Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommartid

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 08:41

Klockan här på forumet visar normaltid trots att sommartid nu råder, som någon jäkla idiot har införde här i Sverige runt 86-87.

Och folk undrar varför Palme blev skjuten ..

:hmmm:

.. jag vet varför!

  • Medlem
  • 2005-03-30 08:48

Gör som jag gjorde, gå in i profilen och spara om tidsinställningarna utan att ändra dem. Funkade för mig.

Kanske fungerar om man loggar ut och in igen med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 08:50

Åh, titta! Nu funkar det. Tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 08:54

1980 var det visst .. inte inte 86-87. Det var säkert därför Palme blev skjuten ändå. Var säkert hans fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-30 09:54

Grymt, nu funkar det för mig också

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-30 12:28

Sommartid är hur bra som helst. Sluta klaga.

Någon har lämnat in en motion och vill förändra det hela.

http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/motion.asp?dok_id=GS02T232

Bara så att ni vet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 13:42

Det är ett riktigt pucko som har skrivit den där. Det finns inget som heter "Vintertid", har aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra.

Sommartid och Normaltid, kan jag gå med på. På sommaren puttar vi klockan "åt fel håll" för att få ljusare på eftermiddagarna, och det var bara dumt att införa det från första början.

Personen som har skrivit motionen tror på fullaste allvar att vi får jobba en timma längre på hösten när klockan vrids. Det är fel. Vi får jobba en timma senare. Arbetsdagen är fortfarande lika lång, ~8 timmar + lunch (för de flesta). Och det betyder inte i sin tur att vi får jobba en timma kortare nu på våren. Vi börjar bara en timma tidigare.

Sommartid är ett straff mot alla som är morgontrött, och jag kan spy vissa morgonar när jag vaknar och ska upp vid 6.30-tiden. Jag skiter fullständigt i om andra går upp 5, det är deras problem och inte mitt. Genom att då vrida klockan en timme framåt blir klockan 5.30 när jag ska upp. Varför det? Jo, för att några fjantar vill att det ska vara marginellt ljusare på eftermiddagen. På samma sätt går vi tillbaka till Normaltid på vinterhalvåret bara för att det inte ska vara lika mörkt på morgonen. Logiskt, men Sommartiden är bara överflödig enligt mig.

Det vetenskapliga bevisen kan hon köra upp någonstans. Det är rent skitsnack. Då kan vi stället rösta fram att bromsa Jordens rotation för att på så sätt få längre dygn - för det är oxå vetenskapligt bevisat att stoppar du in en trave människor i ett rum och låter de sköta sig själva utan att veta vad klockan är och inte styrs av solen och sånt så blir deras dygn upp emot 26-27 timmar. Inte lika genomförbart, men känn på den!

Sommartid? Tack för den! Bah!

(Jaa, det är synd om de som inte kan komma och gå hyffsat fritt till sitt jobb, men det kan faktiskt vara ett val de medvetet har gjort - och om de dessutom röstar på S så borde de fråntas rätten att klaga)

Jag ska skriva en motion jag med. Blää :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 00:23

Sommartid är ett gissel! Jag tycker ett bättre förslag är att flytta tillbaks klockan två timmar varje morgon strax före dax att gå upp (kombinerat med väckarklocka med 2-timmars-snooze...). Som ett alternativ kan jag tänka mig att man vid övergång till vintertid ställer tillbaks klockan 1 timma, och vid övergång till sommartid ställer tillbaks klockan 23 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 00:35

Ställa tillbaka klockan 23 timmar köper jag

Vem ska skriva motionen?

Jag tycker man kunde ställa tillbaka klockan 1 timme varje dygn, då skulle vi vara det enda landet i världen med 25 timmar per dygn. Det vore skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 08:26

En timma är för lite. 4 timmar vore bättre .. då går man runt på nästan en vecka istället för en månad. Veckan blir alltså åtta dagar istället för sju, och det är ju inga fel med tre lediga dagar istället för bara två

1
Bevaka tråden