Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är vi för maciga? :)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 18:03

Många av oss här gillar Mac. Blir det för mycket av det goda äpplet? Vi försöker vara ett plattformsoberoende forum detta till trots, men det vore bra att veta om man som PC-användare känner sig överkörd ibland osv? Det måste vi försöka ändra på nämligen. Släpp plattformen fri!

Kör mac själv,så jag vet inte

Jag bor i Uppsala, en stad ganska van och tolerant mot religiösa ytterligheter, liksom livets ord så låter vi även er hållas.

En sak som slog mig precis var den gamla macfrasen "mac bara funkar.. liksom... så vi ägnar åt oss att skapa istället för att felsöka." En sanning med modifikation har det visat sig, den korrekta frasen skola vara: "mac bara funkar.. liksom... så vi ägnar oss att tatuera fåniga äpplen, hylla dess existens på forum samt maniskt stirra beundrat på dess estetiska fullkomlighet."

Jobs 2:14

Hehehe, schysst eskimo! Jag har en asgrym Toshiba P20 som smiskar T-book i småbitar. Även till utseendet. Den har aldrig bråkat, utom när jag själv stekte hårddisken, men det kan man göra med en Mac också.

Däremot har äppelfetischisterna en klar fördel: Mac är nischad mot kreativa applikationer och deras datorer funkar därmed också utan att man måste meka med dem. Windows är inte nischat åt någonting annat än minsta gemensamma nämnare: underhållning, kontorsapplikationer och en vilja att kunna göra precis allt samtidigt. Det kan det inte, inte av sig själv i alla fall.

Men vilken normalbegåvad person som helst kan googla sig till lite know-how och få en precis lika bra musikdator i Windows som med Mac. Det krävs lite mer teknisk nyfikenhet, det är allt.

Som maskiner sett är nog PC & Mac i samma prisklass praktiskt taget jämbördiga, även om Mac för närvarande leder hastighetsrejset för fabrikskonfigurerade datorer.

Hehe:

/Rotwang!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 19:55

Skön stripp

Citat:

Som maskiner sett är nog PC & Mac i samma prisklass praktiskt taget jämbördiga, även om Mac för närvarande leder hastighetsrejset för fabrikskonfigurerade datorer.

Nja, det är nog en lite för optimistisk syn. En Mac kostar trots allt lite mer.

Vad jag menade var att en PC i samma prisklass som en Mac är jämförbar. En P20 kostar ungefär lika mycket som en 17" T-book. En tvåprocessors AMD64 med jämförbar minnes- och busshastighet ligger lite under en G5. Ungefär så, tänkte jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 20:06

Mmm. Jag är förstås inte säker, men jag har en känsla av att man kan få en prestanda motsvarande en G5:a med PC-datorer för ett långt lägre pris, men det kan ju vara fel. En G5:a med dubbla processorer kostar inklusive moms cirka 20.000:-. Nu har även en snikmodell med en processor kommit. Det vore intressant att se hur Pentium 4 / 2,8 Ghz och uppåt står sig (eller inte står sig?) mot G5 2 x 1,8 Ghz och uppåt.

Ursprungligen av PF:

Mmm. Jag är förstås inte säker, men jag har en känsla av att man kan få en prestanda motsvarande en G5:a med PC-datorer för ett långt lägre pris, men det kan ju vara fel. En G5:a med dubbla processorer kostar inklusive moms cirka 20.000:-. Nu har även en snikmodell med en processor kommit. Det vore intressant att se hur Pentium 4 / 2,8 Ghz och uppåt står sig (eller inte står sig?) mot G5 2 x 1,8 Ghz och uppåt.

Inte om du köper från andra stora tillverkare (Dell, HP, IBM) och har med samma features, inklusive saker som garantitid, operativ osv - då brukar man landa i samma prisklass, eller till och med lite billigare för macen. Jämför tex att köpa en vettig Dell med platt 17" och du hamnar i samma prisklass som en iMac.

Men det går att 1) bygga själv eller 2) få något med något sämre prestanda för mycket mindre pengar på PC-sidan.

Men till och med jag som macanvändare och närapå dito -fanatiker kan tycka att det blir lite mycket mac här ibland, kanske framförallt bland nyheterna. Det är inte alla som bryr sig särskilt mycket om att iPod har kommit i svart (faktiskt inte ens jag själv). :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:20

mja - jag tycker att det ska snackas mac när det behövs snackas mac. men det verkar som om safari skickar ut något subliminalt budskap...

två artiklar i råd och rön har orsakat läsarstorm.
en espressomaskin som fick ~för~ dåligt betyg och när dom skrev om att apple bröt mot konsumentköplagen med iPod.

jag har verkligen väntat på att få en tråd att sätta in bilden i.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 21:42

...iDogt väntande alltså!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-26 21:43

I don't mind your iTjöt!

Om jag förstått saken rätt så spöar dubbel-G5 alla pentium med råge. AMD64 är teoretiskt lika snabb, men bristen på 64-bitstöd i Windows sinkar. Men jag kan ha fel, det sägs ha hänt en eller annan gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 23:14

En sak är iofs känslan "på pappret" och IRL. Nästan alla nya datorer är idag förvisso säkert snabba nog för de flesta. Även för de flesta musiker. Det verkar rätt svårt att maxa datorkraften i en ny burk så att säga. Åtminstone om man talar om stationära datorer.

För att gå ännu mer OT.. väldigt intressant att se om apple kommer med fler än 2 processorer i samma dator snart.. 4 st G5 .. med det så kan man nog dra på ett par feta reverbs utan att oroa sig över att behöva använda freeze-funktionen.

"Det verkar rätt svårt att maxa datorkraften i en ny burk så att säga"

Så var det väl även när 386:an kom?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 23:19

Ok, ok...

Jag minns när de skrämde upp 486:an i 100MHz; då sade nån lustigkurre i en svensk datortidskrift att "snart kan man väl ta emot P3..."

Och själv hade man en burk hemma med grafiskt gränssnitt och 8MHz 68000-processor...

/Rotwang!

Vill man spela ett fräsigt spel emellanåt, så tror jag dock äpplet får stryka på foten. Rejält!!

Själv använder jag min burk mindre än 15% till att skapa musik, och eftersom jag inte kör värst många pluggar förutom nåt litet reverb och kompressor vid inspelning behöver jag ingen extrem prestanda i VST. Dessutom kör jag fortfarande VST 5.0, tycker det är apdyrt att uppgradera..

Mac är lite som en B&O-stereo, du betalar attsingens mycket för nånting snyggt som låter ok och funkar jättebra, men tusan vet om den går att uppgradera när prestandan börjar tryta??

"Vill man spela ett fräsigt spel emellanåt, så tror jag dock äpplet får stryka på foten. Rejält!!"

Jo.. "om" man nu skulle vilja göra det på sin musikdator.. det finns annars xbox (eller nintendo 8bit om man har tur) som inte kostar så många kronor numera
De största titlarna brukar för övrigt komma även till OSX.

"Mac är lite som en B&O-stereo, du betalar attsingens mycket för nånting snyggt som låter ok och funkar jättebra"

Ny ibook 12" 1,2GHz.. 9995:- inkl. moms och frakt till dörren.. med airport-kort osv.. ännu billigare om man är student. Snyggare och 3000:- billigare än polarens nya 12" acer-laptop på 1,5GHz (även om ibooken har bättre grafikkort och ljudkort.. acern har iofs 256MB mer i RAM). Och acer tycker jag gör prisvärda pc's..

"men tusan vet om den går att uppgradera när prestandan börjar tryta??"

Grafikkort är inte kul att byta i en mac pga dess pris.. men i stort sett resten är som en pc.

Volantiz: Tror att många som har en pc inte har den som dedikerad musikdator. Skulle själv knappast klara mig med med en 12" 1,2GHz ibook, funkar säkert jättebra som dedikerad musikburk, men i övrigt (för mig) lika användbar som en gul brödrost.

  • Medlem
  • 2004-10-27 02:41

skulle jag ha råd o plats så skulle jag lätt skaffa en mac som ren musikdator men nu är så inte fallet men mac är bättre som musikdator...o det vet jag av ren erfarenhet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 01:46

[center]fm. stämde inte i mitt fall. dell blev 8k billigare än imac g5 plus att dell kunde lev...

[FONT="Trebuchet MS"]Ojdå, debatt...[/FONT] :rolleyes:

faktiskt ärligt talat inte min avsikt med denna tråd, men det kanske är oundvikligt...[/center]

Det finns inte så mycket att debattera om i det här fallet egentligen. Ibland är mac dyrare och ibland är pc dyrare.. det beror på vad man är ute efter. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt synd att så många luras till att köpa pc "för att mac bara är lite snyggare men kostar så mycket mer".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 02:33

Ja, det är en rätt grov missuppfattning som verkar råda.

Själv köpte jag PC för att jag inte ville vänta längre (hade väntat 4 v på en iMac G5) + att jag ville komma undan billigt (vilket jag verkligen gjorde, den här burken gick på 10 å 7 med TFT, DVDRW, 160 GB, 512 mb, yadda yadda...)

  • Medlem
  • 2004-10-27 08:39

För min del så tycker jag det blir rätt mycket med Mac såfort Apple släpper en fjärt. Inom Windows-världen så tycker jag motsvarigheten är när någon tillverkare släpper en dedikerad musikdator, stationär eller laptop.

Skulle man ha nyheter varje gång någon släpper en mp3/wma/aac-spelare så... blir det inget annat.

En sak som kan spela in lite i bilden där är att forumet "lever" på sponsring av applestore..

  • Medlem
  • 2004-10-27 08:46

Sure thing, men det betyder inte att även andra saker får komma in som nyheter. Om t.ex. Dell skulle släppa en dator optimerad för musikproduktion så skulle nog jag se det som en större nyhet än om det kommer en ny modell från Apple...

Jo.. det hade verkligen varit en större nyhet. Det hade varit en ännu större nyhet om nästa Windows skulle vara optimerad för musikbruk, som OSX och BeOS är.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 09:36

Som PC användare så känner jag att det blir lite mycket mac-snack ibland på nyheterna och så...

tex när AMD släppte en 64 bitars processor... stort steg, massa tester och grejor, men helt tyst här... tror jag iallafall, kanske missade?!

Men iallafall, kan sakna lite pc-news ibland!
Mac är dock en väldigt bra dator det med! säger inget annat! bara att jämna ut det lite

Bevaka tråden