Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL och spel (igen)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-07 01:39

Jag har nästan gett upp och spelar bara på jobbet Hemma går det inte att koppla upp sig mot ngn spelserver längre tid utan att man blir nedkopplad. Jag har kört "keep connected" program utan resultat. Så fort man spelar så kopplar det ner, inte annars.

Jag har klagat hos telia men får inge bra respons. Jag misstänker att det kanske tickar iväg för många små paket och nån "vakt" tror att man har för hög verksamhet, men då skulle det inte funka på PC heller.

Nån som har hittat ngn lösning?

Vilket eller vilka program har du provat? Jag vet av erfarenhet att ICLogin fungerar och att det går att ställa in hur ofta den skall logga på eller kolla uppkopplingen,då är det ju bara att ställa ner tiden om det visar sig att uppkopplingen bryts hela tiden.

En annan variant är att du skaffar dig en router som gör samma sak...Lite dyrare men som sagt det funkar det med.

Och den tredje varianten är att du spelar med en pc istället då funkar allt,använd macen till det den är bra för...I jobbet för att jobba med inte spela...För det har du en pc.

När du spelar på nätet ska inte ngt annat app behövas för o hålla uppkoplingen vaken.

Jag hade nog krävt en lösning av Telia.

Jag har inte Felia själv, men jag har fått intrycket att det skiljer en hel del mellan OS X och 9:an, stämmer det?

Har själv ComHem (1Mb) vilket inte heller är världens bästa.
Har löst nerkopplingsfrågan med en avdankad NT server som funkar som router.

Har en Cisco router på mitt Telia ADSL.

Den står på dygnet runt - även om datorn är avstängd. Jag har nu haft samma adress i tre månader och inte varit nedkopplad på dessa månader heller en enda gång.

Routern i sig svarar inte på några portar utan nat:ar bara.

Antar att det är nån trafik den skickar ut ibland, broadcast eller liknande. Men jag har ingen direkt förklaring varför jag inte blir nerkopplad.

/ d

[ 07 November 2002, 08:59: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 09:43

Jag har också Telias ADSL med en router. Och den kopplar alrig ner. Ring och klaga.

Lycka till. Äta, skita och spela bör man. Annars dör man!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 11:30

Det finns ett program som hjälper dej att hålla kvar på "linje".
Hämta hos http://www.dna.lth.se/~roger/macic.html
I programmet finns det inställningar för antalet intervall.

Låt mig gissa: du kör i 9:an. Då hjälper inga program i bakgrunden för att hålla linan vid liv (vad jag vet). Det enda sättet är att antingen skaffa hårdvara som håller linan uppe eller köra MacOs X, där du kan ha ett mejlprogram eller MacICX som håller linan vid liv.

Anledningen är att spelen i 9:an "tar över" hela systemet och låter inga program i bakgrunden fungera. Det är väl bristen på multitasking som är orsaken, misstänker jag.

/Simon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 12:20

För system 9 : MacIC
För system 10: MacICX

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
För system 9 : MacIC

Spelar ingen roll. MacIC fungerar inte om man spelar spel.

Som sagt: spelet tar över hela systemet och programmen som ligger i bakgrunden "göms" och kommer inte att fungera som tänkt.

Tyvärr, så är det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
För system 9 : MacIC

Spelar ingen roll. MacIC fungerar inte om man spelar spel.

Jag har Telia ADSL. MacIC funkar för mig både under system 9 & 10 . Jag spelar mest Age of Empires (RTS=x antal h) , 4x4 och Urban Terror (Quake mod). Inga problem med att hålla uppkopplingen.

Jag har inte testat att lira spel med mitt ADSL på min nya iMac, men surfande och tankning går alldeles utmärkt i OS X!

ADSL-modemet är kopplat till en router, som ger de övriga datorerna i huset tillgång till Internet. Så nu är det två PC-burkar och min iMac som samsas om uppkopplingen, vilket funkar hur bra som helst.

Jag skulle prova att lira Q3, men det funkade eftersom jag tror min firewall i routern satte stopp för det. Jag provade att öppna de portar Q3 använde sig av, men det funkade inte heller. Måste lösa det på något sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 14:22

Kanske dags att uppdatera firmware i routern ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag skulle prova att lira Q3, men det funkade eftersom jag tror min firewall i routern satte stopp för det. Jag provade att öppna de portar Q3 använde sig av, men det funkade inte heller. Måste lösa det på något sätt.

Har du möjligen en d-link 804? I så fall föreslår jag att du kör "Specifik Application Support" under "Basic Setup" en gång till. När det är gjort väljer du "Open ports" under "Advanced features" och sedan tar bort det ip som finns ("local ip"). Därefter är spelportarna öppna för alla datorer.
Det är en lösning som jag fick klura ut helt på egen hand då d-links support inte hade någon aning om hur jag skulle göra för att kunna lira moh:aa över Internet med två datorer på det interna nätverket.
Tydligen måste vissa tjänster ligga i de två första indexen för öppna portar för att det ska fungera, vilket var det enda vettiga tipset jag kunde klämma supportfolket på.

[ 07 November 2002, 14:37: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

  • Medlem
  • 2002-11-07 14:47

Jag beställde en router, ska ändå koppla in en ny iMac så jag och min sambo kan spela mot varandra

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag skulle prova att lira Q3, men det funkade eftersom jag tror min firewall i routern satte stopp för det. Jag provade att öppna de portar Q3 använde sig av, men det funkade inte heller. Måste lösa det på något sätt.

Har du möjligen en d-link 804? I så fall föreslår jag att du kör "Specifik Application Support" under "Basic Setup" en gång till. När det är gjort väljer du "Open ports" under "Advanced features" och sedan tar bort det ip som finns ("local ip"). Därefter är spelportarna öppna för alla datorer.
Det är en lösning som jag fick klura ut helt på egen hand då d-links support inte hade någon aning om hur jag skulle göra för att kunna lira moh:aa över Internet med två datorer på det interna nätverket.
Tydligen måste vissa tjänster ligga i de två första indexen för öppna portar för att det ska fungera, vilket var det enda vettiga tipset jag kunde klämma supportfolket på.

Javisst fasen har jag en D-Link DI-804!! Fan, vad schysst med lite hjälp. Jag ska minsann prova det bums. Tack igen!

1
Bevaka tråden