Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Paul Ottosson!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När vi fick ett intervju-tillfälle med Propellehead så lät vi medlemmarna på 99musik stå för frågorna och det blev väldigt lyckat! Därför tänkte jag återupprepa succén.

99musik har fått chansen att intervjua Paul Ottosson och vi ber därför Er medlemmar att komma på frågor som ni vill ha besvarade.

Paul Ottosson jobbar i den amerikanska filmindustrin som "Sound Designer" och "Supervising Sound Editor". Han fick en Oscars-nominering för sitt arbete med "Spiderman 2" och har en hel del filmjobb i bagaget.

Paul Ottosson på IMBD

Så, om ni har några frågor kring Paul och hans arbete (ljudläggning av film, etc) så är det bara att fylla på i den här diskussionen. Ni har fram tills Fredagen den 18 Februari, sedan så sammanställer jag frågorna,

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-09 01:00

Tja, har några frågor:

Vad är "Sound Designer", "Supervising Sound Editor" mer exakt? Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

Är också intresserad kring var och hur du får ljudeffekter ifrån, om du till största del utnyttjar samplingsbibliotek eller om du själv är 'ute och samplar'. Vad använder du för inspelningsteknik isåfall?

vad är viktigast om man skulle vilja få in en fot i branschen, erfarenhet och arbetsprover eller en lista på 100 fancy utbildningar över hela världen med stora namn som lärare?

  • Medlem
  • 2005-02-09 02:18

Jag skulle vilja veta vilka program han jobbar med för att synka tal,effekter o dylikt.

Och vilka program han har jobbat med sen han börja o vilket han gillar bäst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-14 02:13

"Paul - kan vi inte få lite av din dyrbara tid i form av ett aktivt deltagande på forumet 99musik? Du har säkert väldigt mycket mer att dela med dig av än vad som kan rymmas i en intervju!"

  • Medlem
  • 2005-02-14 05:12

Jag skulle gärna vilja veta lite grann om vilka olika typer av mikrofoner han använder.

Skulle även väldigt gärna vilja veta om han har någon favoritmikrofon, och varför just den är favoriten.

(ljudläggare spelar in och gör egna bibliotek med ljud, det har jag sett på bakom kulliserna-DVD:n till the matrix!)

Får du en detaljerad beskrivning över vad för effekter som ska komma vid vissa tidpunkter eller är det helt upp till dig och medarbetarna att välja själva?

Jobbar ni ofta flera ljuddesigners i team?

Händer det ofta att man byter ut eller editerar vardagliga ljud för att de ska bli tydligare/mer passande; T.ex. fotsteg, bilar som kör förbi och liknande?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-27 12:32

Om han nu vinner inatt: Vad innebär en Oscar för din framtida karriär?

Skulle vilja höra nåt om brusreducering av dialog.

Jag har alltid undrat hur man gjorde ljussvärdsljuden till Starwars, hur skulle du gå till väga för att uppnå liknande ljud?

  • Medlem
  • 2005-02-28 01:42

stefan: Lightsaber sounds där föklarar Ben Burtt hur han kom på ljudet till ljussvärdet...finns även en kul dokumentär på Star Wars Ep. II som bara handlar om hur han gjort alla ljud genom hela serien

fråga: skulle vilja veta om man typ slutar jobba som sån ljudtekniker eller om man springer runt med en portabel DAT o en mic jämnt o bara spelar in en massa ljud överallt eller om han kan koppla bort jobbet mellan projekt så att säga?

//OT Cytex: Kanonlänk! Kanske är dags för en lightsaber.wav tävling

  • Medlem
  • 2005-02-28 06:37

Ingen Oscar åt Paul Ottosson, för er som missade...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-28 08:39

Tråkigt att han inte vann...men en variant av min tidigare fråga...vad innebär en Oscars-nominering för din framtida karriär?

  • Medlem
  • 2005-03-22 03:07

hur gick det med intervjun egentligen...vart det nån eller ska den vara snart :hmmm:

bara undrar liksom... :kaaaka!:

Paul har fått frågorna via mail och vi inväntar svar. Det kommer så fort det kommer!

Tänkte bara uppdatera att jag fick ett mail från Paul som säger att han är på gång, det tar lite tid eftersom han jobbar men vill ändå svara så utförligt som möjligt.

Nu är intervjun publicerad och ni hittar den här:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=10201

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2010-06-20 20:38
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nu är intervjun publicerad och ni hittar den här:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=10201

Urgammal tråd och gammal länk ovan, antar jag? Den funkar inte för mig just nu i varje fall, men får någon annan den att funka så kan ni klistra in adressen till följande intervju i dagens DN: ?Jag har fått chansen utan att förtjäna det? - DN.se

Roligt med någon som säger att de inte förtjänat alla möjligheter de fått. Det brukar vara tvärtom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 22:52

Här hittar du 99musik-intervjun numera.
Intervju med Paul Ottosson. Del 1+2

1
Bevaka tråden