Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa TiBook nu och vilken eller vänta?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 16:31

Jag funderar på att satsa mina pengar på en pb och undrar vad man ska satsa sina pengar på? Är det värt att vänta ett tag till eller köpa budgetmodellen som finns nu 667 mhz eller köpa en äldre topmodell 667 mhz den med? Vad säger nån?

Ska du handla nu skulle jag satsa på "budget" 667an. Den har ett värre grafikkort än den äldre. Så det är det klart värt med tanke på framtida OS X versioner.

Tänker du vänta så kan du alltid vänta så MWSF hinner passera. Jag tror inte de släpper PBs då men man vet aldrig.

Fick mail från MAcoteket nu. De säljer ut de ´gamla´ :rolleyes: TiBookarna

Kolla här .

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 20:38

Holy COW!!!

"Apple PowerBook G4 550MHz COMBO UTFÖRSÄLJNING 256MB 20GB DVD+CDRW 12895kr"

Det här måste vara felaktigt?! GOD DAMN, annars är det ju f-n GRATIS!!!

Och jag har i så fall en icke-combo som jag pröjsat det dubbla för. Sheeesus!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 22:47

ingen som reagerar när macoteket säljer superfina G4 Ti för 12 å 9 plus moms? Kan det verkligen stämma?

ingen som reagerar när macoteket säljer superfina G4 Ti för 12 å 9 plus moms? Kan det verkligen stämma?

Nej, de har skrivit fel pris i shoppen. Enligt mailutskicket skall priset vara 21895:-
De har alltså o kastat om 1:an och 2:an av misstag.
Lycka til med beställningarna, skall nog ta 4 st själv

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 11:28

PUH!

Jag tänkte väl!

* PF andas ut - på riktigt *

Jag beställde åtta stycken:

Orderbekräftelse från Macoteket AB. (nr: 93319)

Ditt kundnummer: xxxxxx
Ordernummer: 93319
Orderdatum: 2002.05.25,11:55:17
Summa: 103160kr | 128950kr (m.moms)
Kommentar:
Frakt: Företagspaket, dellevereras

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Produktnamn: Apple PowerBook G4 550MHz COMBO [b]UTFÖR
Antal: 8
Pris: 12895kr
Pris (m.moms): 16119kr
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

För att kontrollera leveranstiden på ovanstånde produkter, nu och i framtiden, så skall du gå in på vår hemsida, och kontrollera tiden under varje produkt. Din order skickas normalt sett när alla produkter finns i lager.

Om Du har frågor ang. din Web-order så är Du välkommen att skicka
ett email till [email protected] med din fråga. Inkludera alltid hela detta
mail som referens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-25 19:31

Jag fick mig en glad överaskning när jag tidigare idag surfade in på Macotekets hemsida, PB G4 550 för 16000:- ink moms! Utan att tveka slog jag till och beställde en. Det är tydligen fler här som upptäckt detta otroliga pris.

Hoppas bara att de leverar till det pris de har uppgett. Annars är det tur att man besitter en hel del kunskaper i handelsrätt och avtalsrätt. Jag har också fått en orderbekräftelse så det borde bli svårt för Macoteket att ändra sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 20:32

Från Macotekets avtalsvillkor:

Citat:

quote:Priser:
Samtliga priser i vår hemsida anges exklusive moms, som tillkommer med 25%. Vi förbehåller oss rätten att utan förvarning ändra priserna. Reservation för slutförsäljning och skrivfel.

//mattan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-25 21:07

Att de i sina villkor skriver en sådan sak spelar egentligen inte någon roll. Deras villkor kommer ifråga när det inte finns några lagar som reglerar ett visst förhållande eller om lagarna är dispositiva. En sådan generell lydelse som de stadgar i sina villkor är inte alltid säkert att den gäller.

I detta fall har avtals slutits genom en enkel anbud-acceptmodell. Jag har avgett ett anbud (köp av dator till ett visst pris) och Macoteket accepterat detta. Avtal är därmed slutet och båda parter måste fullfölja sina åtaganden, Pacta sunt servanda = avtal skall hållas.

Det finns undantag för felskrivningar i anbud eller accepter i avtalslagens 32 §.

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning
eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit,
vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken
förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Nu är frågan om jag insåg eller bort inse misstaget. Jag visste inte om att det rörde sig om ett misstag när jag lade beställningen. Att jag fått vetskap om detta senare spelar ingen roll. Borde jag ha insett detta? Det som talar för att jag inte borde ha gjort detta:

Prisangivelsen fanns ute redan igår och fanns kvar idag. Hade priset varit felaktigt borde de väl ha rättat till det på ett dygn?

Med stora bokstäver stod det "utförsäljning". Det talar väl för att det borde vara ett mycket lågt pris.

Mellan modellen med 800 och 667 Mhz skiljde det sig 13000 kr i pris. Att det då skiljer ungefär lika mycket med den ännu mindre modellen är väl inte så konstigt?

Vi får väl se på måndag hur macoteket ställer sig till det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 22:07

Avtalslagen är dispositiv...deras villkor går således före den.

Du får nog leta i konsumentköplagen efter tvingande lagstiftning, tror inte du hittar något som hjälper dig tyvärr.

Det är synd att de inte hade en annan ganska vanlig villkorskrivning (typ: varans pris gäller först efter orderbekräftelse) då hade du ju kunnat försöka ngt med emailet.

//mattan

[ 25 Maj 2002, 22:15: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Det var precis som Petter redan påpekat ett skrivfel. Vi kommer att kontakta de som beställt inom kort...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-26 00:04

I framtiden bör ni kunna gå in å ändra utifrån på något vis. Det lär bli en del jobbiga diskussioner med några av killarna som skrivit inläggen ovanför känns det som. Hoppas ni inte tvingas ge efter, i så fall kommer jag gråta en skvätt för att jag inte har lagt en beställning...

Hörde om ett liknande fall nyligen i radio. En webshop hade skrivit fel pris (mycket fel) på datorer de sålde. Kommer inte ihåg om det gick till ARN eller liknande, men kontentan var att de inte var tvingade att sälja för det av misstag felaktiga priset.

Men viss en PB för 16.000, inte helt fel. kanske Macoteket vill sponsra en fattig student som jag är?

Martin, du trodde väl inte att vi sålde PowerBooken för 12895:-...
21895:- skall det vara. Jag har annulerat din order eftersom jag misstänker att du inte vill ha 8 st till det priset.

Mvh,
Markus

-------------------------------------------------------------------
Markus Danilsons [email protected] www.macoteket.se
Macoteket AB +46-8-7617150 +46-8-7617160(fax) Established 1989
-------------------------------------------------------------------

Hörde om ett liknande fall nyligen i radio. En webshop hade skrivit fel pris (mycket fel) på datorer de sålde. Kommer inte ihåg om det gick till ARN eller liknande, men kontentan var att de inte var tvingade att sälja för det av misstag felaktiga priset.

HelioOnline, där jag jobbade tidigare, råkade ut för någonting liknande och just det fallet nämndes på Plus i TV.

Ingram Micro (distributör) får ett fel i deras ekonomisystem och priset på en Sony DV-kamera tappar sista nollan i priset.

HelioOnline har sitt webshop/ekonomisystem kopplat direkt till Ingram och får det felaktiga priset importerat automatiskt. Marginalen läggs på inköpspriset och utpriset blir ca 895 kronor istället för 8950 kronor.

En privatkund hittar felet och beställer en kamera blixtsnabbt.

Vi upptäcker felet och kontaktar Ingram Micro. Dom hänvisar till avtalet mellan HelioOnline och Ingram Micro (avtal mellan företag) där dom kan vägra att leverera till detta pris.

Vi kontaktar privatkunden och vägrar leverera till det låga priset. Kunden kräver dock att få köpa produkten. Han hänvisar till två saker: orderbekräftelse har skickats automatiskt per epost och han har förskottsbetalt via Nordbanken internetbank.

HelioOnline vägrar fortfarande att leverera och erbjuder pengarna tillbaka alternativt bra rabatt på en kamera. Kunden kräver dock fortfarande att få köpa kameran för ca 895 kronor.

Kunden anmäler HelioOnline till ARN.

ARN svarar att privatkunden bör ha förstått att priset var felaktigt efter det skiljer sig så kraftigt ifrån det "normala" priset för liknande produkter.

DÄREMOT tror jag ärligt talat att Macoteket får svårare i detta fall faktiskt - priset var märkt som erbjudande och var itne jättelågt för att vara en bärbar dator.

Jag är polare med grabbarna på Macoteket så jag ska inte göra någon stor grej av det här.

ARN svarar att privatkunden bör ha förstått att priset var felaktigt efter det skiljer sig så kraftigt ifrån det "normala" priset för liknande produkter.
DÄREMOT tror jag ärligt talat att Macoteket får svårare i detta fall faktiskt - priset var märkt som erbjudande och var itne jättelågt för att vara en bärbar dator.

Tror knappast att Macoteket får det svårare. ARN har aldrig gett kunden rätt i liknande fall. Har följt ett flertal sådana här fall som de tagit upp på www.dvdforum.nu, och då har det en del ggr även gällt just produkter/priser som var på rea/utförsäljning.
Det skall vara en motsvarande produkt, inte vilken bärbar dator som helst som man jämför med. Alltså tittar ARN på vad andra ÅF tog vid tidpunkten för PowerBooken, och då kommer det visa sig att Macotekets pris skiljer sig tillräckligt mycket för att anses vara ett pris som privatkunden borde ha förstått var felaktigt.
Helt säker kan man aldrig vara kring sådana här händelser, men jag skulle se det som mycket osannolikt om ARN skulle ge kunden rätt i detta fallet.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-26 11:50

I Macotekets annons i MacWorld nr4 kostade Powerbook G4 667 MHz combo 31395:- nu kostar den 22999:- en prissänkning med 8396:-. Powerbook G4 550 MHz combo kostade 24495:- och kostade med skrivfelet 12895:- en prissänkning med 11600:-. Det är ju inte helt omöjligt att tro på en liknande prissänkning för den billigare modellen. Men men...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-26 18:11

Om Macoteket får blodad tand och gillar uppståndelsen, samt beslutar sig att sälja för 12 å 9 trots allt, så ber jag att få beställa en!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-26 18:55

Fick nyss ett mail där macoteket meddelar att annulerat alla ordrar. Det är bra att veta att de inte står för sina misstag och inte följer ingångna avtal.... Jag ska ta kontakt med konsumentvägledaren i min kommun imorgon och se vad de säger. Det finns liknande fall som är prövade i ARN där säljarna tvingas stå för sina feltryck i kataloger m.m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-26 21:31
Citat:

quote: Ska man hårddra det så kan ju detta vara att en internet-butik aldrig behöver stå för ett utsatt pris

Macoteket skriver ju till och med på sin hemsida att de inte står för de priser de har på hemsidan och att de kan ändra när som helst, uppenbarligen även efter det att kunder har beställt varor.

Från Macotekets avtalsvillkor:
"Vi förbehåller oss rätten att utan förvarning ändra priserna."

Jag vill påpeka att vi innan någon hann beställa någon dator informerade om det korrekta utförsäljningspriset per mail...

...och att alla kan göra misstag, även vi som jobbar på Macoteket.

Vi hoppas att ingen blir alltför besviken pga vårt misstag och att ni istället för besvikelse visar lite förståelse.

[ 26 Maj 2002, 23:13: Meddelandet ändrat av: mannen ]

Det finns liknande fall som är prövade i ARN där säljarna tvingas stå för sina feltryck i kataloger m.m.

Detta gäller endast kataloger och inte nät/webbutiker. I liknande mål som som är prövade hos ARN, som gäller felskrivning på nätet, har säljarna aldrig tvingats sälja till det utsatta felaktiga priset när det varit så stor prisskillnad som i detta fallet.
Men men, du har ju trots allt chansen att bli den första

[ 26 Maj 2002, 23:16: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Jag skulle vilja se den kunden som tvingar en åf att sälja en produkt till underpris...

gäller även tvånget om produkten plötsligt inte finns för leverans längre, tex om det är en utgående modell?

Mvh Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-26 23:54
Citat:

quote: Jag vill påpeka att vi innan någon hann beställa någon dator informerade om det korrekta utförsäljningspriset per mail...

Det felaktiga priset fanns dock kvar på hemsida. Det är inte alla som får ert nyhetsbrev... Varför ändrade ni inte priset på hemsidan i samband med mailet?

Citat:

quote: Detta gäller endast kataloger och inte nät/webbutiker. I liknande mål som som är prövade hos ARN, som gäller felskrivning på nätet, har säljarna aldrig tvingats sälja till det utsatta felaktiga priset när det varit så stor prisskillnad som i detta fallet.

Om det är en tryckt katalog eller en hemsida torde sakna betydelse. Det är principen som är den intressant. Papper, mail, hemsida m.m. spelar ingen roll. Man kan nog lägga ett större ansvar på att en hemsida är korrekt jämfört med en katalog eftersom den är lättare att uppdatera än en katalog som distribuerats i tusentals exemplar. Det är inte heller summan som är intressant. Det är huruvida man borde inse att det är ett misstag. Om en vara egentligen kostar en miljard och företaget råkar skriva 999 miljoner är det en stor summa men borde köparen ha insett misstaget?

Citat:

quote: Jag skulle vilja se den kunden som tvingar en åf att sälja en produkt till underpris...

gäller även tvånget om produkten plötsligt inte finns för leverans längre, tex om det är en utgående modell?

Om säljaren inte kan leverera modellen som det avtalats om kan säljaren enligt Konsumentköplagen bli skadeståndsskyldiga för s.k. täckningsköp. Säljaren får stå för den förlust som konsumenten lider genom att han måste köpa vara annorstädes. Jag är dock inte helt säker på detta. Läste om det igår kväll... Får uppsöka böckernas visdom igen..

Pacta sunt servanda = Avtal skall hållas!

[ 27 Maj 2002, 00:09: Meddelandet ändrat av: Anton_S ]

Denna diskussion börjar snart luta åt rättshaverist hållet...

Självklart har säljaren rätt att göra reservationer i sitt avtal om försäljning.
I detta fall är det uppenbart att priset var felaktigt. Är säker på att Macoteket skulle haft en större "annons" och på första sidan om de skulle kunnat sälja Titan till detta pris.
Säljaren kan inte heller sälja fler produkter än det finns tillgång till.
M.a.o. Macoteket skulle kommit lättare undan genom att säga att Titanerna till detta pris är slut.
I detta fall har heller ingen skada skett! Jag tycker att man skall välja sina slag, detta är definitivt ett som inte går att vinna. Man kan också fråga sig vilken typ av människa det är som vill bråka om något där den andra parten bett om ursäkt och sagt att det var ett misstag. Tycker ni det är riktigt att försöka uttnyttja det faktum att någon begått ett misstag?

Ps. Glömde säga! Jag och mina studiekompisar tyckte också det var kul och spännande att trakasera butiksbiträden om avtalslagen och konsumentköplagen då vi ansåg att vi var experter. Vi hade ju läst JÖKen och en del andra småkurser i juridik.

[ 27 Maj 2002, 09:56: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-27 15:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton_S:
Pacta sunt servanda = Avtal skall hållas!

Hade du hållit fast så hårt vid den principen om det varit omvända roller? Nä, tänkte väl det!

Du har inte bara juridiskt fel utan oxå moraliskt fel (tycker jag). Mitt tips är att lägga ner det hela (om du inte gillar att bråka för bråkandets skull).

Använd dina JÖK-kunskaper till ngt bra istället. Typ: Säg till alla som skriver "Gratis vid köp av bla bla..." att de inte får skriva så.

//mattan

[ 27 Maj 2002, 15:34: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-27 15:40
Citat:

quote:quote:

Skapades ursprungligen av: Anton_S:
Pacta sunt servanda = Avtal skall hållas!

Hade du hållit fast så hårt vid den principen om det varit omvända roller? Nä, tänkte väl det!

Du har inte bara juridiskt fel utan oxå moraliskt fel (tycker jag). Mitt tips är att lägga ner det hela (om du inte gillar att bråka för bråkandets skull).

Använd dina JÖK-kunskaper till ngt bra istället. Typ: Säg till alla som skriver "Gratis vid köp av bla bla..." att de inte får skriva så.

//mattan

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt eller moraliskt förkastligt att hålla på viktiga principer och hävda sin rätt. För skojs skull tog jag kontakt med en konsumentvägledare vilken var på min sida och uppmanade mig att stå på mig och att som sista utväg föra det vidare till ARN.

Jag har inte läst JÖK:en men lämnar (förhoppningsvis) imorgon in min C-uppsats i Handelsrätt som handlar om Sveriges förbud mot alkoholreklam.

[ 27 Maj 2002, 17:06: Meddelandet ändrat av: Anton_S ]

Konsumentvägledare = tanter som har vana att shoppa?

Bevaka tråden