Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timestretch i GarageBand?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur timestretchar man i GB? Den ska ju göra det hela tiden på varje spår som jag förstår det.. men hur drar man ut samplingarna? .. tänkte bara se om dess timestretch är användbar..

  • Medlem
  • 2005-05-06 15:11

Dra ner tempot på låten så timestretchas väl looparna?

antagligen.. men jag vill ändra hastigheten ganska grovt på enbart ett ljud

Vet inte om jag fattar vad du menar riktigt nu, men om du menar att få en enda loop i en låt att ha en helt annan hastighet än de andra så tror jag att det enda sättet är att ändra låtens tempo, exportera den kanalen till iTunes, sätta rätt låttempo i GB och sen dra iTunesfilen dit?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-08 19:09

Finns det inte ngt typ "Properties" på varje loop där tempot e satt? Isåfall e det ju bara att ändra där...

"men om du menar att få en enda loop i en låt att ha en helt annan hastighet än de andra så tror jag att det enda sättet är att ändra låtens tempo, exportera den kanalen till iTunes, sätta rätt låttempo i GB och sen dra iTunesfilen dit?"

Det där låter ju helt fantastiskt omständigt
Och folk säger att den applikationen är extremt lättanvänd.. .. kanske för att kopiera radiodängor iofs..

"Finns det inte ngt typ "Properties" på varje loop där tempot e satt? Isåfall e det ju bara att ändra där..."

Jag orkade då inte leta hur länge som helst för en sån liten detalj och sitter nu ute på landstället i en mac-fri stuga.. men nä.. jag stötte inte på några som helst spår av sådana egenskap-inställningar.

Vilka andra applikationer har timestretch i realtid? Nuendo 3.. nåt mer?

Ursprungligen av Volantiz:

Vilka andra applikationer har timestretch i realtid? Nuendo 3.. nåt mer?

Ableton Live. Sen förstås Reaktor, MAX/MSP, SuperCollider och ett par pluggar, och den händige skriver förstås sånt här själv.

Om jag fattar rätt så vill du dra ut en enskild loop utan att behöva ändra på tempot på låten? Kan man inte slå av någon "snap to measure"-funktion i Garageband så är det nog omöjligt där. Logic 7 har väl samma algoritmer som Garageband, men jag vet inte om det finns fler möjligheter där. Tracktion kan iallafall göra det, men inte i realtid vad jag vet (inte på så sätt att ljudet spelas medans man drar i filen iallafall, men det är inte destruktiv editering att ändra på längden).

Ursprungligen av Volantiz:

"men om du menar att få en enda loop i en låt att ha en helt annan hastighet än de andra så tror jag att det enda sättet är att ändra låtens tempo, exportera den kanalen till iTunes, sätta rätt låttempo i GB och sen dra iTunesfilen dit?"

Det där låter ju helt fantastiskt omständigt
Och folk säger att den applikationen är extremt lättanvänd.. .. kanske för att kopiera radiodängor iofs..

Haha, ja det är omständigt. Har inte ens orkat prova det i praktiken, bara gissat att det var det jag skulle måsta göra i en låt där jag ville ha en trumloop i halvtempo gentemot resten av låten.

Applikationen är ju extremt lättanvänd, men den är väl inte riktigt tänkt för de behov avnändare på din nivå har...

  • Medlem
  • 2005-05-09 16:17

Acid. Som inte är så Mac alls... men en rackare på just timestretch.

"Acid. Som inte är så Mac alls... men en rackare på just timestretch."

Det är huvudpersonen bakom acid som även gjort GB.. så det kan jag iofs tänka mig.

FM: ok.. du råkar inte ha max/msp eller supercollider på din powerbook så man kan testa sen?

Jag har inte MAX, men däremot PD som har en timestretchpatch bland exemplen. PD finns att ladda hem alldeles gratis.

Då hoppas jag nu bara att jag kommer ihåg att ladda hem PD så fort jag kommer hem igen

Om man köper "Soundtrack" så medföljer "Soundtrack Loop Utillity". I det lilla programmet kan man skapa "Apple Loops" av "vanliga" AIFF-filer. Hurvida detta program är gratis eller medföljer GB eller Logic vet jag inte, den dök upp i min programmapp efter installationen av "Soundtrack".

Hursomhelst, med hjälp av det programmet så borde du lösa ditt problem Volantiz.

Ok.. det var väl inget större problem egentligen då jag inte direkt har nåt intresse av att använda GB. Det handlar mer om att jag är intresserad av att se hur olika realtidstimestretch-algoritmer fungerar i praktiken och hur de fixat användargränssnittet för den biten.

10 år senare...

Hejsan. 10 år har gått och ni har blivit gråhåriga allihop. Håller ni fortfarande på?
Nu undrar jag om ni vet något timestretch till Yosemite som kan sänka tempot linjärt med ett streck (eller bara med siffror) så att ljudet går långsammare och lååångsaaammare tills det så småningom stannar?
Typ.

Ursprungligen av the örjan:

Hejsan. 10 år har gått och ni har blivit gråhåriga allihop. Håller ni fortfarande på?
Nu undrar jag om ni vet något timestretch till Yosemite som kan sänka tempot linjärt med ett streck (eller bara med siffror) så att ljudet går långsammare och lååångsaaammare tills det så småningom stannar?
Typ.

Vilken DAW använder du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken DAW använder du?

Logic Pro X (eller vad det nu heter)

Men timestretch applikationer kan ju lika gärna vara stand alone.
Det finns ju inget större behov av att köra timestretch i realtid i en mix.

Nu har jag letat en sväng på nätet igen men fortfarande inte hittat något!

Ursprungligen av the örjan:

Logic Pro X (eller vad det nu heter)

Men timestretch applikationer kan ju lika gärna vara stand alone.
Det finns ju inget större behov av att köra timestretch i realtid i en mix.

Nu har jag letat en sväng på nätet igen men fortfarande inte hittat något!

I LPX kan du göra på flera sätt. De jag använder är att aktivera Time & Pitch Machine och sedan klicka alt/opt för att sedan dra ljudfilen vänster eller höger. Oftast så går jag in i Time & Pitch Machine och ändrar tempo efter att ha tagit reda på BPM.

Ursprungligen av barbapappa_86:

I LPX kan du göra på flera sätt. De jag använder är att aktivera Time & Pitch Machine och sedan klicka alt/opt för att sedan dra ljudfilen vänster eller höger. Oftast så går jag in i Time & Pitch Machine och ändrar tempo efter att ha tagit reda på BPM.

Jo men, det blir ju bara en fast temposänkning. Inte en kontinuerlig.

1
Bevaka tråden