Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur orolig?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 21:55

Hej.

Ska i dagarna byta ut min gamla wallstreet mot en ny powerbook G4.

Hur orolig ska man vara för detta med pixeldöden? Wallstreeten jag har nu hade en död pixel och jag vill inte lägga nästan 30000 till på en produkt som inte är perfekt när jag får den.
Det verkar vara omöjligt att få någon återförsäljare att kolla burken innan dom skickar den.

Så igen, hur stor är risken att man får en ofullständig skärm igen?

Martin

  • Medlem
  • 2002-03-14 23:07

Menar du allvar? Apple måste ha världens generösaste kontrollavdelning.

>>Martino

Du skriver: "Det verkar vara omöjligt att få någon återförsäljare att kolla burken innan dom skickar den."

Det är trams, klart att du ska vara på den säkra sidan. Du får väl besöka ett ställe där du kan vara med själv.

Jag har under senaste halvåret köpt en iBook och en iMac, båda hade helt OK pixlar, men jag testade först.

Det är klart att du ska göra också, om säljaren inte tillåter det byter du leverantör. I Stockholm finns väl lite att välja på.

Jag skickade över lilla smidiga LCDtest till min leverantör. Vid leverans var jag med och gjorde en snabb installation av OS 9.2.2 och testade skärmarna med det lilla programmet.

Ge dig aldrig, produktutvecklingen börjar med höga konsumentkrav.

Håller med ackiboa, Klart att du ska få kolla på den först. Säg bara att om du inte får det så blir det ingen affär. Dom vill ju sälja.
Det är klart, det blir ju svårare om du ska beställa hem från nätet eller ur katalog.

Själv har jag en TiBook 500 utan någon död pixel.

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 23:52

Saxat Ur SFS nr: 1990:932

Citat:

Departement/myndighet: Justitiedepartementet L2

Rubrik: Konsumentköplag (1990:932)

Utfärdad: 1990-09-06

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och
förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara
åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, användning,
förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet
används,

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att
varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta
särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig
på säljarens sakkunskap och bedömning,

3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram
prov eller modell, och

4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett
sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han
kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna
med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan
antas ha inverkat på köpet eller,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog
kunnat förutsätta.

Ovanstående 3.a borde väl gälla pixlar också ?!

  • Oregistrerad
  • 2002-03-15 03:19

döda pixlar är dock något man kan förutsätta, dock inte oskäligt mycket, 1 eller 2 kan man dock anse som skäligt.

annars skulle alla TFT skärmar koste betydligt mer

  • Oregistrerad
  • 2002-03-15 07:55

David, det där måste vara det absolut dummaste jag hört! Självklart ska man inte behöva stå ut med undermålig produkter. Har man en ny TFT skärm ska den för helsike inte ha några döda pixlar, det är ju självklart eller hur? Nu har jag själv inte varit lidande av dessa brister, varken på min gamla PowerBook Titanium eller på min nya 17" Studio Display, men jag kan förstå andra som råkat ut för det. Visst, döda pixalr kan inträffa, men då ska fanimej Apple stå för kostnaden av en ny eller reparation. Så mycket borde man ju i alla fall kunna begära.

Jag tror verkligen inte att chansen är så stor, jag har själv en iBook och den har inga döda pixlar.

Jag har själv sålt flera iBook´s och PowerBook´s på senaste, ingen av dem med döda pixlar. Gör helt enkelt som ackiboa sa, be att få testa den på plats.

För säkerhets skull.

Jag håller med om att man ska kräva felfria skärmar, men enligt Apple skulle priset bli det dubbla om inga döda pixlar accepterades. Läs mer om det här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194

  • Oregistrerad
  • 2002-03-15 09:26

Tack för alla svar. Har plockat ner ett program för x som heter pixelcheck, får se om jag kan få se datorn innan jag köper den.
Problemet är väl att om det nu är döda pixlar och inte jag köper den så måste ju någon annan ta den, återförsäljaren har väl inte större möjlighet att skicka tillbaka dom än vad jag har. Antar jag?!

Jag tycker man ska kunna kräva att dom ska vara perfekta när man köper en ny burk för 30 000. Vilken annan produkt som inte är lcd-skärm skulle man acceptera att den inte är perfekt när man köper den för dom pengarna. När den är ny alltså. Köper man begagnat är det en annan sak.

Martin

Citat:

Problemet är väl att om det nu är döda pixlar och inte jag köper den så måste ju någon annan ta den, återförsäljaren har väl inte större möjlighet att skicka tillbaka dom än vad jag har. Antar jag?!
[/B]

1. Att någon annan måste ta den är inte ditt problem, och om någon annan ändå måste det, så kanske denne inte bryr sig.

2. Som sagt, produktutvecklingen startar med kundens krav. Döda pixlar kan aldrig vara ditt problem, det är Apples.

Apple kan skriva hur många artiklar som helst om detta ämne, men det ändrar inget. Den som inte vill ha en skärm med döda pixlar ska inte köpa en skärm med döda pixlar.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-15 11:16

ktulu

mitt inlägg syftade till ovanstående lagparagraf och tolkningen därav, inte min personliga uppfattning. Jag har själv precis köpt en ny ibook som levererades med 1 död pixel, fördjävligt men man kan inte ta hjälp av KKL hära eftersom en död pixel kan man förutsätta, denna diskussion är ett bevis i sig…

Citat:

Skapades ursprungligen av: -David-:
ktulu

mitt inlägg syftade till ovanstående lagparagraf och tolkningen därav, inte min personliga uppfattning. Jag har själv precis köpt en ny ibook som levererades med 1 död pixel, fördjävligt men man kan inte ta hjälp av KKL hära eftersom en död pixel kan man förutsätta, denna diskussion är ett bevis i sig…

Har du provat att massera lite lätt med fingret över den döda pixeln, det fungerade för min kollega. Lägg i så fall en liten bit bomullstyg emellan skärmen och ditt finger.

Kan man massera processorn också om man vill att det ska gå fortare

Jag har inte haft en död pixel på någon av mina fyra senaste Powerbooks!

Har dessutom haft en hel del platta skärmar - samma sak där faktiskt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Kan man massera processorn också om man vill att det ska gå fortare

Det fungerar om du har lite köldmedium på bomullsduken..

  • Oregistrerad
  • 2002-03-20 21:27
Citat:

Det fungerar om du har lite köldmedium på bomullsduken..

förklara är du snäll…

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: -David- ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-20 22:55

Och jag som trodde att bildskärmsmassage var en myt...
Jag sitter på en iBook 500 och var lika nervös som du innan jag hade kommit hem och startade upp den. Noll döda pixlar på min iBook. Jag brukar ha otur i sådana sammanhang. Tycker att 50-50 låter lite väl slappt.

Finns inte en chans att det är 50-50, jag har aldrig haft en död pixel på mina bärbara. Kan inte komma på någon kund som klagat över en heller, hände säkert någon enstaka gång men...

Jag har haft tre PowerBöcker (180c, 540c och nu en Pismo) och ingen har haft några döda pixlar.

Höll på att köpa en Ti-Book begagnad, men drog mig ur precis i sista minuten då det kom fram att det fanns tre döda pixlar

Jag har haft en Portable, en PB100, två PB230, en PB2300, en G3 och nu en Titanium och har aldrig upptäckt en död pixel (och jodå, jag har letat efter dem) ... därimot så har min Palm505 en där en av "färgpixlarna" inte funkar.

Den enda av mina bärbara datorer som har någon död pixel är min PowerBook 180. Och den är gammal.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-22 19:26

Chansen tror jag inte är mer än en på tjugo eller nåt. Men pixelfel behöver inte vara så farliga. Jag har en liten ljusgrå pixel som är död på min ASD. Den var svart från början men efter lite massage syns den knappt. Bara jag kan se den lilla skiten, hehe. Men jag är extremt petig med mina grejor. Den första TiBooken jag sålde hade en fetstor illröd pixel mitt på skärmen. Kunden kom tillbaks dagen efter, inte alltför glad. Apple bytte ut maskinen utan krångel mot en ny. Sen har verkligen inte Apples produkter fler pixelfel än något annat företag. De flesta har också ungefär samma dåliga politik angående vad som är accepterbart, t ex Compaq och Fujitsu/Siemens. HP och IIyama är däremot riktigt trevliga att ha att göra med angående ledsna pixlar.

Men det är klart. Jag skulle aldrig beställa en 23" Cinema Display genom Applestore utan att ha inspekterat den först.

[ 22 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

1
Bevaka tråden