Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 667 eller 800??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur stor skillnad är det på PB G4 667 och 800, är det värt 10 000kr extra för PB G4 800Mhz

//Niklas

  • Medlem
  • 2002-07-22 11:05

Den är 20% snabbare, mao kommer du ha svårt att kunna avgöra själv om den är snabbare eller inte. Mitt svar är att den inte är värd 10.000 mer.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 11:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Hur stor skillnad är det på PB G4 667 och 800, är det värt 10 000kr extra för PB G4 800Mhz

//Niklas

Har du 10 000 över så lägg dem istället på mer RAM, du kommer sen fortfarande att ha pengar över

Hmmm, JAg står inför samma val. Jag ska uppgradera min dator och ska välja mellan PB 667 eller 800.
Jag trodde att valet självfallet föll på 800-modellen. Rent tidsmässigt så håller väl den burken längre, eller?

Nu har jag kommit i tankar att jag kanske skulle vänta tills MWSF det kanske kommer nya Powerbooks då. Med integread Blåtand.

Men att vänta på att köpa dator - ja då kan man få vänta länge eftersom det alltid står något nytt runt hörnet.

Men ändå det går ingen nöd på mig med 550 jag har nu. Jag väntar ooch ser vad Jaguar gör för den dator jag har nu till och böjra med.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 16:22

Räkna ut hur många år du kommer ha maskinen. Provkör(!) båda modellerna och känn efter!

Jag hade nog köpt den mindre modellen och satt i fullt med minne med en gång och kanske en större hårddisk...

jag tyckte inte 800an var värd 10.000 extra, så jag köpte 667-modellen. Slängde in 1GB RAM istället.

Du kan ju använda dina 10.000 kr till att slänga in mer minne, större hårddisk och en iPod!

Jag skulle satsa på 667 MHz modellen. 10 000 kr för den relativt lilla prestandaförbättringen anser jag vara väl dyrt.

Men det beror ju givetvis vilka behov du har med din dator. Ska du köra tunga applikationer som kräver mycket beräkningar så kanske det är värt att investera i den dyrare modellen. Men som sagt, jag själv skulle definitivt satsa på den billigare, och bygga ut den med mer minne.

För 10 000 kr får du rätt mycket minne!

/martin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Hur stor skillnad är det på PB G4 667 och 800, är det värt 10 000kr extra för PB G4 800Mhz

Beror vad du ska använda datorn till. Har du en återförsäljare i närheten där du kan testköra båda datorerna med Photoshop och andra intressanta program är det alltid det bästa.

Ska faktiskt köpa mig en TiBook snart, och det blir en 667´a...
Tycker inte det är värt dom 10 papp extra som 800´an kostar.
Ska lägga pengarna på mer ram och en Goggie HD istället...
Ska även köpa det vita tangentbordet till den, för jag ska göra mig av med min stationära dator...
Allt som jag vill ha finns ju i FireWire eller USB utförande numera...
http://www.googiedrives.com/

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-26 20:33

Jag köpte en 667:a och är mycket nöjd med den. Har läst lite på Apples disskusionsforum och där finns det folk med båda modellerna som påstår att 667:an inte blir lika varm som 800:an.
Fast det hade ju varit bra med inbyggd bluetooth.

Tack för alla tips. Jag har ett problem jag måste ha det bästa. Så det blev en 800.. den är snabbbbbb.

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-26 22:25

Hahaha! Cool, det är rätt attityd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 20:19

Jag öppnar upp den här tråden igen. Är det någon som byt från TiBook 400MHz till 667 el. 800MHz. Hur stor skillnad är det vid start av program, flyter det bättre osv.?
Grafikkortet är ju tex. på 32MB mot 8MB i 400MHz PB. Med 10.2 borde det bli ännu större skillnad i och med QE.
Är det värt att byta upp sig? Kör Photoshop, Explorer, iTunes, Office, Entourage, kollar DivX filmer m.m. Oftast hoppar jag rätt friskt mellan en massa program. För att förtydliga mig så undrar jag om jag skulle märka någon större skillnad.

[ 06 Augusti 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: stile ]

Jag bytte från PB400 till nya 667 före sommaren och skillnaden är enorm! Allt känns snabbare och skärmen är betydligt bättre (ljusstarkare och högre upplösning). Att den har blivit tystare är inte heller fel. Så mitt råd är BYT! du kommer inte att ångra dig. Glöm bara inte att stoppa i mer minne, min 512MB - gärna mer (har själv 768 vilket känns OK).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 10:22

Ja jag funderar på att byta till 667MHz. Vad jag glömde skriva i mitt förra inlägg är att jag behöver en brännare ibland när jag har datorn med mig och då får jag släppa på en extern vilket blir lite jobbigt. Bekväm som man är. Så det är ytterliggare en anledning till att jag funderar på att byta. Det blir 667MHz med 768MB eller 1GB ram i så fall.

1
Bevaka tråden