Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga STIM!

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99musik har pratat med STIM som har gått med på svara på våra medlemmars frågor.
STIM är en organisation som vi upphovsmän och textförfattare förr eller senare kommer i kontakt med, och frågorna vad STIM gör och sysslar med är många.

[CENTER]

[/CENTER]

Jonas Nordin på STIM kommer att svara på Era frågor, deadline för frågorna är söndagen den 24 April. Så, om du undrar något, fyll på med frågor i denna diskussion.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 11:37

hur ser stim på att deras medlemmar lägger upp ljudklipp av sina låtar på olika forum och andra platser på nätet för att få feedback ..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 11:38

Härligt !! Ok, jag undrar lite lätt;
Är det något bäst-före datum innan man inte kan stimma sina låtar någon mer ? Eller är det så att har den väl spelats t ex i radio, så kan man stimma den när som helst, om en månad, ett år, tio år ?

Skickade följande fråga till Stim via mail en gång, men har inte fått svar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 12:38

1.Kan man slippa STIM-avgifterna på vissa låtar och släppa dom som man vill? T.ex. att släppa låtar under creative commons licens eller ge bort dem till en idéell hemsida, vid såna tillfällen vill man ju inte att någon ska behöva betala stimavgift?

2.Kan jag använda en pseudonym för att kunna släppa musik utan stimavgift, eller är detta ett kontraktsbrott?

3. Om jag som stimansluten skickar ivägen en låt (som är verksanmäld) till en webradio eller liknande, kan jag släppa kraven på stimavgift just för den låten? Om jag t.ex. skulle vilja promota ett nytt album genom att släppa ut en låt gratis till alla radiostationer/mp3-sidor/fildelningsnätverk på internet så känns det som jag blir hindrad av stim att göra som jag vill.

4. När kommer stim att ha utvecklat regler som ligger mer i fas med dagens internetanvändning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-16 13:18

Skitbra initiativ Martin!

Nu till min fråga:

Jag prenumerar på tidningen Musikermagasinet som nyligen försökte promota osignade musik genom att lyfta fram det bästa från deras egen musiksajt (där läsare får lägga upp egen musik) och även inkludera några låtar på cd:n som följer med tidningen.
Tyvärr så föll detta på att ni (stim) krävde att tidningen skulle betala ca 66000 kronor per nummer, vilket de inte hade råd med.
Nu blev det så att jag blev en av de tre utvalda artisterna som blev omskriven i tidningen och skulle även ha fått med en låt på skivan om inte det hade varit för er.

Så vad jag skulle vilja veta är, om nu tidningen hade betalat, hur hade pengarna fördelats?
Hade jag som artist fått del av de 22000 kronor tidningen hade betalat er för att få lägga min låt på skivan? Eller hade de fördelats enligt nån princip relativt till hur populär musiken är, som, om jag har förstått det hela rätt, tillämpas på webradio och annan musik streamad via nätet. Det kanske ska nämnas att jag inte är stim-ansluten och har mig veterligen aldrig spelats i radio.

Ifall nu pengarna skulle ha fördelats enligt det senare alternativet, och även i fallet webradio. Tycker ni inte att era regler faktiskt motarbetar mindre artister om man måste betala för att sända eller ge ut sin egen musik? Pengar som borde komma tillbaka till en själv men som i stället hamnar hos Per Gessle, Britney Spears & Co.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-16 14:00
Ursprungligen av Martin Pettersson:

99musik har pratat med STIM (...)

NI äR BäST!!!!!!! MARTIN------> THIS ONE LOVE GOES TO YOU!

det fan otroligt att ni är gratis! KANON FORUM!

jag åter kommer med eftertänkta frågor..

fråga nr 1. Signerar mean sig själv som person hoss stim elelr signerar man ett artist namn, vad jag menar med detta är om jag stimar mig som reSet Sakrécör, är då Dr.Strangelove, rapp artisten i mig oxå med på räkningen eller ska han stimas oxå... eller ännu bättre kann han då släppa musik lite här och däR?

fråga nr 2. om man spelar musiken på en icke kommerciel radio, typ kompis web radio som är reklam fri om inte reklam för opensource/gratis software? eftersom det då inte generar någon vinnst alls måste man ändå betala...? frågan gäller oxå gratis konsärer eller välgörande organisationers arangemanger..... liksom såna spelningar där det inte finns någon vinnst oavsett live, radio eller dj på party...

Fjågoj:

1.Kan man på något sätt modifiera sina upphovsrättsliga krav? Jag skulle vilja ha ersättning för när mitt verk framförs offentligt, enligt min definition på konsert, i radio och liknande. Jag vill inte kräva ersättning av att exempelvis en krog spelar min musik i högtalare i bakgrunden. Inte heller vill jag att mina låtar skall omfattas av något icke-spridningsavtal, dvs jag vill att man skall få kopiera, sprida, mångfaldiga och förändra mina låtar precis hur man vill, exempelvis genom fildelningsprogram eller hemsidor.

2. Jag stödjer på intet sätt razzian mot Bahnhof, åtalet mot den 28-åriga fildelaren etc, som STIM bland flera stod bakom. Hur kan jag förhindra att sponsra sådan här kvasi-polisär verksamhet men samtidigt få ersättning när min musik spelas?

3. Graderingssystem med olika kompexitetsnivå. Kan man överhuvudtaget få en högre gradering än den lägsta om man inte skriver duktigt svår non-figurativ konstmusik?

Bra bra. Jag ska försöka förmulera mina frågor så klart som möjligt inom kort.

Fråga: En del icke kommersiella webbsiter och webbradiostationer har som idé och förhoppning att kunna sprida okänd musik. Inser ni att ni förhindrar detta med era krav på avgifter?

Fråga: Varför kan inte era medlemmar få välja vilka av sina verk som ska vara "stimmade"? På så sätt skulle fler kunna använda verken utan att riskera STIM-avgifter som de inte har råd med.

Mata på med lite mera frågor! Är det ingen som undrar vilka ersättningsnivåer det finns?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 10:14

vet inte om folk har skrivit detta, men jag undrar om STIMs medlemmar på något sätt kan påverka STIMs regler och stadgar, osv? .. dvs: Är stim en demokratisk organisation?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 10:20

Idiotisk fråga kanske och jag vet inte riktigt om STIM är de jag ska fråga, men.. När är ett verk färdigt? Om jag lägger ut en tidig demo på en låt jag jobbar med och är STIM-ansluten, blir det problem då eller? Och om jag lägger ut många versioner av samma låt i mer eller mindre färdigt stadium (enligt mig själv), räknas det som samma verk? Nån som förstår vad jag menar får gärna omformulera frågan lite bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 10:25

bra fråga encore .. lite som uppföljare på min om musik på forum .. men just detdär om "ofärdiga" låtar är stimmade ..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 10:50

Hehe, ja, det var ur den tråden min fråga hade sitt ursprung.

-Om jag får 70 spänn i minuten för P3-spelning, hur mycket är då den verkliga avgiften som SR betalar? Kort sagt, hur stor del av den förhandlade ersättningen slukar Stims organisation?

-Varför betalar reklamradion så lite?

-Vilka radiostationer rapporterar inte sina spellistor idag? Hur ofta görs stickprover för att bestämma till vem ersättningen från dessa stationer skall gå?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-18 13:25

Om jag skulle starta en internetradio för osignade artister och ingen av dom är med i stim, behöver jag betala stimavgift ändå? Betalar webradio också avgift/låt eller har man en schablonsumma?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 20:05

En fråga till: Om jag ansluter mig till stim, hur skulle det då fungera med t.ex. garageband.com. Det står i kontraktet med dom att dom har en icke-exklusiv rätt att spela upp dom verk jag skickar dit utan att betala, men gäller det också stimavgiften eller är det bara att dom inte behöver göra en direkt betalning till mig?

Är ersättningsnivåerna för arrangemang av "fri" musik samma som om man komponerat dem?

Vad händer om jag STIM:ar en låt som framförts på ett antal konserter och det visar sig att konsertarrangören inte rapporterat? Blir de skyldiga att göra det i efterhand i så fall?

Om man själv ordnar en konsert med egna låtar är man ju skyldig att betala STIM-avgift, och på hemsidan står det något om att ersättningsnivåerna baseras på det STIM fått in i avgift minus omkostnader - vad betyder det rent praktiskt, om jag både är den som ska betala och den som ska få ersättning? Låt säga att jag spelar live i 60 min. effektiv musiktid för 100 personer i en hyrd teater eller liknande.

Hur räknas det fram vilka som ska få pengar ur potten som musikanvändarna som inte rapporterar exakt vad de spelat betalar in (frisörer, restauranger, lokalradiostationer)?

En arrangör har skrivit ett arr. på en fri låt, och samtidigt gjort en ny text till låten. Jag har sen skrivit om ca hälften av det arrangemang han gjorde, dock utan att ändra i texten. Låten har framförts på 22 konserter under en turné med ca 500 konsertbesökare per konsert. Borde jag STIM:a min del av detta? Var jag egentligen skyldig att kontakta honom för att få tillåtelse att ändra i hans arr./arrangera låten med hans text?

Är det tillåtet att skriva nya texter på folks "ofria" låtar och framföra dem på konsert? Jag har förstått det som att man måste ha tillstånd för att spela in sånt på skiva, men är det samma sak med liveframträdanden?

Jag såg på er hemsida att man kan få gratis tillstånd av er för att ha sina låtar upplagda på sin egen hemsida. Vad skulle det kosta per låtminut att ha en kompis låtar upplagda på min hemsida? Är det en fast tariff för sånt, eller skulle ni i så fall vilja att jag skickar er statistik över hur många som har lyssnat på den?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-04-20 23:22

Tar enkla frågor som ploppat upp under dagen:

Frågan lyder:

1.Måste man posta brev med sina låtar till sig själv? det finns ju filer i datorer som bevisar att man gjort låten, räcker det?

2.Vilket sätt kan man enklast tjäna lite stålar på musiken, hur mycket stim-penning genererear: live,radio eller medverkan i tvreklam och etc?

3. Det ska registereas vem som gjort musiken och vem som skrivit texten när man registrerar ett verk, hur fördelas $$ dom emellan?

4. Är det mindre värt med instrumental musik? är det värt pengar att skriva ett ord som text och använda det som ljud i låten?

5. Hur bevakas svensk musik utomlands? kan man få stim för spelning utomlands?

OT:
Finns det nån statistik på hur ofta folk har snott låtar och vunnit schlagerfestivalen, och hur mycket stimpengar har dom tjänat på det?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 02:09

1. Vad tänker stim göra, eller tänker de göra nått, för att anpassa sig efter utvecklingen med internet, mp3-spelare. Att fler och fler säljer låtarna via nätet som "e-album".

2. Anser ni själva att pengarna fördelas rättvist i stim´s system?
Om inte, kommer det göras något åt det om ni själva till och med är medvetna om det ev. problemet?

Vet inte om detta är till stim, men:

3. idag får "bert" (han får alltid ta smällen) $$$ för att folk köper tomma CD-r skivor och bränner ner musik. Om en person driver ett nätbolag, som förutsätter att folk tankar ner deras musik och bränner ut den på egen hand, får de några pengar för detta? i proportion till bert?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-10 03:04

Bump bump! Blir det något av dessa frågor tro

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-16 17:14

bump bump
STIM's loosing credits

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-16 18:53

? Kan man som kompositör själv anse att en komposition faller under begreppet seriös musik och argumentera för sin sak för att få igenom detta, eller är det endast en bedömning som Stim gör? På vilka grunder?

? Kan en kompositör ha verk som både finns i den klassificeringen och verk i andra klassificeringar; låt säga att Karl-Heinz Stockhausen teoretiskt sett gör en poplåt. Skulle det vara gångbart, eller placerar Stim en kompositör i ett "fack" för evigt? Per Gessle skulle ju på samma sätt kunna studera musik på hög nivå och under något alias släppa något alldeles osedvanligt komplext.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-16 19:39
Ursprungligen av PF:

Per Gessle skulle ju på samma sätt kunna studera musik på hög nivå och under något alias släppa något alldeles osedvanligt komplext.

Nä, det skulle han inte. :kaaaka!:

Inte STIM's fel....mitt fel......
Stim fick alla frågor i slutet på förra veckan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-16 19:41

Absolut inte, men tankeexperimentet, mein freunde!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-17 11:32
Ursprungligen av PF:

Absolut inte, men tankeexperimentet, mein freunde!

Det är som att försöka tänka sig en sexdimensionell bild, vår hjärna är helt enkelt inte skapt för att tänka så abstrakt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-17 15:07

Ja. Som en rund fyrkant. Eller något.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 15:23

Runda fyrkanter fungerar ju, det handlar bara om ljusböjning och avstånd sant varifrån man tittar

Fast nu springer vi iväg mot OT igen Hoppas vi får svar av stim snart, ska bli intressant att höra. Och hoppas dom inte bara ignorerar vissa frågot eller svarar med undanflykter utan verkligen ger oss ärliga svar.

Problemet som jag märkte med flera utav frågorna är att det inte är STIM som ska svara, så räkna med att några frågor förblir osvarade den här gången.

STIM har bara hand om offentliga spelningar. Frågor om t.ex låtar på CD-skivor och rätten att sprida sin musik via internet ligger närmare NCB och Copyswede än STIM. Nu sitter iofs NCB och STIM i samma lokaler så att förhoppningsvis så går kan STIM "passa över" en del av frågorna till NCB. Vi får se helt enkelt. Det var inga lätta frågor heller, många policy-frågor som en tjänsteman inte kan svara på utan OK från högre ort. Vi får helt enkelt se vad resultatet blir.

Bevaka tråden