Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook +Nokia 8210

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-23 13:25

Hej.
Jag vet inte om jag frågat detta förut, men en sökning i forumet hittade inget...
Hur ska jag gå till väga om jag vill koppla ihop en Nokia 8210 med en iBook för internetuppkoppling i OS X?
iBooken saknar ju IR. Det finns dataport på en 8210, men den är placerad under batteriet och inte gjord för att användas dagligen.

Nån sorts kabel behöver jag ju, men hurudan? Alla svar uppskattas ...

Det finns IR mottagare med USB anslutning. Vet inte exakt hur det fungerar mot telefonen, men det borde gå att lösa.

Ciryon

Det finns nån adapter som heter SoftGSM som kopplar mobilen till datorn med en kabel + nån mjukvara. Vet inte om den finns till 8210:an, men kolla med nån datorhandel.

Soft GSM tror jag inte fungerar. Dels saknar Nokian portingång, och sedan tror jag inte att den fungerar med mobiler som har inbyggt modem vilket 8210:an har.

Det där ir-ögat med usb-anslutning blev jag nyfiken på. Var kan man hitta sådant?

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 17:00

SoftGSM är ett mjukvarumodem, men det fungerar med telefoner med inbyggt modem. Dock inte 8210...
USB-ansluten IR-port som funkar med Mac är inte det lättaste att hitta, så lite mer info där vore kanon Ciryon!

Finns en IR till USB på ClasOhlson. Står inget om Mac dock.
Kostar nästan 700 spänn. Art.Nr. 32-3227
http://www.clasohlson.se/

En av de bättre butikerna i landet, även nätshopen får med beröm godkänt.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-26 10:34

Kan nog utgå från att den inte funkar med Mac om det inte uttryckligen står. Testade IR-porten jag har till min stationära PC på Macen (9.2.2) för skojs skull. Dött. Hur det är med Mac OS X däremot vet jag inte, har för mig att jag läst om stöd för externa ir-portar.

1
Bevaka tråden