Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VST => OSX = Bajs

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-04 01:10

Ok. Flera VST (för oSX) pluggar ligger i:
Bibliotek/Audio/Plug-ins/VST
Men: De laddar *fan*mig inte!
Vad göra?

Alltså....Logic har inget stöd för VST-plug ins i OS X, så jag tippar på att inga VST effekter fungerar för dig. Sedan Apple köpte Emagic så är det "Audio Units" som gäller i Logic.
Men! det finns ett program som konverterar de flesta VST-effekterna till just Audio Units. Jag använder det själv och det fungerar kanonbra!

VST-AU converter kan du köpa här.
http://www.fxpansion.com/product-auadapter-main.php

  • Medlem
  • 2004-09-04 12:04

Nej , det stämmer inte. OS X *har* stöd för VST:s, dock inte varianten som funkade på OS 9. Exempel på detta är Arturias pluggar Linplugs Albino et cetera. Det jag frågade var hur det kunde komma sig att vissa pluggar laddar och inte andra. Jag känner naturligtvis till skillnaden mellan AU och VST ;-p
De pluggar som jag har problem med är BuffersynthAlpha, Reversinator och ParticleFountain.
/Mvh
/Draft

Det Martin säger stämmer helt..
Och jo.. OSX har stöd för VST's.. men Martin och resten av världen menar att _Logic_ inte har stöd för VST's under OSX (om de inte släppt en uppdatering nu i dagarna där de helt plötsligt ändrat inställning mot VST?). De har plockat ur VST-hosten ur applikationen. Du ställde frågan under Logic-avdelningen.. så Martin och även jag antar att det handlar om just Logic.. som saknar VST-stöd i OSX. .. Eller vad för program försöker du ladda dom med?

Som Volantiz påpekar så stämmer mitt inlägg till 100%.

Systemet Mac OS X har stöd för VST-plugins, men programmet Logic har inte VST-stöd. Därför dyker inga VST-pluggar upp i Logic.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 19:29
Citat:

Vad göra?

köp en PC... hiihihi

Ursprungligen av fredrik_e:

köp en PC... hiihihi

Ånej, inte igen....... :rolleyes:

fredrik: Repriser från tråden: "OS X *har* stöd för VST:s", "OSX har stöd för VST's" och "Systemet Mac OS X har stöd för VST-plugins", Varför ska man då som mac-människa köpa en pc?

Nu var jag precis vänlig nog att klippa bort allt jag precis skrev här om vad jag nu för tillfället tycker om pc eftersom att det kanske skulle ändra syn på livet för windows-användare som tar åt sig (vilket iofs nu när jag tänker efter antagligen skulle medverka till ett stort steg mot en bättre livsstandard för de som så småningom skulle följa mina tips). Men väldigt kortfattat så håller de kraterstora säkerhetshålen och övrigt tjaffs med windows nu på att kosta mig och en jobbarpolare mer än dubbelt av vad mina macar kostat tillsammans.. så jag är inte särskillt sugen på att hålla med om att det kan vara vettigt att köpa en pc.

  • Medlem
  • 2004-09-05 12:51

Martin Pettersson+Volantiz: Många gånger så får den som undrar något om sin Windowsmaskin svaret "köp en mac". Tröttsamt värre.

I det här fallet så kan man faktiskt skaffa sig en Windowsburk och köra VST-prylar på den och skicka över ljudet till Macen. Om nu inte VST->AU-adaptern funkar tillräcklig bra vill säga. Verkar vara en hel del som kör bland annat Gigasampler på det sättet.

Kopplar man inte in windowsburken till Internet så behöver man inte bry sig om något med säkerheten. Annars är detta vad jag rekommenderar alla som kör Windows och någongång är uppkopplade:
1. Brandvägg
2. Antivirus
3. Spywareborttagare
Tråkigt men sant är att det faktiskt behövs.

"Många gånger så får den som undrar något om sin Windowsmaskin svaret "köp en mac". Tröttsamt värre."

Jo.. visst är det.. Tyvärr så är det ganska ofta helt utan en vettig orsak till varför vilket även jag tycker är vansinnigt tröttsamt (jag kör inte mac pga religion). I det här fallet tycker iaf jag att det var helt utan orsak... osx har vst-stöd.

Till min windows-server har jag 1 st brandvägg (iofs bara en mindre netgear-burk för tillfället), 2 st antivirusprogram som ligger i bakgrunden hela tiden och även en spywareborttagare. Jag hade nu helt plötsligt även ett gäng nya användare med admin-rättigheter och ett gäng tidigare användare avstängda. Utöver det så saknas en hel del saker från hårddisken. IIS-servern (med mera) är helt körd.. .. det jag som tur var kunde rädda var datat från sql-databasen :rolleyes:
Men visst.. en musikdator bör absolut inte vara uppkopplad mot nätet.. så man ska väl inte helt räkna bort att köra windows som ett alternativ. ..fast just nu så är jag riktigt sur på allt som har med windows att göra.. igen.. ska nog ta en kalldusch under tiden som backupperna rullar..

Ursäkta en dum, men varför inte skaffa Steinberg's V-Stack (som lär funka under OSX) och köra eventuella VSTi'er genom??

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 10:11

Nu för tiden finns väl de flesta pluggar både som AU och VST, men problemet kvarstår om man t ex har konverterat från PC till Mac och då får en trist överraskning. ?Shit, inga av mina ljud funkar längre...?

VST ----> AU-konvertern: funkar den på alla VST-pluggar eller måste några villkor uppfyllas?

Jag har konverterat från PC till Mac de sista åren och har inge problem som är av MAJOR karraktär, men det är Cubase. Logic är ju en annan sak iom att VST-pluggarna inte dyker upp som tidigare.

VST->AU funkar väl med dom flesta, tror det står på fxpansions hemsida vilka den inte funkar med.

1
Bevaka tråden