Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hårddisk "kurrar"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 00:37

Jag har en iBook 600 DVD med 384mb ram och 10.1.4. NU är det så att min HD gör ett kurrande ljud ungefär var 5-10 sekund. Dettta ske även fast jag inte har några program igång, inget nätverk, ingenting förutom finder. Någon vecka efter jag hade köpt datorn så började den att tjuta, ett skrapande ljud från HD:n. Livrädd startade jag om datorn. Efter detta har jag aldrig upplevt det igen. Jag kommer dock inte ihåg om jag hade detta kurrande ljud innan. Vet inte heller om det är HD:n eller om det är processorn. Känns som om det kommer ifrån ett område alldeles till vänste om styrplattan (fast det kan vara fel, vad vet jag). Upplever ni andra iBook ägare också av detta kurrande ljud eller ska jag lämna in darran nu till sommaren?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 00:49

Det är ett standardfenomen, kommer inte ihåg var det var men det har diskuterats här, jag tror det är en arm i hårddisken som flyttar sig vid något visst intervall. Det finns ett litet program man kan tanka hem och fixa detta med (ställa om intervallet), diskussionen har gått förut här på 99mac, någon vänlig själ kan säkert hjälpa oss hitta tråden. Jag provkörde och fick bättre resultat. Samma fenomen råder i PB Ti, men det är mycket tystare i PBn. Håller med om att iBooken låter lite "trasig" när man hör detta men det är helt normalt och inget att oroa sig för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 03:57

Råkade ut för en liknande sak alldeles nyss med min Tibook. Efter ett par timmar i viloläge fällde jag upp skärmen. När datorn drog igång började den knacka upprepande. Först trodde jag det var CD-matningen som låst sig, men ljudet kom högre upp, under tangentbordet. OS X låste sig så jag var tvungen att trycka på suicide-knappen på baksidan.
Efter omstarten verkar den funka, men jag är lite nojig att fläkten har pajat.

  • Medlem
  • 2002-05-25 10:19

Jo, precis som pf sade så är det helt normalt - det kallas visst att hårddisken "parkerar". Detta lilla fenomen kan kontrolleras med programmet "APM tuner":

APM tuner via versiontracker

"adjusts APM Value of PowerBook hard disks to run with less clunking" ...står det i beskrivningen av programmet.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 10:39

Ni som har använt er av detta. Vad är ett bra värde att ändra till?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 11:26

Börja med "max".

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 11:39

Hittade en OSX version. Fan vilken skillnad, nu är datorn helt tyst. Synd bara att man är tvungen att ställa in detta varje gång man startar datorn. Jaja får väl jobba på en uptime, iof lite svårt när man flyger ganska ofta men det ska väl gå att lösa

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-10-08 11:04

Har ni någon aning om om det hjälper på en PB G4:a 400 som bara blir mer och mer högljudd?

1
Bevaka tråden