Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire HD råd ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja leta reda på en firewirehårdisk, förslagsvis 60GB och 7200rpm... men efter som det finns lite olika att välja mellan så kan det vara bra att veta vilka man inte ska bry sig om och vilka andra som är tysta och lämpliga för speciellt DV-redigering. Ser att Macoteket säljer några... Gillar VST men inte deras priser, tycker Lacie är snygga i designen men kan avstå från detta denna gången. Vem av alla tillverkarna kommer att ha bra support med kommande firmwareuppdateringr... oj massor att fundera över... men tar gärna era råd. Kanon om någon hade kampanj på något man gläds åte även efter köpet..

Olle

Jag skulle rekommendera LaCie.
Bra diskar, rätt snygga och snabba.
Det har alltid funkat med Mac OS. Nu behöver du inte längre deras egna drivrutiner. Bara att sätta i HDn och köra.

[ 23-10-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Samma gäller även Macotekets FireSmart, inga extra drivisar behövs.

Jag tycker mest och bäst om "QPS" - finns på www.ni.se. Ingen extern ström behövs och ungefär som en king size tändsticksask - fast inte lika hög.

MVH mattias

Re > Jag tycker mest och bäst om "QPS"

Hittade inte större än 40 GB och det är i minsta laget för min del - vill kunna få plats med minimum 5 timmar DV - tack annars för tipset.

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-02 11:39

Hej. Ny medlem på detta forum. Arbetar som frilansande filmare på professionell basis. Har lite erfarenheter vad gäller inköp av Firewire hårddisk som jag tänkte dela med mig av:
Satt i samma situation som dig Olle för ett par månader sen. Skulle klippa en film i FCP och behövde en extern hårddisk.

Vände mig till macoteket först och fick rådet att köpa en firesmart-disk 80 gb. Den kom - kopplades upp - och crashade! Gång på gång på gång... Inte så roligt när man tankat in flera timmars material. Macotekets support- avdelning var inte mycket att hänga i granen.
Deras utgångspunkt var att det var fel på min dator, inte hårddisken. Efter diverse turer visade det sig att så inte var fallet. Då möttes jag av kommentaren att Firesmart helt enkelt inte fungerar till vissa modeller och operativsystem! Konstig affärsidé att sälja saker som kanske fungerar... Min dator är en PB g3 500 med macOS 9.1 så det är ingen unik skapelse precis.
Jag tröttnade och vände mig istället till Lindqvist Radio & TV. Där köpte jag en LaCie 100 gb för ett lägre pris. Den har gått som en klocka nu i en månad.

Så min rekommendation är att skippa Firesmart o Macoteket. Vänd dig till en återförsäljare som kan bild o ljudbehandling. LaCie har funkat bra.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-02 19:06

Instämmer, köp La Cie, jag köpte 3 st Maxtor 80 GB (5400) för ca ett år sen, alla 3 har pajat nu. (kan bero på att dom är fläktlösa) Så nu köper jag LaCie istället, har en 80 Gb La Cie nu (7200) den funkar bra. Jag har god erfarenhet av LaCie´s SCSI diskar, har använt dom i många år utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-03 02:47

Låter bra det här... hoppas jag nu kan hitta på Mac-barometern... var jag kan köpa den billigast!

  • Oregistrerad
  • 2001-11-04 19:18

Fasen, har inte hittat vilken sajt som säljer de här diskarna till bäst pris. Många är inte uppdaterade med ny info, känns som om man då bli lurad att köpa en gammal produkt. Typiskt Sverige...

Finns på Inwarehouse fast jag vet inte om andras pris är bättre. LaCie har kontor i Stockholm... kanske det kan vara värt att ringa dom och ställa frågor...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-04 23:10

Det är inte min business. Det är deras sak att se till att deras prylar säljs överallt + till rätt priser.

Min avsikt med rådet var mer att svenska LaCie kunnde underlätta ditt sökande genom att lista några ställen där du själv kunnde fråga om priset. Även om du inte vill veta var man hittar deras diskar så skulle jag gärna höra vad andra betalat för dom.

Då LaCies produkter är väldigt bra och pålitliga kan det kanske vara värt att ringa, som Olle också påpekar. Ring annars till de ÅF som finns i Sverige (se apple.se).

  • Oregistrerad
  • 2001-11-05 21:46

Min La Cie 80 GB firewire med Oxford 911 chipet kostade $339.00 på MacZone USA.

Men du Ken, räknar du då med tull, frakt och svenska momsen ? I såfall förefaller det som ett bra pris. • Fast frågan är om du inte betalat för mycket... nu kostar den 299.99 dollar för 80GB... undrar hur mycket som kommer till att få hit den. - Tack för tipset!

http://www.zones.com/cgi-bin/zones/zbs/scripts/product/product_summary_page.jsp?id=28 3308

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-06 01:28

Förlåt om jag verkade dryg. Not my point.

Rätt tänkt här; importera kan man ju göra; Tyskland borde rocka fett. Ska kolla om jag hittar nå´t. När jag får tid...

Köpte min LaCie FW 60 på Matton. Tror att dom har ok priser. 3480:- ex moms. 4040:- för 80 giggaren.

Och tyst är den också, efter inkörning av fläkten.
http://www.matton.se/

Du kan oxo kolla på http//.www.dustin.se De säljer mest PC men har Firewire HD oxo.. OK priser men framförallt snabba leveranser och inte svåra att ha o göra med vid eventuella fel...

Jag skrev i mitt förra inlägg:
>Och tyst är den också, efter inkörning av >fläkten.

Och idag tystnade den totalt. Och stannade. Tvärdöd. 2 veckor gammal.

Jag tar tillbaks min rekommendation av LaCie FW-HD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-14 12:35

Ruskar liv i en gammal tråd...

Beställde precis en sådan här: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010055845 undrar om någon har erfarenhet av deras grejjer, samt förslag på hur jag lättast skall dela den mellan en PC & Mac...

1
Bevaka tråden