Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig Firewirelåda på Clas Ohlson

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 00:54

Vill bara meddela alla ev. intresserade på 99mac att Clas Ohlson (av alla ställen) har nu fått in en 3,5" firewirelåda, som dom säljer för 1395:- inkl moms!!!

Den drivs med 240V in i lådan och har en fläkt som går att koppla ur. Påminner förövrigt rejält om en viss TechSolution-låda till utseendet... :rolleyes:

Ja... jag köpte givetvis en på stört och kan bara konstatera att den är helt OK!

Lysande! På tråden mindre dyra prylar så kan tilläggas att BILTEMA säljer 1,5 meters firewirekabel för 69,90 eller varför inte en läsare för CompactFlash-kort till rimliga priset 498 kronor

Det finns verkligen pengar att spara genom att sätta ihop det själv.

Prisexempel:

Färdig firewiredisk på 80 GB
FireSmart PRO 80GB (Oxford 911-chip) 8.5ms 7200 RPM -  3988kr

Bygga-själv firewiredisk på 80 GB
Firewirelåda - 1395 kr
Seagate Barracuda IV 80.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE - 1653 kr

Summa: 3048 kr
Du sparar: 940 kr

Skillnaden blir dock större om du köper större hårddiskar

Färdig firewiredisk på 160 GB
Googie FireWire Drive 160GB 10ms  5400 RPM - 7869kr

Bygga-själv firewiredisk på 160 GB
Firewirelåda - 1395 kr
Maxtor DiamondMax D540X 160.0Gb 5400rpm UDMA133 IDE - 3456 kr

Summa: 4851 kr
Du sparar: 4413 kr (vilket du kan köpa en till för... )

Fotnot:
Firewirehårddiskar från Macoteket
Firewirelådan från Clas Ohlson
IDE-hårddiskar från Datorbutiken.com

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

okay... inte så superbilligt kanske, men okay antar jag, någon som vet vart man annars kan hitta firewire-3.5"-lådor i sverige?

och vilket chip är det i den där?

prestandan på de firewire-enclosures var väl inte så superbra med nyare hårddiskar innan oxford 911-chipet kom vill jag minnas

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 11:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: mjauone:
och vilket chip är det i den där?

SKYMASTER E01-0413

Enligt tillverkarens specar:
"for Windows 98SE/ME/2000 & Mac OS 8.6/9.0/X
Supports serial bus data transfer rates of 100, 200 and 400 Mbit/sec.
Support Hard disk drive, MO, LS120, CD-ROM, CD-RW
Support PIO modes 0 to 4, DMA modes 0 to 2 and Ultra DMA modes 0 to 4.
Two fully independent 6-pin 1394 ports provide daisy chaining.
Certification CE, FCC"

Den pratar med 400 Mbit/sec enl ASP.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mjauone:
okay...någon som vet vart man annars kan hitta firewire-3.5"-lådor i sverige?

Jag köpte min hos www.microstore.se - kostade 1.495 inkl. moms - finns i Göteborg med affär, samt säljer över nätet. På kartongen så står det även 911 så det är förhoppningsvis SENASTE Oxfordchippet och inte föregångaren. Fläkt är option om man vill ha den. I affären viste man nada vad Oxford 911 var för något. Kan enligt dom även beställas i transparent utförande. På bilden så finns inte "locket" till fronten, den har annars en massa små lysdioder - tror jag. Färgen på bilden är inte rättvisande, ser mer ut som plasten på ett 5 år gammalt nedrökt tangentbord Blir nog bra ändå

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 19:28

Idag kom våra nya FireWire-lådor hem!
Både för 2,5" och 3,5".

Jag vet inte vad som följer med de lådor ni skriver om här och vilken typ av mac-freaks som hjälper er om det strular. Min uppgift är inte att misstänkliggöra mina konkurrenter utan att tala för vad jag har själv och dessa är verkligen fräscha!

Än så länge kan ni kolla in de mest förbeställda på PowerPC

Första laddningen är snart slut...

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 23:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: Palle:
--8<--
Jag vet inte vad som följer med de lådor ni skriver om här och vilken typ av mac-freaks som hjälper er om det strular.
--8<--

Det följer med strömkabel, firewirekabel & en Mac&PC CD med drivisar
(som inte behövs till Macen) samt en bruxanvisning om hur man skruvar ihop den.

Om jag inte fixar eventuellt strul själv så lovar jag att ringa 0510-222 08 på stört!

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

HD D540DX 160.0GB, IDE133 3193.00 ITbutikken

Då har du sparat ytterligare 263:- som du kan köpa tex trisslotter för eller öl om det passar bättre

  • Oregistrerad
  • 2002-04-04 21:12

URL! URL!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 17:58

Okej
Om jag skulle köpa en sån där låda på Clabbe O, vad ska jag då köpa för hårddisk för att utnyttja lådan bäst och få det snabbaste jag kan ur den?
(ursäkta en nybörjare)

vad ska jag då köpa för hårddisk för att utnyttja lådan bäst och få det snabbaste jag kan ur den?

Jag hade satsat på en 80GB eller en 120GB, IBM Deskstar 120GXP (7200rpm) disk.
Snabba diskar, som ger mycket GB för pengarna. Ca 1450 kr för 80 GB och ca 2350 kr för 120 GB hos Datorbutiken.com.

  • Medlem
  • 2002-05-15 18:51

Finns det liknande lådor med både FireWire och USB gränssnitt? Om man vill ha en maximalt kompatibel hårddisk kan ju det vara bra.

Ja, det finns, men jag har ingen länk just nu. Någon annan kan kanske gräva fram en länk?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Finns det liknande lådor med både FireWire och USB gränssnitt? Om man vill ha en maximalt kompatibel hårddisk kan ju det vara bra.

Här är länk till en av de lådor som både har FireWire och USB. Desktop GB heter denna modell.
http://www.wiebetech.com/products.html

  • Medlem
  • 2002-05-16 00:11

Ser ju bra ut. Tack!

Vet någon om det finns en leverantör i Sverige?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Jag vet inte vad som följer med de lådor ni skriver om här och vilken typ av mac-freaks som hjälper er om det strular.

Titta förbi hos oss på Clas Ohlson i Umeå bara!

1
Bevaka tråden