Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD till TiBook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 16:46

Jag inser att jag inom en inte alltför avlägsen framtid får gå över till OS X. Min disk är tämligen full som den är (10GB), så då kanske det är lika gott att inhandla en ny, större hårddisk med en gång.

Jag har inget enormt hastighetsbehov, men däremot uppskattar jag en tyst hårddisk. Det är väl lika så gott att slå till med en trettiogiggare med en gång.

Vilka är tysta och billiga?

Är det ett elände att byta hårddisk själv, eller bör man räkna med någon tusenlapp extra för jobbet?

Slutligen undrar jag om man kan ha någon glädje av den gamla disken, eller om den bara får vara reservdel? Jag har läst om FireWirelådor till diskar, men finns dessa för små diskar?

Mvh, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 20:23

Snabbt svar:

Jag har köpt en IBM Travelstar 48GH och stormtrivs med den. Den är på 48 gig och nästan ljudlös. Allt som hörs är ett svagt sus. IBM har en ny mekanisk teknik i vissa diskar som de kallar för något märkvärdigt (fluid ... spindle nåntig) vilket bland annat gör dem tysta. Kolla IBMs site.

Vet inte hur svårt det är att byta HD på en Tibook, men det finns säkert instruktioner att hämta nånstans på nätet. Köp ett Firewire-kabinett till den gamla; på så sätt blir det lätt att flytta över allt till den nya också. Finns t ex på PowerPC.

Att ta ut hårddisken på TiBook är lätt. Ta loss undersidan, ha en torxmejsel redo, och skruva bara loss två skruvar som sitter under batteriet. Voila, HD är loss.

Det var lite knöligare att få tillbaka den precis rätt, men det gick det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 01:55

Tack HL och Martin, jag skall kolla upp det.

Mvh, Ylan

Ps. Vet någon om det är någon skillnad vad gäller elförbrukning hos de olika diskarna? Annars hävdar ju IBM att deras nya Travelstardiskar är de tystaste på marknaden, och det låter ju lockande.

[ 19 Maj 2002, 02:31: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Toshibas diskar är lika tysta. Har fått tipset att köpa Toshiba. De lär vara bättre, driftssäkrare än IBM. JAg tror faktiskt att de flesta diskar som rasat för oss har varit IBM, jag kommer inte ihåg att jag sett någon trasig Toshiba. Har dock inte varit så uppmärksam. Har dock sett att det sitter 50/50 av diskarna i våra bärbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 12:59

Såg precis på datorhandel.com att Toshibas 30 giggare låg på 1789:- + 167:- frakt. Det torde vara tämligen oslagbart.

Tack alla, Ylan

Ps. Såg att Sekvencia säljer Fujitsudiskar, då det är i närheten precis, kanske det blir en sådan. Bara de är bra. Är de det?

[ 22 Maj 2002, 13:11: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 14:11

30, det är ju schysst. Men jag vill ha 80! Går det, finns det så stora, små diskar? Eller ens 60? Sajten ovan var tyvärr i princip oläslig för mina snart 31-åriga ögon...

Lite dumt att de har bakat ihop allt till en enda lista med STORA TECKEN SOM ÄR SÅ JOBBIGT ATT LÄSA 33RPM 44KHZ 399 DOLLAR I USA OM VÅREN NÄR DET SNÖAR.

Typ.

  • Medlem
  • 2002-05-22 14:27

Det ska vara 2,5 " diskar till nyare PowerBooks IBM har sådana diskar på upp till 60 GB... Macoteket säljer 60 GB-dsken för 5869kr (inkl. moms)

...men - är det inte lite bökigt att "backa upp" en så stor disk? (åtminstone om man inte har en extern disk också?)

Somliga blir aldrig nöjda... 60 GB är det största i dagsläget, det är IBM som säljer såna. Dock är dom 12,5 mm och går därmed inte att stoppa in i iBookar, som ju max tar in 9,5 mm. Så för iBookägare tror jag 40 GB är dagens största.

Men för dom som vägrar att leva i nuet så har Fujitsu presenterat teknik som om två till fyra år kommer att ge oss 180 gig per skiva i 2,5 tums hårddiskar (just nu är 30 gig per skiva max). Tekniken handar om bättre läs/skrivhuvuden och heter "current-prependicular-to-plane mode giant magneto-resitive" eller förkortat cpp-gmr, men det vet ju varenda kotte...

Fujitsu tror också att de mindre och smidigare 2,5 tumsdiskarna kommer att ta över helt i framtiden.

Läs mer här:
Nytt huvud kan sexfaldiga hårddiskarnas kapacitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 15:16

Kommer precis från Sekvencia, där jag fick en uppdatering till 10.1. HURRA!

Mackillen där hävdade att Fujitsu var tystare än IBM och Toshiba, och det kan ju vara värt någon hundring extra.

Får se hur det blir.

Ylan

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 15:26

Det är bra att de förutspår å jobbar på, Fujitsu kämpade länge för MO-diskarna kommer jag ihåg. Gubevars vad många tekniker man sett komma å gå under årens lopp egentligen. Hur gick det med alla visioner om ickeroterande media, typ kretsar som kunde lagra info i stället för diskar?

  • Medlem
  • 2002-05-22 16:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pf:
Hur gick det med alla visioner om ickeroterande media, typ kretsar som kunde lagra info i stället för diskar?

Den tekniken lever väl och frodas inom digital fotografi mm?

Verkligen trist med MO-diskarnas flopp. Zip? Bah!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 21:34

Mmm... M...O!

Men tänk en 100 GB´s lagringspryl som var som en liten dongle man kunde sätta i sin FireWire-port. Och så thru-koppling på den också. Så kunde man sätta hur många man ville i en lång rad. 250:- ink moms. Vicken grej!

* PF drömmer vidare *

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:

Mackillen där hävdade att Fujitsu var tystare än IBM och Toshiba, och det kan ju vara värt någon hundring extra.

2.5" diskar låter inte, så är det bara.
Du kan omöjligt höra någon som helst skillnad på olika märken!

Du kan möjligen höra skillnad på 5400rpm diskar och 4200rpm diskar men som sagts här ovan om 48GB modellen från IBM (5400rpm) så hörs det bara ett mycket svagt sus.

Fujitsu markandsför sina diskar som "tystare" för att få sälja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 22:00

Det blev en Fujitsu i alla fall,

30 GB, och den kommer på måndag. (De hade slut, men det känns juste att ha butiken om hörnet, och jag fick ett bra pris)

Hoppas jag inte växer ur den här med detsamma, men jag tänker mig att när det händer är 60 GB-diskarna betydligt billigare än nu.

Hoppas bara att instruktionerna från Accelerate Your Mac är tillräckligt bra, det känns allt litet nervöst, och att min nya skruvmejselsats från Claes Ohlsson passar.

Ylan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
2.5" diskar låter inte, så är det bara.
Du kan omöjligt höra någon som helst skillnad på olika märken!

Är det så? Kommenterar jag läst på nätet, bland annat Accelerate Your Mac, är att det går att höra. Det var nån som slängt ut sin interna 30 gig och satt i en ny IBM, jag tror det var på 40 gig. Den var klart tystade tyckte den som gjort det, och jag är rätt säker på att han inte bytte ner sig i varv per minut...

Vad jag menar är att generellt sätt så låter 2.5" diskar väldigt lite (oftast otroligt lite).
Jag har mest personlig erfarenhet av IBM och Toshiba som vi säljer och de är båda mycket tysta.

Killen som bytte 30GB mot 40GB kan ju ha haft otur och haft en disk som lät lite mer och blev sedan glatt överraskad när han bytte....

Jag vill också påpeka att jag inte menar att Fujitsu diskarna är dåliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 11:24

Nu är det dags. Min hårddisk är inkommen. Skall bara till en kompis och backa upp, sedan bär det av till Sekvencia.

Om jag inte kommer on-line imorgon, har det hänt något fruktansvärt.

I annat fall kommer en rapport från tilldragelsen.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-01 00:10

Ja, nu sitter disken i. Köpte skruvmejslar och antistatarmband på Clas Ohlson och satte igång.

Det var inga större problem, men jag var allt litet nervös, och tappade en gummibussning som sitter på en avskruvarna som håller fast disken i ramverket. Det är inte klokt vad småpryttlar kan flyga. När jag hittat bussningen efter en halvtimma, var det dock inga problem, utan det flöt på bra, tack vare den utmärkta instruktionen jag fått på

web page

Disken är förvisso tyst, men jag störs något av regelbundna skrapningar. Såg en tråd någon gång här, och får väl kolla upp det.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-06-01 01:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
2.5" diskar låter inte, så är det bara.
Du kan omöjligt höra någon som helst skillnad på olika märken!

HA!
Min Toshiba 20 gig i Tibooken ger ifrån sig ett kontinuerligt vinande som är riktigt irriterande när man är hemma i den annars tysta miljön. PÅ kontoret bland andra ljud är det inte llika störande, men men. Låter gör det. Definitivt!

Citat:

quote:2.5" diskar låter inte, så är det bara.
Du kan omöjligt höra någon som helst skillnad på olika märken!

Min 20gb original som sitter i min PBG4 500 låter som ett fläktsystem kombinerat med en misshandlad kastrat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-01 15:56

Angående olika märken. Jag har faktiskt fått intrycket att hårddiskar har individuella ljud för sig. Jag har hört TiBöcker som är i det närmaste helt tysta, medan andra låter rejält, trots att det sitter likadana diskar i dem. Min Toshiba som satt i original var väl inte helt tyst, men definitivt inte högljudd. Fujitsun är kanske något tystare, men skrapar när den drar igång.

Detta gör den hela tiden (precis som alla diskar, men den här hör jag verkligen). Läste någonstans att detta gick att åtgärda, genom att man ställer om frekvensen med vilken disken drar igång. Jag kan dock inte hitta tråden. Är det någon som minns?

Ylan

1
Bevaka tråden