Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

EDIT: Diskussionen kring hur vi kommenterar varandras musik blossade upp i en annan tråd. Jag tycker att frågan i sig är värd en egen tråd. Så därför har jag flyttat ett par av inläggen till denna diskussion. /moderator Martin Petterson.

Kräksjukan råder i varenda tråd som har en kommersunderton. Det känns faktiskt jävligt barnsligt. Kolla i Motifs trådar tex. Påminner lite om skolgårdsmobbning. Man får inte sticka ut på 99'an, för då får man stryk.

Jag håller med dig, namnbroder. Blir irriterad, då många av de mer kommersiella (och nu snackar vi ändå inte tuggummipop) bidragen är väldigt skickligt arrade och det tydligt framgår vad skaparen haft för tanke bakom.

Föredrar det här alla gånger framför alster som låter som en dålig radiomottagning eller framslumpade rytmer genom distpedal.

Äsch, jag är väldigt kommers-orienterad och vet att det inte "går hem" hos alla på 99musik. Men det är precis som med allt annat här i livet......man måste lära sig att tolerera andras åsikter och försöka vara konstruktiv när man bedömer musikstilar, framörallt om det gäller stilar som man själv inte ens vill ta i med tång. Om man inte känner att man kan vara konstruktiv så kan man lika gärna låta bli att kommentera.
Jag tycker att 99musik i stort sett är bra när det gäller kommentarer om varandras musik, ibland så kommer det in en del ogenomtänkta kommentarer som lika gärna kunnat ha förblivit oyttrade, men man ska försöka att inte ta åt sig så mycket, oftast "straffar" det den personen som skrev ett ogenomtänkt inlägg mera än den det riktar sig mot.
När det gäller Motif så var det nog mest pga det hårda motangreppet och personangreppen på den kritik som gavs på det Motif presenterat som gjorde att det blev en allmänt hård ton mot just Motif.

Jag antar att det är bland annat den här tråden som Stefan syftar på......
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=3669

Men det är ju gammalt groll som är överspelat.

Martin: Mitt inlägg handlade inte om Dumd Dan's tråd utan om 99'ans inställning till musik. Du kan inte flytta mitt inlägg + svar till en ny tråd?

Inläggen ovan är flyttade från en annan tråd.

Frågan är väl egentligen, är vi musikrasister här på 99musik? Emotas vissa genrer med lite för hårda och okonstruktiva inlägg? Diskutera hur vi på bästa sätt kan kommetera varandras musik....

Jag tror helt klart att kommersiell musik får mera "onödiga" kommentarer än tex en halvkass elektronisk låt. Jag själv är skyldig till detta, det är svårt att låta bli.

  • Medlem
  • 2005-04-22 18:48

Alla är musikrasister!

1. Vi kan inte kräva att alla kan eller vill ge konstruktiv kritik.
2. Vi måste acceptera att kritik kan bero på dagshumör.
3. Vi måste acceptera att vår musik ogillas av andra medlemmar.

1. Absolut inte. Men har man inget vettigt att tillföra så kanske man kan låta bli.
2. Absolut, men till en viss gräns.
3. Absolut.

Men, är det så att om man lägger upp en viss typ av musik-genre så riskerar man att åka på extra mycket "kängor"? och varför är det på det viset i sådant fall?

  • Medlem
  • 2005-04-22 19:01
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men, är det så att om man lägger upp en viss typ av musik-genre så riskerar man att åka på extra mycket "kängor"? och varför är det på det viset i sådant fall?

För att de flesta på 99musik inte är alltför förtjusta i den kommersiella musiken som spelas på radion? Det är oftast den musikstilen som fått ta stryk i diskussioner kring låtar som medlemmar lagt ut.

Personligen har jag inget emot kommersiell musik, men jag vill ha en balans mellan den och mer obskyra saker. Då trivs jag som bäst. Variation!

  • Medlem
  • 2005-04-22 19:11
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men, är det så att om man lägger upp en viss typ av musik-genre så riskerar man att åka på extra mycket "kängor"? och varför är det på det viset i sådant fall?

Det är bara det aktiva 99musiks mångfald som påverkar det!

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men, är det så att om man lägger upp en viss typ av musik-genre så riskerar man att åka på extra mycket "kängor"? och varför är det på det viset i sådant fall?

Är det så? Dumb Dan fick en del om kräkningar men jag är säker på att Arete inte menade att mobba DD. Tidigare har Motif fått mycket kritik men det har ju till stor del med annat är musiken att göra. Vidare lade han ju upp för en mycket hård granskning genom att antyda att han skulle ta över världen (mer eller mindre) med sina verk.

Vilka andra har fått mycket genrebaserad kritik?

ps, för säkerhets skull: Motif ger ett mycket bättre intryck nu för tiden, det har ändrats allteftersom. Detta är alltså inte menat som ett aktuellt påhopp.

Ursprungligen av sisältää:

Dumb Dan fick en del om kräkningar men jag är säker på att Arete inte menade att mobba DD. [/SIZE]

Jag är också säker på att han inte menade att mobba, men den typen av kommentarer är ändå det som får t.ex. mig att tvivla på att jag någonsin kommer att våga lägga upp något här - det här känns väldigt mycket som ett vardagsrum för folk som inte håller på med "kommersiell" (whatever that is) musik och jag tycker det är kanon att ni har ett vardagsrum i etern, men jag tror också att mängden vardagsrumsbekväma kommentarer (sånt som man sitter i soffan och kastar ur sig till kompisar som vet vem man är och vad man menar) kan göra att man inte uppfattar det här som ett mångfaldsforum och att det påverkar det kloon beskriver som "det aktiva 99musiks mångfald" åt ett smalare håll.

Det behöver ju å andra sidan inte alls vara något negativt, det finns väl hur många kommersiella forum som helst om man vill det, och jag tycker att många av er som är "smalare" ändå ofta har mycket bra att tillföra när ni kommenterar musik som inte riktigt är er påse eller är gjord av folk som kanske befinner sig på en lägre kunskapsnivå än många av er. Jag hade inte trott att så många skulle ta sig tid att svara på min panik-tråd, t.ex., så jag är liksom glad för det och förväntar mig inte att ni ska gilla min musik för det...

Min åsikt om det där med att lägga ut sin musik för kommentarer är dock att det faktiskt är att blotta sig själv rätt mycket, oavsett vilken nivå man befinner sig på, och att det därför är helt helt helt onödigt med kommentarer av typen "inte min påse, zappar vidare" med eller utan tillägg av ett "usch". Det tillför ändå någon slags negativ energi, hur sant det än är det folk skrivit ovan om att man får acceptera att alla inte gillar det man gör.

  • Medlem
  • 2005-04-22 20:07

jag försöker vara så öppen som möjligt när det gäller musik överlag och speciellt musik som läggs ut här på 99musik...

oftast så tycker jag det är ok men det händer juh att vissa låtar inte passar mig och det flyter förbi rätt obermärkt men istället för att dissa låten o säga att den är skitdålig o borde aldrig gjorts så kan jag strunta i o skriva nått överhuvudtaget för att inte såra den personen som gjort den för mycket...

jag har lagt ut många rätt kassa låtar här o fått bra konstruktiv kritik på så sätt att man fått tips på vad man kunnat kanske göra bättre och den typen av kritik tar jag gärna emot...jag har själv inte direkt sagt nått jättedumt om nåns låt utan mer sagt vad jag kanske inte gillar i just den låten...som t.e.x sången eller snaren eller whatever...

håller med Kloon och Martin om att all musik kan inte gillas av alla men då behöver man inte göra allt för att den som gjort låten ska må ännu sämre o kanske inte vågar lägga ut mer musik här eller ännu värre slutar göra musik för att man inte får tillräckligt med respons på sin musik o det vore juh tragiskt om nått sånt händer

nä...dela gärna med er av era åsikter men gör det på ett sjysst sätt

  • Medlem
  • 2005-04-22 19:42
Ursprungligen av Martin Pettersson:

1. Absolut inte. Men har man inget vettigt att tillföra så kanske man kan låta bli.

Om ni moderators vill ha det så, får ni säga till. (skapa regel)

Jag läser aftonbladet & expressen varje dag på internet och dom recenserar "totalt fritt" .

  • Medlem
  • 2005-04-22 18:59

Det här är ju väldigt svårt. För min del så brukar kommentarer baseras på följande:
1. Vad kan ta den här låten till nästa nivå i mina öron? Dvs, saknas det något eller är det något jag tycker kan göras bättre som lyfter låten än mer.
2. Gillar jag låten som grundkoncept?

Svåraste frågan är egentligen denna, vad vill den som lägger ut låten har feedback på? Klarar sedan personen av att ta emot den respons jag ger? Beroende på detta så kan jag hålla tillbaka en del faktiskt. Från vissa har jag hört klart bättre grejer tidigare, då får de höra det.

En annan grej är ju hur man formulerar sina känslor inför låten. "Det här är bajsmusik!!!" kontra "Mja sörru, det här är inte min påse.". Lite diplomati skadar sällan. Även om man inte gillar genren som sådan så tycker jag oftast att i alla fall jag själv (klappar mig själv på axeln) att man ändå kan komma med konstruktiv kritik.

Lägger man ut låt för allmän lyssning så får man vara beredd på att andra inte gillar det. Även om man själv har lagt många timmar på låten så kan man inte förvänta sig att andra automatiskt skall gilla det. Ta kommentarerna för vad det är, inte den slutgiltiga domen över din musik. Ödmjukhet är även viktigt här. Respektera de som ger kommentarer, på samma sätt som de bör respektera den som lägger ut musiken.

Nåja, några lite lagom alkoholpåverkade tankar kring det hela. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag håller med kloon till 100%.. lägger man ut sin musik så får man vara beredd på att någon kan hata den. Jag tycker att det är orimligt att flippa bara för att ett eller två inlägg bland tjugo positiva är otrevligt hårt.

Vad ska vi göra? Låta bli att säga någonting om vi ogillar musiken? PK-svaret är förstås att man ska vara konstruktiv när man yttrar ett ogillande men det är ju ett ganska hårt krav på de som skriver medan kraven på den som postar sin musik samtidigt är noll. Orättvist.

EDIT: Personligen tycker jag (som sagt förr) att det är värre att inte få några poster alls i sin låttråd än att få hård och orättvis kritik. Är man inte lagd så tycker jag det kan krävas att man berättar det. "Hej. Här är min nya låt. Jag vill inte ha någon negativ respons så ni som inte gillar den kan låta bli att skriva."

@SIS

"Jag tycker att det är orimligt att flippa bara för att ett eller två inlägg bland tjugo positiva är otrevligt hårt"

Ja, men det handlar inte om antalet kritiska inlägg kontra antalet positiva. Det handlar om hur de kritiska inlägg skrivs. Jamenar, Dumb Dan tog ju för fan bort sin låt från tråden på grund av 3-4 kritiska inlägg. Det hade inte ha hänt om Arete hade uttryckt sitt missnöje lite mer... hygieniskt

Mmm, smaken är som baken. Själv försöker jag göra musik i olika genrer, och det brukar alltid vara någon som har något positivt att säga om några av alstren i alla fall.

Personligen har jag svårt för musik som jag upplever som "framslumpad", jag ser inget musikaliskt värde i det. Men det kanske finns ett sådant värde i den musiken utan att jag lyckas förstå.

Jag är väl lite traditionell i min syn på musiken, jag kräver vissa grundläggande beståndsdelar för att kunna ta till mig ett stycke. Det finns många på 99 som verkligen inte är traditionella, och trots att jag försöker kan jag inte hitta något tilltalande i deras alster. Tror att de ha samma syn på mina alster med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 19:45

att kalla någons musik för bajs och kräkframkallande är inte respektfullt. det är inte konstruktivt.
själv tillhör jag den skara som hellre får hårda inlägg än inga alls, men någorlunda konstruktiva och inte helt baserade på tillfälligt humör.
i slutändan handlar det helt enkelt om respekt och ödmjukhet.
*spela nationalsången*

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 20:03

tycker nog man ska försöka vara ödmjuk i sin kritik, samtidigt som man ska vara ärlig och konstruktiv. Som allt kreativt skapande så är ju 99alstren personliga och omvärldens syn på ens kreativitet är ju mer känsligt för vissa individer än för andra... dumt att riskera att göra någon ledsen i onödan av ren skadeglädje, tycker man något är helt kräkruttet och inte har någon kommentar mer än ung. "du suger" så är det nog på sin plats att hålla den för sig själv. Vi är inga politiker här...

(märk väl att jag nu slutat skriva i den här tråden istället för att kritisera, så kan alla vara överens istället.. det är ju den bästa lösningen )

EDIT: Äh, visst. Ni har rätt. Ogillar man något ska man vara tyst såvida man inte vet varför man ogillar och hur det ska fixas.

EDIT2: Åh, jag kan bara inte sluta vara tyken. Förlåt. Nu lägger jag ner.

...nåja, jag tycker inte det är så farligt här på forumet faktiskt. Ingen har ju ännu skrivit en sån här "recension"...

"Det var den sämsta jä¤la skit jag någonsin har hört. Hur i h-e-l-v-e-t-e kan du bajsa fram sån dynga? Försök förstå att ingen vill höra dig sjunga, din lilla bacill, INGEN! Tro inte att du någonsin kan göra något bra med den pisshögen av plast du kallar studio, hahaha vafaan, kom igen när Protools sitter i racket - patetiskt! Bara trumprogrammeringarna är ju att skratta åt - såååååååå trååååkigt!!! Fatta att du har FEL LJUD, IDIOT!!! Din morsa måste ha strypt dig innan du föddes, för du är hjärnskadad, punkt slut! Om du nånsin piper i en mic igen, ska jag leta upp dig, slita av huvudet och pissa ner i halsen - ditt äckel!"

  • Medlem
  • 2005-04-23 09:01

"Det var den sämsta jä¤la skit jag någonsin har hört. Hur i h-e-l-v-e-t-e kan du bajsa fram sån dynga? Försök förstå att ingen vill höra dig sjunga, din lilla bacill, INGEN! Tro inte att du någonsin kan göra något bra med den pisshögen av plast du kallar studio, hahaha vafaan, kom igen när Protools sitter i racket - patetiskt! Bara trumprogrammeringarna är ju att skratta åt - såååååååå trååååkigt!!! Fatta att du har FEL LJUD, IDIOT!!! Din morsa måste ha strypt dig innan du föddes, för du är hjärnskadad, punkt slut! Om du nånsin piper i en mic igen, ska jag leta upp dig, slita av huvudet och pissa ner i halsen - ditt äckel!"[/QUOTE]

Hade jag fått den recensionen hade jag förstorat upp den och monterat den i en maffig guldram. Hade varit sjysst att ha på studioväggen.

Efter en sån recension så åkte väl alla grejorna ut på vendolin ganska omgående.....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 11:41

Har lagt ut en hel del konstiga verk och ogenomtänkta grejer.
också ibland för att ser hur ni reagerar på det bara. Måste säga att ni mycket hövliga i tonen i er kritik det är positivt när inte är bra eller så.
Håller med att vi ska ha respekt för varandra och försöka hålla en god ton på forumet.
För min del så är jag inget proffs på musikspelande men jag gör det för att jag tycker det är kul och ju mer jag lär mej desto bättre blir det för hoppningsvis kanske.
Så för min del så kommer det mer otäcka alster ifrån mej i fortsättningen.
Tycker det är intressant att lyssna på dom alster som läggs ut en del faller mej i smaken en
del inte, får en del fina uppslag av era låtar som man själv kan försöka använda.

Att kommersiella alster får hårdare kritik än annan musik här tycker jag är rätt uppenbart, men det är inte heller särskilt konstigt. Siktar man på att konkurrera med det som ligger på topplistorna måste allt stämma - produktion, låtskrivande, sång, attityd och så vidare. Alltså blir kraven betydligt högre än om det gäller kängpunk, avantgardistisk jazz eller vad det nu må vara.

Och som jgb skriver så är rätt få här intresserade av kommersiell topplistemusik, och därmed blir också kommentarerna mer negativa. Men det gäller i minst lika hög grad andra genrer som inte är så populära hos medlemmarna här, som en del konstmusikverk som lagts upp här, eller för den delen minimal ambient. Men visst, kommentarer i stilen "jag gillar inte pop/dödsmetall/x" och inget mer tillför ju absolut ingenting.

Men både att framföra och ta emot kritik på rätt sätt är förbannat svårt. Själv försöker jag komma med konstruktiva kommentarer om det är en låt jag inte gillar, och om det är något jag tvärogillar och inte har något vettigt att säga om avhåller jag mig hellre från att kommentera. Men jag håller också med sisältää - det är värre att inte få några kommentarer alls än att få kritiska synpunkter.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-04-23 14:01

Jag brukar försöka att inte skriva typ: "tyvärr inte min påse, men snyggt gjort" då försöker jag komma på nått bättre eller skriver inget alls, jag tycker inte heller att man ska vara oärlig när det är nått man inte gillar... men man måste se över formuleringarna eftersom det lätt blir helt fel.

Det mest pinsamma jag vet är när någon får en sur komentar och genast måste skriva nått neggo om den andras msuik.. inte kreativt och definitivt nått som hör hemma i sandlådan.

Det bästa med 99musik är just spridningen, att folk gör olika stilar och det är jävligt bra att få objektiva komentarer från folk som inte är insatta i stilen och samtidigt kunna testa på folk som är insatta och lyssnar på dylika musikstilar.

Samt: hellre blajjposter än inga alls, kan fortfarande flina när jag tänker på en tråd om min musik, både humor,elekhet och nån-slags undertryckt avundssjuka i samma tråd.... värsta sköna såpan!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 14:12

Jepp, är man med i matchen så får man matchen tåla tycker jag. Jag står för att jag vågar såga någonting som fan, jag vågar även höja saker till himlen. Heaven or hell, precis som livet. Har jag lyssnat på en pryl så skriver jag något om den oavsett om jag tyckte det var bra eller inte, och var det inte bra enl min smakpåse så skriver jag det. Tycker inte man ska vara så kinkig till kritik, kritik är kul och bra, ta det rätt. Det är inte ert hela liv man kritiserar, det är bara ett alster bland alla andra. Själv har jag minst 300 demosar på hyllan, ni andra har väl samma läge, klart allt inte är bra. Face it.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 14:36

*suck*

För att klargöra hela "spysjuke"-situationen: Posterna om att jag blev spysjuk av den låten var för att jag blev fysiskt påverkad av musiken (introt för att vara exakt) och blev väldigt fascinerad av det. Det var inte något menat för att trycka ner DD i skiten då det inte var en del av min recension av låten utan en iaktagelse av något konstigt. Jag har bett om ursäkt för att det hela, det kanske var lite onödigt att skriva så mycket men gjort är gjort.

Och för att gå in mer på ämnet i den här tråden, så är jag en av dom som hellre vill ha kommentarer av alla sorter än enbart konstruktiva. När jag ger kritik så försöker jag vara konstruktiv om jag kan, men man har ju bra och dåliga dagar. Om jag laddar hem en låt i en tråd så ger jag hellre kommentaren "Ganska okej, men inte min kopp te" (ganska okonstruktivt) än att inte säga nånting. Tycker det är ganska illa när man kan se postade låtar där tråden har 200 visningar, men kanske 1-2 kommentarer.

När det gäller att kommersiell musik får mer negativ kritik så kan jag bara hålla med FM's post.

Och vill man nu bara ha konstruktiv kritik på sin låt så kan man skriva det längst ner i posten: "Enbart konstruktiv kritik tack". Om man skrev det så skulle iaf jag tänka till en gång innan jag ordbajsade fram dumheter. Jag personligen tycker om när en tråd om en låt går som fria associationer.

Nåväl. FRED, systrar och bröder!

  • Medlem
  • 2005-04-23 14:45

självklart så bäddar det för kommentarer som inte alltid är de som önskas när musiken läggs ut för lyssning.
jag tycker att den som kommenterar borde ha någon känsla för vad som kanske blir lite väl kritiskt, och den som får en kommentar som känns orättvis kan replika med att den kommentaren inte var helt passande. vi förstår sällan mer än vad andra formulerar.

men jag håller med johanna...jag har inte lagt upp någon musik och kanske delvis för att klimatet för kommentarer ibland känns lite sådär. men jag är en sucker för bekräftelse så lägger nog upp något vilket fall som helst.

men kritik som inte ger något alternativ skulle ju gärna få lysa med sin frånvaro. Om ni hör en låt ni inte gillar och sedan skriver, det här var inte bra..sedan punkt. då ges det inget alternativ heller, och då kan jag tänka mig att det lättare känns som ett misslyckande. Men samtidigt så är det väldigt mycekt konstruktiv kritik, men det kan även bli ännu mer.
Men sedan musiken som döms ut p g a sin musikkategori..där är det väl inte så mycket att kommentera? då är det ju inte speciellt personligt heller..om jag t. ex skriver..jag gillar inte house, så det här går bort! som kommentar på en låt (sedan må det ju vara om det är lönt att kommentera sådant ens, eller om det mer blir ett sätt för den personen att få bekräftelse och reaktion) så är ju det ett förhållningssätt som är relativt givet. men återigen, då är det inte speciellt personligt.

fast det är bra att diskutera sådana frågor som denna, även om det inte sker en konkret förändring i bemötande & förhållningssätt så medvetandegörs det..och det har en poäng i sig

Bevaka tråden