Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA/IDE PCI-kort

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 11:42

Vart hittar man Acards och Sonnets ATA/IDE 66 & 133 kort billigast?

Och är det någon som försökt med att beställa över atlanten från USA.. hur de slutgiltiga priserna blir då?

Jag tror att det är hos oss...

Du kan hitta bättre priser från butiker i USA. Även med frakt inkluderat hamnar man lägre.
MEN tänk på att detta förutsätter att ditt paket INTE fastnar för förtullning. Händer detta så kommer du få betala både moms, tull och tulladminsitrationsavgifter, som gör att det blir ca 28% + 60-100 kr dyrare än du trott.
Så det är lite av en chansning m.a.o.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 16:09

Ta ett Sonnet kort till exempel, kostar $99 på OWC

http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=4797&Item=STITAT133

Det som förvånar mig är att dom inte verkar ha något annat fraktsätt än typ någon variant av expresspost som kostar $40-$50, vilket är brutalt mycket.

Om det nu finns alternativ som jag ämdå missat så kan man nog spara några hundringar ändå (beroende på frakten). Jag tror jag räknade genom de uppgiter som stod på tullverkets hemsida, i deras exempel hade dom ett inköp av 4 CD-skivor från USA.. och visade vilka avgifter som skulle uppkomma.

Jag undrar lite hur ofta dom egentligen öppnar alla paket? Om hur stor chansen.. eller risken är.

Förstår inte varför samma elektronik är i princip dubbelt så dyr i sverige som därborta, det finns säkert någon logisk förklöaring till det.. men det är bissart.. det måste jag säga.

Ingen som har något begagnat ATA/IDE kort att sälja?

Kan det bero på ( att det är billigare ) , att skiten görs därborta - eller iallfall designas/ligger på lager där ( USA ) . Och att de som håller låga priser är kedjor som köper stora volymer.

Svenska ÅF måste ju betala frakten + ett inte lika förmånligt pris pga mindre Volym ?

Just some thoughts..

D

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 16:21

Det var ungefär det jag antog...

Finns det inga europeiska företag som prodcuerar dessa komponenter? Eller liknande?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Svenska ÅF måste ju betala frakten + ett inte lika förmånligt pris pga mindre Volym ?

Just some thoughts..
D

Ja, och sedan tillkommer ju den svenska momsen på 25%. Allt för många glömmer alltid denna när de jämför med priser i USA.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 17:00

Ett antagande:

Sonnet ATA/IDE 133 kostar $99 på OWC i USA.

$99 = 930 kronor

Att betala: SEK 930
Ev frakt och försäkring i SEK 385 ($42)
Tull 3,5% 46,00 (930+385) x 0.035
Moms 25% (930+46) x 1,25 = 1220
Postens expeditionsavgift (inkl moms) 63,00
Postens inbetalningsavgift 25,00
Eventuell postförskottsavgift (25-130kr) X

Totalt: 1308 kronor inkl moms. ( Om tullen öppnar paketet)

Jämfört med 1700-1800SEK (inkl moms) om man skulle köpa det via något av sveriges nätbutiker.

Om jag nu inte missat någon uppgift enligt tullverkets hemsida och deras exempel.

Alltså.. ändå cirka 400-500 kronor billigare. Kan det stämma?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 23:06

Jag känner på mig att något i kalkylen inte stämmer.. tror jag har glömt att räkna med frakten i den slutgiltiga summan. Så då blir det.. närmare "vanliga" nät-butikssummor som man kommer.. till.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Agent Cooper:
Jag känner på mig att något i kalkylen inte stämmer.. tror jag har glömt att räkna med frakten i den slutgiltiga summan. Så då blir det.. närmare "vanliga" nät-butikssummor som man kommer.. till.

Japp, och du glömde räkna moms på frakten också, så det blir ännu mer

Så som sagt, det lönar sig bara OM paketet klarar sig undan förtullning. Jag skulle gissa att risken att det åker på tull/moms är 1 på 2.
På ett ungefär sådär...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-20 01:43

Nja.. i tullverkets exempel räknade dom inte moms på frakten.. men.. ja.. jag vet inte vem det är som har fel..

Men.. frågan är ju om man är villig att ta en chans? Att antingen komma undan billigt eller ungefär lika dyrt som vanligt?

Så... man kan ju tjäna på det. Om man har lyckan med sig. )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-20 02:06

Har du kollat priserna i Tyskland? På t.ex. Cyberport hittar du ett Acard AEC6280M IDE ATA133 Controller för 125€ och Sonnet Tempo Ultra ATA133 IDE Controller för 129€. Vad frakten kostar har jag ingen aning om, men i och med att Tyskland ligger inom EU slipper du alla problem med nitiska svenska tullkontrollanter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton_S:
Har du kollat priserna i Tyskland? På t.ex. Cyberport hittar du ett Acard AEC6280M IDE ATA133 Controller för 125€ och Sonnet Tempo Ultra ATA133 IDE Controller för 129€. Vad frakten kostar har jag ingen aning om, men i och med att Tyskland ligger inom EU slipper du alla problem med nitiska svenska tullkontrollanter.

Frakt till Sverige går på 29 EUR.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-20 03:18

Med en frakt på 29€ blir det i alla fall några hundralappar billigare än att köpa från t.ex. Macoteket. Prisexempel på Acard 6280:

Macoteket: 1744kr + 99kr frakt (Postpaket) = 1843 kr

Cyberport.de: 125€ + 29€ * 9 = 1386 kr

Man sparar ca 500 kr men frågan man måste ställa sig är om det är värt det med tanke på garantier, vad som händer om det strular osv.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-20 07:15

Det borde väl vara samma slags rättigheter. Man får väl kolla upp sådant först. Men det där lät ju bra... i och med att det ligger inom EU.

Fler än jag som förstår varför Macoteket gör ett par-tre miljoner i vinst per år?

  • Medlem
  • 2002-09-20 08:12

Svårt att inte glida in på politik här... men är det någon som hört talas om straffavgiften för att man betalar en anställd, för att bara nämna en besynnerlig skatt? Det är mycket dyrare att driva ett företag med anställda i sverige än på de flesta andra ställen.

Om jag drev en nätfirma i tyskland, skulle jag göra en svensk sida som vänder sig direkt till den svenska marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 08:15
Citat:

quote:Om jag drev en nätfirma i tyskland, skulle jag göra en svensk sida som vänder sig direkt till den svenska marknaden.

Var så god! Det är bara att sätta igång. Det är väl ingen som hindrar dig?

[ 20 September 2002, 08:15: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-09-20 08:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Var så god! Det är bara att sätta igång. Det är väl ingen som hindrar dig?

Nej, det finns ingen som aktivt hindrar mig från att åka till månen heller, men trots det ser jag en rad problem i det projektet.

Notera att jag skrev OM... jag driver inte för närvarande en nätfirma i tyskland. Inte heller en i sverige.

[ 20 September 2002, 08:22: Meddelandet ändrat av: stfm ]

1
Bevaka tråden