Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-R - Vad kostar skivorna?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket kostar en tom DVD-R skiva, hur mycket ryms det på den och hur skiljer sig DVD bränning från vanlig CD bränning?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Hur mycket kostar en tom DVD-R skiva, hur mycket ryms det på den och hur skiljer sig DVD bränning från vanlig CD bränning?

32:50 på Dustin om du köper på spindel. har sett priser ner runt 15:- hos vissa små PC handlare.

4,7 GB altså runt 4,4.

DVD-bränning tar längre tid då brännarna är aningen långsammare...

Ganska billigt lagringsmedia alltså...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Ganska billigt lagringsmedia alltså...

Ja, helt klart. Det dröjer inte länge förrän det blir enbart DVDbränanre i alla datorer.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-01-12 22:46

Någon som kan förklara skillnaderna mellan DVD-R/RW och DVD+R/RW, om det nu finns någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 22:59

DVD-bränning tar inte så hemskt mycket längre tid PER MEGA BYTE, fast eftersom du fyller skivor med uppåt 4.5 GB så tar det givetvis längre tid att göra det än å fylla en, förhållandevis, lite CD-ROM på 0.7 GB?

Nu har jag inga konkreta siffror i huvet, men jag har för mig det tog c:a 30 min att bränna en full DVD-R 4.7 GB (med c:a 4.5 GB) data från en PowerMac med en lite äldre SuperDrive.

Kanske off topic men jag läste nyligen nånstans att kostnaden per gigabyte (för hårddiskar) nu sjunkigt till 1 dollar.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Kanske off topic men jag läste nyligen nånstans att kostnaden per gigabyte (för hårddiskar) nu sjunkigt till 1 dollar.

Ciryon

Då är det alltså snart billigare att köpa hårddisk än att köpa CD-R-skivor! Amazing. Synd att jag har så svårt att byta hd i min B&W revA. Attans.

Netonet har DVD-R för 19 kr, i plastfodral. Jag har bränt ett tiotal sådana, både från iDVD och Toast. Funkar fint. Dessutom kan man ju göra egna omslag så att dom passar in snyggt i DVD-hyllan hemma.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-13 10:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Kanske off topic men jag läste nyligen nånstans att kostnaden per gigabyte (för hårddiskar) nu sjunkigt till 1 dollar.

Ciryon

Verkar inte ha slagit igenom i Sverige. Jag har en hårddisk som ligger och väntar på mig på Hemköp (ja, någon riktig post är det inte). Jag köpte den från det billigaste stället jag hittade, OneShop, och jag betalar 12,50 SEK per GB för en 80 GB IBM. För en 120 GB är kostnaden 13,33:-, så det är en stund kvar tills priset är nere i samma nivå som en dollar.

Köper du 100 st från http://www.dvdnorden.se/ så får du dom för 15:- styck. Någon i Uppsala (Stockholm?) som är intresserad av att dela på ett 100-pack? Själv kan jag tänka mig att behålla en tredjedel...

tJ

Flyttar till forumet "macbarometern.com & köptips", vi fortsätter diskussionen där.

Jag köpte DVD-R media i bulk från komplett.se. Jag har bränt en handfull skivor som fungerar på XBOX. Jag har bränt en skiva som en Mac/Pc hybrid-DVD. Den fungerade endast på PC och inte på den Mac som jag provade. Just detta varnades för här på 99mac i en annan tråd. Jag skall prova att bränna ytterligare en skiva imorgon och testa lite mer.

Men, jag skulle vilja vara mycket säker på min sak innan jag köpte 100 skivor som jag inte kunde använda... Så, se upp alltså. Jag skulle för övrigt kunna tänka mig att köpa ungefär 50 skivor om jag visste att dom funkade både till XBOX och min Mac.

Man kanske skulle börja med ett tiotal för att testa? Det enda jag kört hittills är backuper av DVD-filmer. De funkar på Mac, PC och DVD-spelare. Clas Ohlson-skivorna funkar för databackup - det har jag provat.

DVD-R 4.7 GB rymmer: 3.75 gb data.

det finns brännare i 4x DVD-r & 2x DVD-rw.

Man kan köpa Apple original DVD-r-media för 169 kronor för 5-pack. eller 10-pack på jmedata.se. eller visst så lågt som 15 kronor/styck om man köper 100 styck samtidigt.

DVD-r fungerar på flesta DVD-läsare = fördel
DVD+r kan man bränner i sessioner - vilket dvd-r inte klarar av = fördel mot DVD-r.

rättelse - en dvd-r rymmer 4.3 Gb.

jmedata.se säljer 25 dvd-r för 395 kronor ink moms!

rock´n´roll

jo - en grej till. jmedata dvd-r fungerar till toast men iDVD, i min dator, gillar inte infinitys dvd-r.

jag brukar bränna med apples dvd-r, när det handlar om iDVD. det är helt enkelt bättre kvalitet.

i lav iDVD - it´s way cool

1
Bevaka tråden