Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten lögn från Apple

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är sedan två månader tillbaka en stolt ägare av en PB Ti 667 och kan inte annat är älska min dator. Men en liten sak har etsat sig fast på min hjärna som jag tycker att Apple har glädjekalkylerat fram.

Det jag pratar om är batteritiden.
Dom fem timmar som Apple skryter om kanske kan fungera om man bara ägnar sig åt att skriva lite text i TextEditorn.
Okej, nu vet jag att jag inte kan vänta mig fem timmars användande när jag kollar på en DVD. Men jag tycker att procentsatsen uppe i menyraden har en tendens att rasa lite väl snabbt.

Är det någon mer än jag som upplever samma sak?

Om försöker se objektivt på det hela så är det ju ganska logiskt.
När den första Titanen på 400 och 500 mhZ kom så skröt man om fem timmars batteritid.
Nu har man släppt en version som snurrar på 667 mhZ, har en systembus på 133 mhZ plus en hårddisk som snurrar på 5400 rpm istället för 4200. Det säger väl sig självt att den nya slukar mer ström.

Har jag rätt eller är jag ute och cyklar???

/Fredrik

Batteritekniken går också den frammåt.

Men iBook(Bowerbook vette fan) har iaf av testare prisats av sin batteritid. Den har givetvis inte 5h, och hur man ska få denna tiden undrar jag, men om man släcker skärmen och inte kör strippad OS9 utan program och airport så kan det kanske gå. Men de 2h (1,5 med airport) som jag får ut är bra tycker jag.
Lögn kan man nog inte kalla det, skulle tro att alla tillverkare nämner den battrittid man får som bäst. Eftersom battritiden skiljer så mycket beroende på vad du gör på datorn så är det nog svårt att ta ut en "medeltid".

Jag har 400-varianten och körde den med Mac OS 9 när jag fick den levererad. Vid surf, epost och Word och med funktioner för att batteridrift så räckte batteriet nästan de fem timmarna.

Kör nu Mac OS X och tar alltid med mig strömförsörjning.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 12:20

Vår nya iBook kör i ett par timmar. Och då sitter jag och skriver och lyssnar på en skiva i iTunes samtidigt. Det är en väldig skillnad mot de 5 som utlovas, även om man givetvis förstår att det är under optimala förhållanden.

Sitter med en iBook, får runt 3h batteritid vid "vanligt" användande. Fick runt 3.5h i MacOS 9, Aqua som slukar lite batteri kanske.

Tycker det duger fint, sänker man ljusstyrkan på skärmen hoppar batteritiden upp en liten bit till också.

Jag har en TiBook 500 med AirPort som jag köpte begangnad, med ett ganska slitet batteri. Så förra veckan skaffade jag ett nytt och jag håller med Fredrik om att några fem timmar blir det ju inte. Jag kan köra i drygt 3 timmar, vanligt användande. Dvs surfa via AirPort samt andra normala program. Det är väl ganska bra, men lite vilseledd tycker jag nig att man blev.

OM man läser manualen om hur man FÖRSTA gången ska kalibrera sitt batteri så borde Apples uppgifter stämma. Tror att det är så att när man första gången sätter på datorn så ska man ladda till max för att sedan köra det tills varningsdialogen kommer upp. Efter detta så ska man ha ett batteri som funkar till 100%. Allt finns hur som hellst dokumenterat för de som orkar öppna de få sidor som finns att läsa om Powerbook Titanium. Tyvärr så slarvade även jag med detta....

Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 18:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
OM man läser manualen om hur man FÖRSTA gången ska kalibrera sitt batteri så borde Apples uppgifter stämma. Tror att det är så att när man första gången sätter på datorn så ska man ladda till max för att sedan köra det tills varningsdialogen kommer upp. Efter detta så ska man ha ett batteri som funkar till 100%. Allt finns hur som hellst dokumenterat för de som orkar öppna de få sidor som finns att läsa om Powerbook Titanium. Tyvärr så slarvade även jag med detta....
Olle

Någon sån info följer inte med iBook. Inte heller i den inbyggda hjälpen vad jag kan se.

Apple är värdelösa nuförtiden med sin det-behövs-ingen-manual-för-det-är-en-mac policy!

Powerbooken har mycket bra batteritid, punkt ,slut!
Om ni kör disk och processorintensiva uppgifter så kan ni inte räkna med maximal batteritid. Kör ni dessutom era PB via Airport så är det rent ut sagt galet att förvänta sig maximal batteritid.
Jag får kontinuerligt över 3 timmar på min 667 med Airport och det tycker jag är fantastiskt.
Plocka fram en Pentium med hälften av denna batteritid vid samma jobb och jag skall gratulera er...

Jag håller med Micke. Över 3 timmar med AirPort är bra....Men vad räknar Apple med när dom säger upp till 5 timmar - Vila...?!

Jag som fick mitt batteri förra veckan kunde också konstatera att det inte följde med någon anvisning om laddning. Men jag gjorde ändå som Olle beskrev (gammal mobil-batteri vana). Jag tyckte också att det var lite konstigt att batteriet var laddat i kartongen. 3 av 4 lysdioder.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jag håller med Micke. Över 3 timmar med AirPort är bra....Men vad räknar Apple med när dom säger upp till 5 timmar - Vila...?!

Jag tror att Apple gör som skrivartillverkarna, biltillverkarna och SCB. Man gör en medelsvensson.
M.a.o. en kille/tjej som skriver ett brev i Word eller jobbar med ett kalkylblad i Excel. 2 timmar jobb och 3 timmar fundering.
Tänk er medelfamiljen med 3 1/2 person. Har någon av er sett denna halva personen?

Jag laddade mitt batteri till max, och körde på det tills varningsdialogen ett par gånger i rad när min iBook var ny. Sitter jag och surfar, petar i BBEdit och kollar mailen så räcker batteriet 3.5h ungefär, sänker jag ljusstyrkan på skärmen kan jag komma upp i 4h.

Tycker det är mycket bra, dock burkar jag snitta på runt 3h, då är det blandat arbete som gäller.

Macen HAR en bättre batteritid än PC-laptops, Macen processorer drar mindre ström än PC-burkarna gör, det är konstaterat.

Det är en anledning varför Macar inte lider av samma värmeproblem som PC-burkarna gör. Mindre ström som leds genom datorn, mindre värme.

Det var en rekorderlig samling svar jag fick på mitt inlägg.

Låt mig bara klargöra att jag inte på något sätt är missnöjd när jag kan köra i tre timmar med min Titan. Specielt inte när jag har en AirPort-station som jag är ständigt ansluten mot.

Min huvudsakliga kritik låg i det att Apple har marknadsfört fem timmars batteritid ganksa hårt och vad jag kan förstå i denna diskusrad så är det i princip INGEN som har nått upp till fem timmar.

Det var dock bara en liten reflektion från min sida.
När jag jämför med folk som sitter och klämmer på Pentiummaskiner så känner jag mig rätt stolt över min Titan.

Jag har kört 6 timmar på en TiBoook 550....
Iofs hade jag en paus på ca en timme när datorn låg i vila. Men räknar jag in pausen så körde jag i 7 timmar.

Spelar man Black & White så räcker inte batteriet med än 3 timmar, och fläkten går hela tiden.

Näe? Jag hade minsann min iBook igång 13 timmar i sträck, om man räknar med en paus på 12 timmar när den låg i vila!

Nä, men allvarligt, med konstant användade, och med AirPort igång, så ska jag vara glad om jag tar mig över två timmar med min iBook (500). Bättre än så är det tyvärr inte...

Tiden kan nog variera beroende på hur man ställt in för hårdiskvila, systemvila skärmvila när man kör på batterit. Ställer man in det för "aldrig av" så kan jag förstå att batterit inte håller 5 timmar.

Jag har haft min iBook i 9 månader nu, i början gick det att köra upp mot 4-5 timmar gentemot Airport. Nu börjar batteriet krokna efter 2.5 timma.
Men jag får anse att det är rätt gott ändå.
Använder den så gott som dagligen, men jag försöker nu köra med laddaren isatt jämt för att spara batteriet.
Kan undra hur lång livstid det har, dvs hur många laddningar det kan ta.
Har effekten halverats efter 9 månader lär det väl vara slut vid juletid

Ett tips som kan göra ganska stor nytta är att använda en RAM-disk och lägga upp din webbläsares cache på den enheten. Det både går snabbare och låter hårddisken vila, dvs spar batteri.

Men RAM-disk, det funkar väl bara för MacOS 9.x - har inte hört om detta för MacOSX... vore ju kul att testa ifall det gick.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tiden kan nog variera beroende på hur man ställt in för hårdiskvila, systemvila skärmvila när man kör på batterit. Ställer man in det för "aldrig av" så kan jag förstå att batterit inte håller 5 timmar.

Jo, men om man använder datorn konstant så hinner ju inte hårddiskvila och skärmsläckning slås på även om jag har det aktiverat. Om man t.ex. har ICQ igång så vill man inte heller att datorn ska gå i vila för då tappar man (naturligtvis) kontakten med servern.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
om man använder datorn konstant så hinner ju inte hårddiskvila och skärmsläckning slås på.

Förvisso, men genomsnittsanvändaren använder självfallet inte sin dator på det sättet. Att Apple då flikar in orden "upp till" skyddar dom självfallet från anklagelser om att batteriet inte håller i exakt 5 timmar. Här finns ju folk som vittnar om allt mellan 3 och 7 timmar - själv tycker jag att diskussionen nästan har blivit höna av en fjäder... ja om ni fattar jämförelsen.

Man bör undvika att "dutta" in ström i batteriet, har man börjat köra på batteri så bör man försöka köra på batteri till dess att den säger att den önskar en laddare.

Iofs så är nya batterier inte på långa vägar lika känsliga som batterier till älde bärbara, men minnes effekt kan de få i alla fall.

Kanske därför som din batteritid har halverats Pocahontas

Idag satt jag i 3 timmar med en Japan och installerade program och uppdateringar, pluss att jag hade en undervisning med honom i nya systemet på hans nya TiBook.
Vi brände bla en CD skiva och körde med extärn Apple optisk mus (tar en del ström den med)
Han körde japanska tecken i Word, och han var helt lyrisk, sällan man får se så glada och imponerade kunder.
När jag gick där ifrån så sade TiBooken att det var 2 timmar kvar på batteriet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-03-12 23:19

TiBook 500:
Har inte några konkreta tider för mitt batteri att dela med mig av, men de gånger jag kör på batteri försöker jag dra ned ljusstyrkan på skärmen till minsta möjliga.
Då ökar batteritiden - Kanske ganska självklart ...

Tycker nog att X drar mer ström än 9, men vet inte så noga. Tycker det är rätt OK ändå!

Gillar dessutom dioderna på undersidan batteriet!

Är också nyfiken på RAM-disk i OS X.

Jag nämnde och det tidigare, att MacOS X drar mer batteri än MacOS 9.

Är det bara jag eller var det inte MacOS X som skulle ÖKA batteritiden på bärbara?

Helt säker på att Apple tyckte det under 10.0.x tiden.. :rolleyes:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag nämnde och det tidigare, att MacOS X drar mer batteri än MacOS 9.

Är det bara jag eller var det inte MacOS X som skulle ÖKA batteritiden på bärbara?

Helt säker på att Apple tyckte det under 10.0.x tiden.. :rolleyes:

Tvivlar på det, X drar nog mer CPU än 9an. P.g.a. preempetive multitasking.

1
Bevaka tråden