Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Bredbandsroutern ?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-30 15:55

Jag står inför det trevliga faktum att få riktigt bredband (Bredbandsbolaget) inkopplat hemma under veckan efter nyår... Nu måste jag ju skaffa
diverse utrustning för att det skall fungera; då bl.a. en roter med inbyggd brandvägg! Några tips och erfarenheter ?!

Jag har en D-Link DI-704 + Telia ADSL. Har funkat smärtfritt i snart ett år. Har följande delar:

- Router
- Brandvägg
- 4-portars switch

Brandväggen konfigureras via ett webbgränssnitt. Du kan ha upp till 255 burkar på ett externt IP. Du kan oxo ha virtuella servrar och en massa annat godis.
Heter numera DI-804 och kostar ca 1400 pix + moms.

Netgear gör rejäla saker. Vi har en RT314GE på kontoret som fungerat vädligt bra större delen av tiden. Den har en inbyggt 4 portars 10/100 switch och bra inställningsmöjligheter via telnetaccess eller webbgränssnitt. Den är dock en utgången modell och har ersatts av den mindre och billigare RP114GE (som dock har samma funktioner).

Om man vill ha 8 portar istället och dessutom DoS-attackskydd så verkar RO318GE vara ett vettigt köp.

[ 30-12-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag har också 704an och den är mycket bra.

Jag kan rekommendera den efterföljande modellen: DI-804, en mycket bra efterföljare.

Jag vill inte vara den som e partypooper men jag är inte en stor idol av D-link.
Tex 804 måste du ha en PC för att kunna uppgradera .
Min Rekomendation skulle vara en nullZyvall 1
Äkta brandvägg med VPN stöd i Routern det e grejjer det...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-03 22:06

Jag kör en D-link 713p, samma som 804 men med tillägg av WLAN(airport), den fungerar helt ok.

Jag skulle rekommendera att du går på en router med inbyggd airport då dom inte är särskilt mycket dyrare, t.ex har 3Com har(haft?) en router med fasta portar + WLAN för 1995:- inkl moms

Januarikatalogen från Dustin kom i dagarna och där har dom sänkt priset på RP114GE som jag skrev om innan, så nu kostar den endast 995.00 kr (exkl moms), 1243.75 kr (inkl moms). Bra pris för en bra produkt.

ibjörn skrev.------------------------------------------------------------------------
Jag kör en D-link 713p, samma som 804 men med tillägg av WLAN(airport), den fungerar helt ok.
-----------------------------------------------------------------------
Fngerar det attköra Appletalk över den också?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-04 06:51

Det fungerar fin-fint i OS9, men jag måste ansluta via serverns TCP/IP-nummer, kör en iBook nästan som tunn klient mot en gammal performa som står som filhanterare med MP3-or och allt annat.

Under MacOS 10.1 verkar dock appletalk ha någon bugg, det fungerar där också men ibland har jag fått upp att skivan inte kan monteras, jag känner mig dock inte så hemma på 10-an ännu så jag kan inte riktigt säga var felet ligger(router, iBook eller Performan)

Under MacOS 10.1 verkar dock appletalk ha någon bugg

Det verkar funka dåligt när man försöker komma åt en OSX burk från OS<9, men denna sida hjälpte mig: macosxhints

Att komma åt Apple Talk Över TCP/IP jag vet ingen som inte klarar av det men skall man skriva ut på en äldre skrivare så buggar det ju.

  • Medlem
  • 2002-01-04 09:34

Enkelt, rysligt kompatibelt och förbannat lätt skött är att ta en gammal sunking mac med OS 8-9, två nätverkskort och IPNetRouter. Min router kostade mig noga räknat 400:- och en halvdags jobb. En skärmadapter och Timbukut så kör den headless också. Har tuggat i 9 månader nu utan omstart.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-04 14:00

IPnetrouter kostar ju faktist lika mycket(lite?) som en hårdvarurouter (89dollar)...

´Men jag håller med om att det är en smidig och flexibel lösning om man har plats för en extra dator!

  • Medlem
  • 2002-01-04 14:14

Ponera att man har en licens över, fanns dessutom en homeuser licens förr i världen som var avsevärt billigare. Samma gäller ju tb2 men eftersom deras eruopa kontor inte vill sälja mig uppgrades så är min moral gentemot deras produkter obefintlig.

Jag kan varmt rekomendera en DI-804 i kombination med bredbandsbolagets 10Mbits bredband. Har haft min i typ 3 mån nu och aldrig haft problem. Men jag har även en PC i nätverket utifall att jag skulle behöva uppgradera bios:en i routern... men det har jag inte behövt än...
Som sagt: Den har funkat problemfritt för mig, likaså bredbandsbolaget!

Och slutligen ett tips till dig som ska få bredbandsbolaget: Skaffa JDC och connecta till bbb-hubbar. Då kan du ladda grejjor från andra bredbandsbolaget-användare i upp mot 400k/sec. Swish säger det bara, så har man laddat ner en film

[ 05-01-2002: Meddelandet ändrat av: ZniBBLe5 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-05 12:50

Tack för alla tips om routrar! Jag skall överväga förslagen om jämföra burkarna, men det verkar iallafall finnas en hel del som fungerar bra... Det jag är mest förbryllad över är hur bra resp. brandvägg är och mer exakt hur dessa fungerar. Kan man t.ex. köpa en router med inbyggd brandvägg och byta ut just den ifall man inte är nöjd ? Och om man funderar på att ev. ställa upp en server "bakom" brandväggen - hur bra fungerar det ?!

Nu är iallafall bredbandsuttaget installerat i min hall och nästa vecka har jag möjlighet att koppla upp mig! Jag nu måste också titta på olika lösningar av anslutning till datorn (antingen drar jag helt enkelt en kabel 15 m från hallen direkt in i arbetsrummet och datorn, eller så löser jag det med en trådlös anslutning - vilket vore smidigast, men tyvärr inte med Airport då jag sitter på en G3 B/W som inte är förberedd för detta).

Äventyret fortsätter...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-01-10 14:33
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonas Vikander:
ibjörn skrev.------------------------------------------------------------------------
Jag kör en D-link 713p, samma som 804 men med tillägg av WLAN(airport), den fungerar helt ok.
-----------------------------------------------------------------------
Fngerar det attköra Appletalk över den också?

Om AppleTalk är ett krav rekommenderar jag att du tittar lite närmare i en Macorienterad tidning typ MacWorld (men den amerikanska då du fortfarande kan läsa på deras web utan att vara prenumerant). Jag har hittat en översikt av AppleTalk-fäiga WLAN-routrar där.

/Olof

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-01-11 10:14

Jag har precis fixa 1MB adsl till jobbet.
Där har vi en DI-804.
Finns på macoteket 1.399:- + moms, busenkelt att få fart på.
Webb-gränssnitt för inställningar direkt från macen.
http://www.macoteket.se

Kan jag varmt rekommendera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-02 13:25

Efter att ha fått bekräftat mina påståenden att D-Link inte klarar mer än 5 Mbps i en annan tråd, kan jag ej rekommendera D-Link. Dvs köp __INTE__ D-Link om du har 10Mbps eller högre bandbredd, och vill använda den!

Källa Ny Teknik.

Tråden som berör detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-02 13:53

Så det verkar vara Powerbit eller en Zywall 1 som gäller för mig som har bredband med 10Mbit-anslutning... Till detta då så skall jag ju koppla in själva mac´en (en G3a B/W som inte stödjer Airport), men jag vill också ha möjligheten att kunna koppla in flera framtida mac´ar (senare under året så lär jag få en PB och eller ny iMac,så...).Kan man tänka sig en ethernet-lösning och på så sätt utnyttja en variant på Airport (om inte annat kan jag ju ha Airport till den nya mac´en och därifrån köra nätverksanslutning till den gamla; borde ju funka!). Om jag väljer att dra kabel hela vägen från bredbandsanslutningen behöver jag 15m kabel (sort?), men helst - som sagt - en trådlös lösning. Idéer, någon?!

Du kan ju också använda en dator som Firewall/NAT. Om du har tid, men ont om pengar, så kan du fixa en 486a med två nätverkskort i kopplad till en switch, den burken kan du köra något fritt unix-derivat på. Det är antagligen det billigaste alternativet. Självklart kan du använda en gammal mac, på samma sätt. Om, du kan få tag på en begagnad mac som tar cardbus-kort, så kan du köpa ett radiolan-kort och på så sätt låta macen även vara basstation utöver Firewall/NAT. Fördelen med att ha en datorlösning istället för en integrerad lösning är inte bara prestanda, som är viktigt i ditt fall, utan även att man kan göra _mer_ saker på en dator.

Dock, en sak att tänka på som många glömmer, betalar man elräkningen själv så bör man lägga till i kalkylen vad det kostar att ha ström till en gammal burk extra.... Men, man drar ju mindre värmekostnader... Eh, go figure!

Om du vill ha servrar bakom kan jag berätta att Zywall ettan kommer fungera finfint för dig men du kommer inte kunna koda VPN sessioner med den.
Zywall 10 är den minsta i serien som kan fungera som en IPsec server.
Och det är kanske vad du har tänkt dig att gåin utifrån endast via VPN?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-02-02 19:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: marcus:
Efter att ha fått bekräftat mina påståenden att D-Link inte klarar mer än 5 Mbps i en annan tråd, kan jag ej rekommendera D-Link. Dvs köp __INTE__ D-Link om du har 10Mbps eller högre bandbredd, och vill använda den!

Tråden som berör detta

Trist
Gäller det 704an också?

[ 02 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 22:06
Citat:

Gäller det 704an också?

Vad jag har hört gäller det även äldre modeller, och det vore märkligt att "nedgradera" nyare modeller med en sådan grej...

  • Medlem
  • 2002-02-03 22:47

Clavius, du får en jättelång Ethernetsladd från BBB i samma veva som namn/lösen dimper ner i brevlådan. Sladden är säkert 10-15 m lång, jag har inte vecklat ut den och mätt.

Apropå AirPort följer det ju 802.11b-standarden, det går att plocka ihop nästan vilka prylar som helst från olika tillverkare och få dem att fungera utan problem. Det finns PCI-kort med "trådlösa" möjligheter, borde passa i din gamla blåvita? Tillsammans med en trådlös accesspoint som den Netgear som syns i tabellen ovan, eller en AirPort-basstation, borde du väl kunna ansluta dig utan sladdar som slingrar sig längs väggarna?

Ett tips till alla som funderar på att köpa D-Link, Netgear eller liknande är att kolla upp vilken den faktiska prestandan över WAN-interfacet egentligen är.

Jag har en Netgear RP114 som jag använde när jag hade Telias ADSL och även till en början med Bonet. När jag sedan ersatte den med en Enternet (Numera Clavister) Firewall 6.0 på en nerstrippad PC (AMD 166Mhz K5´a med ett 3Com 3c905 för internt interface och ett 3com 3c509 för externt interface, 16MB ram och en floppydrive...) blev prestandan åtskilligt mycket bättre.

Jag har inte gjort rejäla några mätningar men det är helt klart en markant skillnad.

Bara ett tips, som sagt.

1
Bevaka tråden