Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sot på skärmen?!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 20:01

Skärmen på min TiBook 550, inköpt i februari, har blivit sotig i mitten längst ner; se illustrationen (som är ngt kraftigare sotad än vad som är fallet irl). Är det ngn som har liknande erfarenhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 21:25

Skärmen på min bärbara pc blev alldeles röd och flammig, och jag tror att det berodde på att jag torkade den med antistatisk fönsterputs. Det ska man inte göra: kemikalierna angriper LCD-skiktet. (Jag fick skärmen utbytt på garantin.) Men sot... Din Powerbook går väl inte på lysfotogen eller flygbensin heller?

[ 03 September 2002, 22:27: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 22:06

Vete fan vad som knittrar och knastrar där inne. Men faktum är att du är rätt ute. Det ser faktiskt ut som en tändsticka har svett (stavas det så??) skärmen. Eller så är det den lilla pulserande lampan som har brusat upp. Skämt åsido, det kanske är läge att ringa Apple och skicka titanet till farbror doktorn.

Jag har sett LCD-skärmar där någon fåne har greppat locket med tummarna på skärmen för att lyfta datorn med uppfällt lock. Det ger en kolsvart fläck som innebär att man måste byta skärmen. Vet du om skärmen omkring fläcken har tryckts in onormalt hårt någon gång?

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 22:32

Jag vet en professor på KTH som lade sin bärbara Dell-burk i frysen i en halvtimme på grund av att datorns fläkt väsnades...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-03 23:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag vet en professor på KTH som lade sin bärbara Dell-burk i frysen i en halvtimme på grund av att datorns fläkt väsnades...

Aha, där har vi alltså användingsområdet för Dellburkar. använd dom som kylklampar i Campingboxen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 09:20
Citat:

quote:Vet du om skärmen omkring fläcken har tryckts in onormalt hårt någon gång?

/Ola[/QB]

Nej, jag har varit mycket försiktig och undvikit att ta på skärmen. Det är nog dessutom det sista stället som man kommer åt.

Jag tänkte om du kanske hade packat ner den i en väska tillsammans med något hårt och sedan kanske din svärmor har satt sig på den eller så.

Jag lutar åt komponentfel eller mekanisk skada. Du får nog be en tekniker titta på den.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 10:28

Håller med. Ingen skulle komma på tanken att trycka till med tummen just där. Det här måste ju gå på garantin. Hur lång garanti är det på Apple-grejor?

Nu ser jag att min skärm också har en svart fläck längst ner i mitten, precis som din, Hansa. Inte lika stor, men den finns där. Och jag är säker på att jag inte har misshandlat skärmen på något sätt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 17:32

fan - jag med....
...eller är det bara trötta ögon?
det ser mörkt ut iaf

med desto värre tycker jag att dessa avtryck från tangentbordet är...har fullt med fula små "repor" längs hela skärmen - snackade med en bekant som sa att de gick bort med lite vatten och gnutta lösande - har inte provat....
vad går egentligen på garantin?
en förbrukad skärm?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 17:34

Ett ställe där datorn borde bli "sotig på skärmen" är dock vid on/off- knappen...vilken hetta!!

Vågar aldrig stänga skärmen när jag jobbar med en extern inkopplad..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 23:32

Ni har inte läst detta tidigare, en med samma problem eller åkomma? Vilket man vill . Är väl troligen samma fenomen som pratas om här?

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=000334#000005

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 23:49

I USA har Apple tvingats byta ut fleratlet skärmar på garantin, detta grund av dom små märken som du beskriver. Dom har att göra med fett från dina fingrar, som gnuggas in när du stänger din TiBook. Skaffa ett skydd, det finns speciella skinnbitar och dylikt att köpa. Annars kan du göra som jag, använd en OH-film och stoppa i mellan skärm och tangentbord innan du stänger den.

Angående den stora blaffan, så gissar jag på spräckta gångjärn. Det låter kanske inte så troligt, men det är ett mycket vanligt fel som också går på garantin. Leta noga efter sprickor på gångjärnen. Varje gång du öppnar och stänger din TiBook så blir problemet värre. Det vill säga om gångjärnen är knäckta.

[ 04 September 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: MrT ]

1
Bevaka tråden