Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne nya ibook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-25 13:25

Hur ser minnesplatserna ut i nya ibook? Är det 2? Jag har förstått att max minne är 640mb men hur kan man dela upp det? Om jag tex köper en ibook från apple med 128 mb finns det då möjlighet att köpa minne från tex kingston och då köpa 512mb och lägga till? :rolleyes:

Det finns bara en minneplats som går att byta minne i, men sen finns det också fastlött minne. Så om du köper datorn i standardutförande från Apple har du en ledig plats där du kan stoppa i minne som du köpt någon annanstans. Apple tar ut alldeles för mycket för minne, så det är rekommenderat att köpa extraminnet från någon annan återförsäljare (helst en macåterförsäljare så du säkert vet att det minnet passar till din iBook).

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-25 13:51

Har jag förstått rätt då att minnet jag beställer med datorn är fastlött?

Om vi säger såhär: dom där 128 meg som följer med från början är inget du ska försöka ta lös...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-25 14:10

Låter bra, ska vi bara se om Apple Sverige har lust att skicka en datorn till mig i Belgien då jag gärna skulle vilja ha en dator med svenskt tangentbord. Har mailat dem nu men när jag var inne på köp för några månader sedan var Apple Sve väldigt dåliga på att svara...

Testa att ringa Apple Store på 020-120 99 71, dom kanske kan svara på det?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-25 14:44

Lite trist, var precis i kontakt med apple och om jag vill beställa en ibook med svenskt tangentbord så kan jag inte beställa 40gb hd som jag vill ha.. detta pga att apple säljer endast standardkonfigurationer när varan ska säljas till ett annat land..Tekniskt är det ju möjligt men är tydligen en policy grej hos apple. Så nu måste jag bestämma mig om jag ska ha en ibook med svenskt tangentbord och 20gb hd eller en med belgiskst tangentbord och 40 gb hd..hmmm funderar

Typiskt trångsynt byråkrati alltså. Känner du ingen i Sverige som kan beställa den åt dig och skicka ner den?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-25 15:04

Ska hem till Sverige över nästa helg och om de kan leverera tills dess så beställer jag med en gång:) annars ska jag ju hem i september så då får man vänta lite. Men det vettigaste är väl att beställa en med 40 gb hd istället för att använda externa firewire hd:ar? Vill ha lite större så att jag kan tanka över lite semesterfilmer och dylikt från dv kameran och sedan redigera (enkel redigering). Ska man satsa på 40 gb eller är 30gb tillräckligt?

30 eller 40 GB? tja,det beror ju på vilka redigerings sintuationer du hamnar i. 10GB =
50 minuter DV PAL material.

I FCP kan du arbeta i låg upplösning vilket ger
40 minuter film per 1GB. när filmen är färdigklippt i låguopplöst material, kan du sedan kasta allt lågupplöst material och låta fånga in filmen i högupplöst. Då tar du ju bara in det material som den färdiga filmen består av och inte allt råmaterial.

det är ett vanligt sätt att arbeta på om hårdiskarna räcker till.

mycket hårdisk utrymmer är ju alltid bra. Det kan t.ex hända att du vill lägga brevlådemask på din färdiga 40 minuters film. Isådana lägen måste du tänka på att videoredigerings programmet måste bygga en ny filmfil som är 40minuter stor (d.v.s 7 GB i Dv Pal sammanhang). Det framgår ju inte av timelinen alla gånger, men det sker i bakgrunden i renderfiles mappen.
så var det med det,

ha det bra¨

  • Medlem
  • 2002-07-26 01:38

Såvitt jag förstår är 128MB minne standard fastlött på moderkortet i samtliga iBook´s. Om du köper en modell med 256MB så är alltså 128MB fastlött, plus ytterligare 128MB i den *enda* minnesplatsen. Vill du utöka ditt minne ytterligare får du alltså i så fall byta ut denna DIMM mot en större (ett av flera skäl till att jag själv valde instegsmodellen när jag köpte en iBook för en vecka sedan... )

MVH//Kalle

Citat:

quote: Såvitt jag förstår är 128MB minne standard fastlött på moderkortet i samtliga iBook´s.

I samtliga NYA iBooks. De första vita kom även med 64 MB.

1
Bevaka tråden