... Man behöver verkligen inte uppgradera en PC "minst 2 ggr om året" för att kunna lira de senaste spelen.

För spela tunga spel måste man INTE ha en cpu över 2 GHz, utan det är snarare grafikkortet det hänger på. Det är klart en 400 MHz:are inte pallar, men 1.4 GHz är fullt tillräckligt.

Jag hade en Athlon 1.3 GHz, 512 ram och ett "GeForce 2MX" 32MB grafikkort. Jag kunde lira alla spel i 1024x768 med bästa inställningarna utan att det hacka. Vissa spel gick bra i ännu högre upplösningar.

Men när man köper en PC som vill spela med, lägg mer stålar på ett rejält grafikkort så håller den flera år. Men mitt GeForce2 gick på 1350 spänn när jag köpte det, och det hängde med minst ett år. Om man köper ett Geforce 4MX 64MB DDR för runt 1000-lappen så skulle jag tippa att det hänger med minst ett år.

Man måste inte lägga ner 5 lakan på ett grafikkort om man vill spela, utan som sagt GeForce4MX håller nog ett tag och är rätt billig.

Sen går det inte ens att jämföra priser mellan en PC och en Mac. Kolla på Bantorgetdata så hittar du en AMD XP 2100+ för 6999 kr inkl. moms. Utan skärm förstås fast med brännare.

Sen det där snacket om att PC:n kraschar hela tiden beror nog på vilken konfiguration och vilket OS man använder. Win 98 är satans ostabilt, men min kusin som har en gammal iMac med OS 9 säger att den krashar hela jävla tiden.

På min AMD hade jag XP och även farsans data har det, och jag måste faktiskt säga i ärlighetens namn att det ALDRIG krashar.

Visst har det hänt att taskigt kodade småprogram har hängt sig, men då är det bara att döda processen. Det har aldrig hänt att hela systemet dykt och alla andra applikationer blivit lidande som i Win 98.

Om Windows är snyggt eller inte kan ju diskuteras, men om man vill skapa ett eget utseende på windows kan man ju ta ner en fönsterhanterare som LiteStep. Då kan det se ut så här !

Annars går det alltid bra att köra Linux..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
...För spela tunga spel måste man INTE ha en cpu över 2 GHz, utan det är snarare grafikkortet det hänger på. Det är klart en 400 MHz:are inte pallar, men 1.4 GHz är fullt tillräckligt....

...Annars går det alltid bra att köra Linux..

Men hur länge räcker 1,4 Ghz kan man fråga sig? Linux har det sämre ställt än Mac för spel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
...För spela tunga spel måste man INTE ha en cpu över 2 GHz, utan det är snarare grafikkortet det hänger på. Det är klart en 400 MHz:are inte pallar, men 1.4 GHz är fullt tillräckligt....

...Annars går det alltid bra att köra Linux..

Men hur länge räcker 1,4 Ghz kan man fråga sig? Linux har det sämre ställt än Mac för spel.

Jag har inte det exakta datumet för hur länge en 1.4 GHz:are kommer räcka, men minst ett år till.

Jag har en polare som fortfarande sitter med sin 3-4 år gamla 450 MHz:are, och lirar spel. Det är klart han inte kan köra på högsta upplösningen men det går ju. Detta var kanske ett extremfall, som sagt bör man lägga pengarna på ett bättre grafikkort istället för en 2.4 GHz cpu.

Men om inte 1.4 GHz räcker får man väll köpa en XP 2000+ då. Skillnaden på datorbutiken.se är:

1.4 GHz - 1420kr
AMD XP 2000+ - 1567kr

Priserna är inkl. moms. Att köpa en XP 2000+ var 147 spänn dyrare... stora pengar?

Sen menade jag att man kunde köra linux när man ARBETADE. Det finns jääkligt mycket applikationer till linux. När man spelar får man givetvis köra Windows, men vad fan spelar det för roll hur gränssnittet ser ut när du bara ska in i Windows för att bara starta spelet.

Så fort spelet startat hamnar du ju i spelet och lär knappast störas av gränssnittet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-12 15:16

Gav bort alla mina 2 spel till lillbrorsan när farsan skaffade den nya iMacen, svårt att spela med en iBook utan mus. Eller så var det för att det inte var så jäkla roligt att spela?
Använder numera datorn till det den var tänkt för, hårddiskinspelning och skolarbete.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
...Sen menade jag att man kunde köra linux när man ARBETADE. Det finns jääkligt mycket applikationer till linux.

Sant, men diskussionen rörde väl spel

?

Spelen som Thomas nämnde i början av denna tråd funkar utmärkt på nyare Macar. Om det hackar för dig så är det DIN dator som strular, skyll inte allt på Macen.

Vet inte varför jag blir sur, finns egentligen säkert ingen anledning. Men alla som klagar borde ta en rejäl funderare varför det bara strular för vissa personer.

Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut. Uppdatera grafikkortsdrivrutinen om det finns någon nyare.

Nej! Ställ inte in i Software Mode! Det är en bugg i Diablo II, det funkar inte för några andra spel!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut. Uppdatera grafikkortsdrivrutinen om det finns någon nyare.

Så sant

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 18:02

En del gnäller lite väl mycket.

låt oss ta ett exempel ifrån verkligheten. RoughSpear. Spelet rullar på kanonbra i macen. När jag suttit med PCs har det varit betydligt ryckigare fast det var betydligt kraftfulla maskiner.

Sen att sätta igång nätverksspelandet är extremt simpelt både på LAN och över internet. Det finns gånger då jag spelat på PCs då det tagit flera timmar för vissa att få det att funka...

ÖHT tycker jag att spel funakr bättre på macen än på PCs när de finns för båda plattformarna...

Det Daniel Eriksson säger om mac gäller för pc också... Har ni någon gång upplevt en pc som har haft problem med än det ena än det andra så är det fel på just den pc:n och dess konfiguration...Inte på alla pc burkar.

Jag sitter med XP Pro och enklare system att konfigurera för just ett nätverk finns knappast,jag har telias ADSL hemma och den enda iställningen jag har gjort är att jag har installerat LF-Connection keeper och angett lösenord och användarnamn...För att sedan när jag då och då besöker en god vän för att lira lite Q1 så är det bara att ansluta burken i hans lokala nätverk och vips så fungerar det där med utan den minsta inställning från min sida .

Han har också telias ADSL och döm om min förvåning när jag råkade välja explorer under ett av våra många långa quake pass så insåg jag att jag hade omedvetet loggat in på mitt bredbands konto och min gode vän var uppkopplad på sitt samtidigt...Nu hör det ju till saken att han har en router.

Citat:

quote:Rätt hyfsat, men inga vidare kvalitetsprylar, vilket i sig bäddar för mer problem senare. Var är skärmen?

Citat:

quote:Och som vanligt när det gäller beräkningar av pris för en PC så utgår man ALLTID från att Windows är gratis

Sant är att det varken finns med skärm eller operativ i ovanstående! Men uppgiften jag fick var att jag skulle kunna bygga ihop en burk för 6000:- skärm och operativ har tillkommit i efterhand allt enligt slave

Jag väntar fortfarande på ett svar på frågorna jag ställde till honom "förgäves"

Det är alltför lätt att generalisera och inte vara konkret,"Snacka går ju men att snacka så det går går inte"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
[QB]Spelen som Thomas nämnde i början av denna tråd funkar utmärkt på nyare Macar. Om det hackar för dig så är det DIN dator som strular, skyll inte allt på Macen.

Vet inte varför jag blir sur, finns egentligen säkert ingen anledning. Men alla som klagar borde ta en rejäl funderare varför det bara strular för vissa personer.

Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut. Uppdatera grafikkortsdrivrutinen om det finns någon nyare.

Jag har en purfärskt installation av Mac OS 10.1.5 och kör inga spel i 9:an eftersom jag inte har den installerad. Vilka av de spel som jag nämner rinner på finfint och med vilka grafikinställningar? MOH rullar på hyfsat bra i sämsta grafik/ljudinställningar men tyvärr fryser spelet några sekunder emmellanåt. Ställ man upp grafiken så laggar det. Tittar man på systemkraven för MOH så rekommenderas minst 450mhz samt 16mb ATI Rage Pro, och jo att man med en sådan maskin skall behöva köra sämsta grafik/ljudinställningar det förstår jag men jag tycker att min Mac borde klara lite mer.

Men som du nämner det kanske har blivit något fel på min installation? Blev nog fel på den föregående installationen oxså för det rullade inte bättre där.

Visst måste man få gnälla över de saker som man anser fungerar dåligt på Macen? Lyckligtvis tycker inte alla som du, och hade alla gjort det så skulle väl vi fortfarande suttit vid var sin Lisa

Bästa inlägget tycker jag dock "William W M" har när han konstaterar
"så sant"

[ 12 Augusti 2002, 23:21: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Sant är att det varken finns med skärm eller operativ i ovanstående! Men uppgiften jag fick var att jag skulle kunna bygga ihop en burk för 6000:- skärm och operativ har tillkommit i efterhand allt enligt slave

Jag bad dig sätta ihop en *komplett* PC, utan OS och skärm kan det bli svårt.

Jag väntar fortfarande på ett svar på frågorna jag ställde till honom "förgäves"

Frågor? Menar du "Nä du slave där är du ute och cyklar...Vad är det för något du måste uppdatera två gånger om året för att lira spel?"

I så fall:
Det spelar ingen roll hur ofta mina PC-bekanta uppdaterar grafikkort, patchar, BIOS, minnen mm - det går sällan mer än ett halvår innan de gnäller på att de nya spelen laggar.

xplane:
Jag visade din "konfiguration" för en die-hard PC-nisse och hans kommentarer var:
• "ett B geforce 4 kort väldigt budget! typ som ett geforce 2 kort" (låter inte särskilt bra?)
• "ingen rågrym prestanda med fullt tillräckligt för dagens spel"
• "risken finns ju att fläkten kommer låta satan"
• "inte en chans att man komemr kunna köra spel på högsta upplösning om ett år, inte en chans men man kommer att kunna köra spelet lungt på datorn, m.a.o det kommer flyta på i komfortabel fart"

När jag frågade "om två år då" flinade han bara. Tragiskt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson

Vet inte varför jag blir sur, finns egentligen säkert ingen anledning. Men alla som klagar borde ta en rejäl funderare varför det bara strular för vissa personer.

Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut.

Solsting konstaterat!

  • Medlem
  • 2002-08-13 01:07

Hela den här diskussionen har blivit helt hjärndöd. Vad går den ut på? Är folk störda över att spelen blir bättre?
Om man precis köpt en ny dator är man nog glad över att det finns spel som utnyttjar den. Har man inte precis köpt en ny dator, får man samma kvalitet på spelet som det var på spel runt den tid man köpte datorn.
Logiskt och precis som det bör vara.
Skulle en Mac på något vis stå sig bättre? Jag förstår ingenting.
Att man kan föra ett argument för Macen som speldator öht är obegripligt. Man kan spela spel på en Mac, men inte fan är det det man köper den för. För 6-7000:- får man alldeles säkert en dator som är mer lämpad för spel, än t ex en iMac. Betalar man det dubbla, finns det ingen motsvarande Mac för spel. Speciellt inte när man tänker på hur lång tid det tar för spel att dyka upp på Mac. Har man en PC sen tidigare, behöver man ju inte uppdatera allt heller. Att spara det som fungerar är ju inte lika lätt med en Mac.

Jag antar att ni såg den där filmen om en "Mac-gamer"?

Själv är jag inte så intresserad av vare sig prestanda eller spel, så jag klarar mig bra med en G4/667 och en Athlon 900. RTCW funkar för övrigt lysande på min Athlon, men jag tröttnade tyvärr på det ändå.

Bevaka tråden