Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp av ibook 600 combo

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-17 15:25

Hej, ny på forumet och har även tänkt bli macägare! Idag använder jag en compaq bärbar 1ghz med 256mb ram och 20gb hd, det jag använder min datorn till mest är surfa,maila,ladda över från digital kameran,skapa webbsidor,lyssna på musik och i framtiden redigera film från dv kamera. Nu har jag blivit intresserad av mac just pga av att ibook kommer så komplett med bra program såsom iphoto,imovie etc. Kommer jag bli nöjd med en ibook? Jag är trött på pc och strulet med olika program som ska lira med varandra...Hur är en ibook 600mhz med 384mb minne prestandamässigt jämfört med min compaq?

  • Medlem
  • 2002-05-17 15:45

Eeh, jag tror kanske att du kommit till fel forum om du vill ha ett vettigt svar på den frågan...

JAG tror att en iBook i allmänhet upplevs som märkbart trögare än en 1Ghz pentium(?), du kanske skulle köpa en något begagnad PB G4 istället? En PB på 500/550Mhz är snabbare än en iBook på 600 och skulle nog prestandamässigt bättre matcha din nuvarande dator. Dessutom är skärmen betydligt bättre.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-17 15:56

Tack för ett snabbt svar, saken är väl den att jag i princip redan bestämt mig men ville väl höra några åsikter. Skulle ha köpt en mac för 4 månader sedan när jag köpte denna compaq...stort misstag..saken är den att jag upplever min 1ghz compaq långsammare än en stationär p2 350mhz som var uppgraderad till 700mhz som jag också haft!!! Tibook är ju intressant också men är lite för dyr ny (vill ha ny dator) samt att ibookens storlek tilltalar mig.

En bärbar 1ghz P3 är betydligt hastigare än en 600mhz G3, tyvärr.

Dessutom har iBooken en del begränsningar, så som att du inte kan utöka skrivbordsytan med en extern skärm, osv. Ska du köra DV så bör du absolut, som säges i inlägget ovan, lägga dina pengar på en PowerBook G4. Lite dyrare, lite varmare, men mycket snyggare och bättre.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-17 16:03

hmmmm, tanken med ett eventuellt inköp av ibook är att testa mac!! och om jag gillar det skaffa en desktop variant typ nya imac med dvd brännare. Era svar gör mig fundersam:) Är det ingen som är nöjd med ibooken?

Citat:

quote:Är det ingen som är nöjd med ibooken?

Min flickvän är mycket nöjd med sin och hon gör det du nämner utom att klippa DV. Frågan är om de andra som skrivit inlägg här är iBookägare och har använt datorn till det du önskar. Men det kanske de har. Oavsett vilken ny datormodell du köper kan jag rekommendera dig att köpa en från Apple. Jag gillar dem skarpt.
/Ola

  • Medlem
  • 2002-05-17 16:27

Att du tänker köpa en iBook och en iMac, men anser dig för fattig för en TiBook gör mig fundersam.

Jag har ingen erfarenhet av iBooken, men det är många som tycker om den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
hmmmm, tanken med ett eventuellt inköp av ibook är att testa mac!! och om jag gillar det skaffa en desktop variant typ nya imac med dvd brännare. Era svar gör mig fundersam:) Är det ingen som är nöjd med ibooken?

Min mor har en iBook 500mhz combo, och hon kunde inte vara gladare. Den fungerar alldeles utmärkt för ordbehandling och surfning, som hon håller på med - även om den är lite seg i OS X.

Byggkvalitetsmässigt är den finemang. Den är snygg, liten, och lätt att ta med sig.

Men vill man hålla på med videoredigering och sådant, känns den ju tyvärr inte helt rätt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-17 16:50

stfm: Det är nog inte att jag är för fattig för en Tibook men om jag ska ha både en bärbar och en stationär så tycker jag det är lite mycket pengar att lägga på en bärbar som i slutändan kommer bli dator nummer 2 att ha med sig tex när jag åker hem till Sverige (bor i Belgien) för att kunna använda internet,lägga in bilder från digitalkamerna,kolla dvd filmer på planet.. Dv redigering högst sällan.

  • Medlem
  • 2002-05-17 17:22

Jag förstår. Det är bara det att TiBooken är bättre och snabbare än både iBooken och iMacen, så du får två "halvrisiga" datorer istället för en bra, men ibland kanske man måste ha både en stationär och en bärbar...

jag använder min ibook dual 500, till:
skriva, surfa, som software synt, som portabandspelare, som redigering( FCP 3.0),
som DVD spelare på resa, eller till TV:n hemma, som musikCD spelare hemma och eller på resande fot. fungerar hur bra som helst, - om jag är nöjd ? you bet.

Allt beror på vad man skall ha sin dator till och vad man betalar för den. Jag tycker jättemycket om Titanerna, men kan av princip inte tänka mig att betala över 20 papp + moms för en bärbar dator. Däremot kanjag tänka mig att leta upp en begad Titanium, då kan man nog få mycket dator för pengarna.

go for the book

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-17 17:43

stfm: Inget är måste... Men jag är svag för designen både på ibook och imac. Men det lutar väl åt en ibook för att testa och om jag gillar mac. En sak är säker att detta forum är kanon, väldigt många svar på kort tid precis som det ska vara på ett bra forum.

Enligt mig som själv kör en iBook 500 Mhz så duger den gott och väl för det jag gör i alla fall. Jobbar som teknisk konsult och drar med mig den överallt... in i serverrum och trånga utrymmen och där är litenheten i iBooken helt perfekt!! Kan dock hålla med om att G3 processorn känns lite slö i MacOS X så vill du ha bättre prestanda i Mac OS X och få snabbare renderingar i iMovie så borde du satsa på en Powerbook G4 som accelerar mycket med velocity engine som sitter i G4:an.

Har kört iMovie lite granna på min iBook och det funkar ju också förstås, så vill du som du säger först testa Mac med en enkel och billig modell så är ju iBooken istället klockren!

Hoppas jag inte rörde till det mer nu

Tänk på att det är skillnad på seg o snabb.
Är ibooken med OSX seg? beror vad man jämför med, jag resizar inte fönster så ofta.
Är den snabb? Jajamensan, känns klart snabbare än min bärbara pc på 800MhzP3.

Det är klart, surfa går snabbare där, men jag gillar att ta det lugnt, även när jag surfar

Vilket s..t snack jag hör!
Vi harr 66 gamla dasslocks iBookar som eleverna redigerar video på alldeles utmärkt. En del stackare har bara 64 MB RAM men det går i alla fall.
VI har också drygt 100 iBooks 500 med 128 MB RAM som det definitivt inte är några som helst problem med att redigera video på. Sätt in +380 MB RAM så går det fin fint att köra OS X och det mesta däri.
Jag fattar inte varifån ni får era preferenser. En del av er kommer aldrig att vara nöjda oberoende vad ni skulle få...

[ 18 Maj 2002, 10:19: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-18 10:51

Micke W:
Du har nog helt rätt det finns de som aldrig är nöjda mer prestandan... Men det låter ju bra att videoeditering också fungerar även om det inte kommer ske väldigt ofta utan mer efter semesterfilmer och dylikt. Ska in till Maastricht idag och klämma lite på en ibook. Men känns som jag mer eller mindre bestämt mig nu

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag fattar inte varifån ni får era preferenser. En del av er kommer aldrig att vara nöjda oberoende vad ni skulle få...

Tror jag måste hålla med.... OK, fick alla välja fritt så skulle nog alla plocka G4, men tyvärr är inte verkligheten så för denna fattiga student.... Kör själv en iMac 500Mhz, med 256 i RAM. Okej det märks att det inte är nyaste nytt, eller ens nyaste gammalt, men det är ju inte oanvändbart.
Använder datorn till det ni nämner ovan, förutom DV. OK. Datorn tänker ibland. Men att lägga 10-15 papp extra för att slippa detta, det blir dyrt för de intjänade minutrarna på ett år....

Glöm inte heller att OS X är i sin linda och nära framtida uppgraderingar kommer att göra stora skillnader, vare sig ni har rekommenderat videominne eller inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vilket s..t snack jag hör!
Vi harr 66 gamla dasslocks iBookar som eleverna redigerar video på alldeles utmärkt. En del stackare har bara 64 MB RAM men det går i alla fall.
VI har också drygt 100 iBooks 500 med 128 MB RAM som det definitivt inte är några som helst problem med att redigera video på. Sätt in +380 MB RAM så går det fin fint att köra OS X och det mesta däri.
Jag fattar inte varifån ni får era preferenser. En del av er kommer aldrig att vara nöjda oberoende vad ni skulle få...

Amen. Jag träffde en spansk journalist i Cupertino som blev lite pikad av sina branchkollegor (inte mig dock) för att han hade en G3/400 Powerbook (koppartangentbordet) och körde OS X på den. Men han var väldigt nöjd med den, bortsett från mindre bra batteritid. Han resonerade helt enkelt så att han använde bara maskinen till att surfa på, skriva på och läsa mail på. Jag tänker i liknande banor när jag säljer min QS nu och köper en iBook G3/600 istället.

Måste stämma in i hyllningskören till dasslocken, som MickeW inledde här ovan... Köpte en gröning för något år sedan, för att ursprungligen ha som portfölj och flytta filer mellan hem och jobb, plus småsaker och lite surfning. Trodde jag skulle bli tvungen att tanka över större grejor i G4-orna för att kunna köra filerna, men det har visat sig onödigt! OK, upplösningen är inte den bästa, men med en hyfsad projektor funkar det bra! Snabbt och enkelt, lättanvänt! Protools 12-kanaligt, fcp, PhSh-övnbilder med massor av lager, den bara går och går... på bara 192 MB! Accepterar utan att knota usb-, Fiwi- och ethernet-ut-och-inryckningar... makalös liten apparat!Det var mycket dator för pengarna!
I am impressed...:-)

[ 18 Maj 2002, 19:21: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Jag kan bara säga att iBook 600 är perfekt.
Jag har haft min i cirkus två månader nu och kan inte bli mer nöjd. Har tidigare haft ett antal skrivbordsmacar. iBooken har allt man behöver till ett rimligt pris (om man inte har väldigt höga krav). Storleken är nog kanske det bästa, den är väldigt smidig.
Funderar på att skaffa mig en DV-kamera och redigera lite, vilket jag tror kommer funka finfint.
Ett plus är att TV-ut även funkar med gamla TVs med scart, tack vare att det är RGB och inte SVHS som i ex PowerBooken.

Köp en iBook!

Jag skulle nog säga att dagens iBook är den bästa macen nånsin i avseende till vad man får för pengarna! Jag har haft en iBook 500 i snart ett år och är på det hela taget grymt nöjd. Det är klart att den inte har allt som den dubbelt så dyra TiBooken, men nåt annat vore väl konstigt? En av fördelarna är att den är så himla liten och smidig. Försök att hitta en bärbar pc med ungefär samma prestanda i samma storlek och samma vikt - till samma pris.

Jag skulle gärna byta min iBook mot dagens 600 MHz-variant för den är klart snabbare, både 100 MHz snabbare och även 50 procent snabbare systembuss. Men jag skulle ändå avråda dig att köpa den precis nu, om det inte är akut. Min gissning är nämligen att Apple kommer att uppdatera iBooken rätt snart, iaf nån gång under sommaren. Och om det inte är akut att köpa en just nu så kan det ju vara värt att vänta och se lite.

Men även om du köper en idag så kommer du att vara mycket nöjd!

[ 18 Maj 2002, 21:44: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-18 22:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag skulle nog säga att dagens iBook är den bästa macen nånsin i avseende till vad man får för pengarna! Jag har haft en iBook 500 i snart ett år och är på det hela taget grymt nöjd. Det är klart att den inte har allt som den dubbelt så dyra TiBooken, men nåt annat vore väl konstigt? En av fördelarna är att den är så himla liten och smidig. Försök att hitta en bärbar pc med ungefär samma prestanda i samma storlek och samma vikt - till samma pris.

Jag skulle gärna byta min iBook mot dagens 600 MHz-variant för den är klart snabbare, både 100 MHz snabbare och även 50 procent snabbare systembuss. Men jag skulle ändå avråda dig att köpa den precis nu, om det inte är akut. Min gissning är nämligen att Apple kommer att uppdatera iBooken rätt snart, iaf nån gång under sommaren. Och om det inte är akut att köpa en just nu så kan det ju vara värt att vänta och se lite.

Men även om du köper en idag så kommer du att vara mycket nöjd!

Helt sant Adrian, har tittat runt som en galning på diverse mac sajter och sett att det är en ny på gång och det sista jag hittade är att apple ska släppa nyheter på tisdag..Så släpper de en ny då så får jag se om jag byter nu eller senare men jag vill ha en ibook

  • Oregistrerad
  • 2002-05-18 23:26

Hehe, Robban.
Vänta du...

:rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
...Men jag skulle ändå avråda dig att köpa den precis nu, om det inte är akut. Min gissning är nämligen att Apple kommer att uppdatera iBooken rätt snart...

Ja, som sagt så blev det ju också så! Nu är det fritt fram att shoppa en iBook, för nu lär det dröja ett halvår eller nåt innan det kommer en ny modell igen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-05-21 11:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
...Men jag skulle ändå avråda dig att köpa den precis nu, om det inte är akut. Min gissning är nämligen att Apple kommer att uppdatera iBooken rätt snart...

Ja, som sagt så blev det ju också så! Nu är det fritt fram att shoppa en iBook, för nu lär det dröja ett halvår eller nåt innan det kommer en ny modell igen.

Beställning ska göras! Hoppas bara att jag kan få en när jag är hemma i Sverige nästa vecka..

Enligt svenska Apple Store ska det dröja ungefär två veckor innan de nya iBooksen finns tillgängliga.

Ciryon

1
Bevaka tråden