Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syns det när inlägg redigerats?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 13:31

Hej.

Jag tänkte höra vad 99musik har för policy då administratörer på något sätt redigerar eller ändrar i inlägg/trådar. Anges det på något sätt när en admin redigerat i ett inlägg?

Jag vet inte er koppling till 99mac men där var frågan mycket känslig att ta upp.

Själv tycker jag alltid att det är trevligt när man ser att saker redigerats i efterhand och av vem. Därför undrar jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 13:53

Inga känsligheter här.

Du får själv redigera inom 10 min, annars kommer edit-raden upp.

Admins har nog aldrig redigerat inlägg här på 99musik. Jag gjorde det aldrig och jag tror inte mina efterföljare gör det heller. Eller jo: Korrektion - de gör det nog om det är extremt vulgärt språk. Men då skriver administratorn "Ledsen, Stygga Lena Mä Bena, för att jag redigerade bort lite där".

Efterredigerar nu detta inlägg utan att skriva kommentar i edit-fältet. Bara för att ni ska se att "redigerat" dyker upp. Gör det inte det är detta ändrat sedan sist. Detta skriver jag 20050217. Tjo!

Jag skriver ett litet medellande i inlägget om att jag har varit inne och redigerat det, vilket händer väldigt sällan. Om jag slår ihop diskussioner gör jag likaså, om jag tar bortt inlägg eller låser en diskussion så skickar jag ett PM till personen ifråga och berättar varför.

I stort sett så gäller samma regler här på 99musik som för 99mac.

  • Medlem
  • 2005-02-16 14:33

Jag har redigerat länkar som varit trasiga, samt något stavfel som jag irriterat mig på (jag är sådan, förlåt!). Svordomar och tråkigt språk har nog rykt någongång, men det är någon gång om året.

Är det något större så skriver man ett inlägg och berättar vad/varför man har gjort.

En del postningar tas också bort, men det brukar i 99,5% av fallen handla om uppenbar reklam. Där tas postningen bort, och sedan ber vi dem kontakta Björnström om de är intresserade av att annonsera på 99musik.

  • Medlem
  • 2005-02-17 15:40
Ursprungligen av jgb:

Jag har redigerat länkar som varit trasiga, samt något stavfel som jag irriterat mig på (jag är sådan, förlåt!)...

Är det du som har fixat till mina inet ?! Tycker att jag inte har skrivit så mycket "inet" på sistonde. Minns att du va någolunda irriterad på min stavning av inte.

:kaaaka!:

Får instämma. Bra skrivet FlowerP.

"Du får själv redigera inom 10 min, annars kommer edit-raden upp."

Jag kan berätta att det inte är så. Editraden dyker bara upp om man skriver i "Reason for Editing"-fältet.

Egentligen vill jag inte säga något för det är asskönt att kunna fixa stavfel dagen efter och sådär men nu vet ni iallafall.

EDIT: Klockan är nu 10.00 den 17:e februari.

Ursprungligen av sisältää:

"Du får själv redigera inom 10 min, annars kommer edit-raden upp."

Jag kan berätta att det inte är så. Editraden dyker bara upp om man skriver i "Reason for Editing"-fältet.

Egentligen vill jag inte säga något för det är asskönt att kunna fixa stavfel dagen efter och sådär men nu vet ni iallafall.

EDIT: Klockan är nu 10.00 den 17:e februari.

Från och med nu skall redigering av inlägg 10 minuter efter postning synas för alla medlemmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-16 15:14

sisältää: ssshhh, nu kanske de fixar det Jag tycker som sisältää att det är rätt skönt att kunna ändra stavfel och smågrejer i efterhand utan att det syns. Fast det kan ju missbrukas...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 00:57

Ja, det verkar som sisältää har rätt. Det syns inte att man efterredigerat.

Man skulle ju kunna tänka sig att även admin-redigering syntes "per automatik". Minskar ju dessutom arbetsbelastningen för admin....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-17 09:30

Jag hade rätt. Kolla inlägg #2. Möjligt att jag har fel om intervallet 10 minuter dock!

Hm, du har det visst så PF men inte alla andra.. jag editerade just inlägg #5 ovan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-17 10:22

Det var som. Jag blir inte klok på denna servers konfiguration ibland! :hmmm: Har haft det så där ett bra tag nu, typ ett år. Hatar det och hatar begränsningarna som införts, typ att man ej kan ta bort inlägg man skapat om de är först i en tråd osv. Bara dåligt för användaren.

  • Medlem
  • 2005-02-17 10:43

Har fått för mig att det syns för redaktörerna när de editerar sina inlägg, men inte för andra. Lurigt det där.

"typ att man ej kan ta bort inlägg man skapat om de är först i en tråd osv"

Det som händer om man gör så nu är att hela tråden försvinner.. vilket jag tycker är väldigt dåligt för användarna i många fall. Töm hellre inlägget. Då kan andra se att det tidigare funnits ett inlägg där ifall att efterkommande inlägg är ett svar till det "borttagna".. det blir så konstigt annars.. vilket var precis vad som hände på ett par ställen tidigare.

"Jag blir inte klok på denna servers konfiguration ibland!"

Det är du inte ensam om.. Vi har en ganska schysst lista på saker som vi vill ha fixade.. men tyvärr så verkar inte "serveradministratörerna" ha tid att fixa sånt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-17 10:59

Visst! Men när det gäller köp / sälj vill man faktiskt kunna ta bort annonserna helt. Kanske bör en automatradering införas annars - i just de avdelningarna, t ex efter 90 dagar som Vendolin kör typ.

Och - ibland skapar man trådar som man vill fila vidare på innan man publicerar etc, man vill ändra eller ångra sig. Man bör egentligen få kunna döda sina egna trådar. Skapar man en tråd äger man ju så att säga den tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 11:10
Citat:

Och - ibland skapar man trådar som man vill fila vidare på innan man publicerar etc, man vill ändra eller ångra sig. Man bör egentligen få kunna döda sina egna trådar. Skapar man en tråd äger man ju så att säga den tråden.

Där hade jag nog utnyttjat preview-funktionen när man skapar en ny tråd (som man inte nödvändigtvis behöver publicera) och sedan spara resultatet i en textfil om man vill jobba vidare med den en annan dag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-17 11:22

Visst, men det hjälper inte alltid. Ibland behöver iaf jag "the context" av hur inlägget ser ut och kanske tolkas av den eller de första mottagarna. Ibland inser man att man trots tydlighet inte gjorde sig förstådd. Ditt svar känns för mig lite goddag yxskaft tyvärr. Du vet att jag vet, liksom... "... som man inte nödvändigtvis behöver publicera", tack för hinten... alltid lika roligt att vara här, Werner.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 11:49

PF: Kära Werner, även om svaret var till dig var det också ett tips till andra som läser. Sorry för min övertydlighet och mitt generaliserade svar. Men, jag tror du läser saker mellan raderna som jag aldrig har skrivit, det var ingen dissning inbakad från min sida. Vad jag menade var att man på det viset kan se en preview av vad man tänkt skriva. Vill man sedan vänta med att publicera det man skrivit funkar det ju utmärkt att spara det i ett txt-dokument på datorn och klistra in det senare. Bara ett tips alltså, ta det för vad det är.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-17 12:09

Fast det där med att ta bort säljtrådar efter ett tag kan ju göra att intressant information försvinner...det händer ju då och då att vi svävar ut i de trådarna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-17 12:13

"Bara ett tips alltså, ta det för vad det är."

Dryg attityd är vad det är. Din sista smiley förstärker bara det.

Rätt eller fel, så är det min tolkning.

Atmosfären på 99musik

Ursprungligen av PF:

"Bara ett tips alltså, ta det för vad det är."

Dryg attityd är vad det är. Din sista smiley förstärker bara det.

Rätt eller fel, så är det min tolkning.

99musik är på det stora hela ett trevligt forum med dominerande positiv atmosfär. Ibland trillar ni dock in i tråkiga och okonstruktiva diskussioner, som till exempel denna håller på att bli. Varför blir det så?

Att människor tycker olika är inte konstigt. Inte heller att människor är olika till sätt och temperament. Om man i en diskussion kommer till en punkt då det är uppenbart att man inte är eniga, kan det vara klokt att sätta punkt där.

I en fråga där det finns ett "rätt" svar som kan verifieras, kan man väl fortsätta driva sin linje och lägga fram bevis. Men det rör sig ju då om frågor av typen "hur många VCO har Minimoogen?" eller "vilken var Genesis första skiva?". Åsiktsfrågor, som "är D-50 bättre än Minimoog?" eller "är Phil Collins bättre än Peter Gabriel?", bör man däremot vara mer försiktig med. Man kan deklarera sin ståndpunkt och beskriva dess bakgrund, men inte göra misstaget att tro att ens egna åsikter i något slags kosmiskt perspektiv är bättre än någon annans.

Likaså bör man vara försiktig med att tillskriva andra människor känslor och värderingar som man inte alls vet om de har. Textbaserade media har begränsad förmåga att överföra den ickeverbala kommunikation som annars förekommer när människor möts "in real life". Alltså stor risk för misstag och felbedömningar när man chattar på nätet.

För att kämpa mot "the Dark Side" av 99musik, tycker jag att ni som vet med er att ni ofta hamnar i diskussioner som går i riktning mot personangrepp, borde besinna er och försöka släppa diskussionen innan den spårar ur. Det räcker väl att ni berättat er åsikt i sakfrågan för världen. Inte behöver ni därutöver berätta för världen att ni tycker att andra är fähundar. Och om det ändå är så att någon faktiskt är en fähund, så visar det sig nog med tiden i alla fall.

Ovan citeras PF:s inlägg. Just denna gång råkade det vara hans inlägg som visar att tråden håller på att gå överstyr; andra gånger har det varit andra forummedlemmar. Det spelar inte så stor roll exakt vem eller vilka som brukar få diskussioner att gå i en tråkig riktning. Det centrala är att det borde ligga i alla 99musik-medlemmars intresse (särskilt stammisarna och de som skriver mest) att forumets positiva anda genomsyrar alla trådar. Där har alla skribenter ett gemensamt ansvar.

-Jaha, men gör inte FlowerP nu själv det han ovan skriver att andra inte ska göra, nämligen klaga och kritisera andra?
-Jo, i någon mån. Motivet är dock att som relativ nykomling till 99musik försöka förändra diskussionerna till det bättre genom att peka på det som riskerar bli destruktivt och försöka övertyga andra att undvika negativa inlägg. Kanske ändamålet helgar medlen??? Dessutom är inget av vad som skrivits ovan egentligen något konstigt eller okänt, utan bara sådant som man då och då kan behöva påminna sig själv om.

  • Medlem
  • 2005-02-17 15:32

Bra skrivet FlowerP. Tack!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-17 15:42

"någorlunda"

  • Medlem
  • 2005-02-17 15:42

Det var itne jag som fixade dem.

  • Medlem
  • 2005-02-17 15:47

:kaaaka!:

Nej då måste det vara jag som börjat skriva ordentligt då.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-17 21:04

Väl talat, FlowerP

Nu har jag uppdaterat inställningarna så att det står "redigerat av..." för alla medlemstyper (inkl admins och moderatorer) om inlägget ändras. Man har dock 10 minuter på sig att ändra inläggen utan att "redigerat av..." texten dyker upp.

1
Bevaka tråden