Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totalkrasch!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

min ibook se 366 med engelsk mac os 9.1 har kraschat
den vill inte starta, utan en mapp med växlande frågetecken/blå os-ansiktet blinkar.
startar med cd, både 9.1-skivan och norton 5-skiva, men den frågar om jag vill formatera om hårddisken. det vill jag inte.. hårddisken kommer inte upp på skrivbordet.

har testkört norton disk doctor utan bättring. major problems found, och felsökningarna misslyckas..

vad kan jag göra nu?

norton disc doctor kraschade... startade om med norton-skivan i. error type 10, restart. och därefter bus error..

startade med os9-skivan. då kom hårddisken upp på skrivbordet.
installerar nu en ny systemmapp på hdn. ska sedan bränna ut dokument och sådant som jag måste spara på cd.

rekommenderar ni att jag formaterar om hårddisken och gör en helt ny installation av allt?
vad bör jag göra för att undvika liknande/värre krascher i framtiden?

/josef, lite lättad...

  • Medlem
  • 2002-03-22 20:43

Hålla både tummar och tår?

Om det inte är nå´t fysiskt fel på disken så är det mitt främsta tips.

Jag har varit med om samma sak! Det berodde (tror jag) på att datorn hängt sig och någon vital del av hårddisk-informationen försvann (fanns nog i cache) så att det inte gick att starta om.

Jag körde Norton och fixade problemet - sedan var jag noga med backup. Jag formaterade aldrig om hårddisken, men jag borde nog gjort det för problemet kom tillbaka efter några veckor...(iofs fixade det sig då också).

Installera om systemet, fast glöm inte att ta backup på alla dina filer ska vill ha kvar (som Preferences och dylikt som man lätt glömmer).

Har haft det problemet på mina hårddiskar när jag kört os 9 förut.

Ett program som fixar detta är DiscWarrior.

i med os9 skiva starta upp skivan. En kopia av programmet på en annan hårddisk (jag vet inte hur man gör om man bara har 1 hårddisk)

i mac os x har det aldrig hänt.

X Rules

Men formatera disken innan du kopierar tillbaka allt! Det känns nästan som ett måste efter en sån krasch.

Det bästa sättet, om man inte har bråttom, är att göra en lågnivåformattering. Alltså skriva ettor på hela disken.

1
Bevaka tråden