Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgglad ibook vägrar ladda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-03-10 11:41

Mina färgglada Ibook 300mhz (OS9.1) vägrar ladda batteriet, felet dök upp över en dag.

De spelar ingen roll om man laddar datorn över natten, inget händer.
Den röda lampan lyser i nätjacket men laddsymbolen dyker inte upp. Man kan använda datorn i ca 10min sen kräver den nätadapter, men den går att använda datorn i ca20-30min på reservbatteriet.

Problemet kan vara något frusterande när man åker tåg.

Är de fel på laddaren eller behöver jag köpa ett nytt batteri, om nu de går.

//Morgan

Det kan naturligtvis vara batteriet men prova i alla fall dessa 2 saker.
Stäng av datorn. Tryck in resetknappen i 5 sekunder. Starta med att zappa pram. (alt+kommando+p+r) Låt den plonga en 6-7 ggr...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-03-10 13:01

Tack för rådet, men de funkade inte, laddsymbolen dyker upp cirka 30sek sen försvinner den.

Kan de vara får låg spänning i eluttaget??

//Morgan

Tycker det låter som batteriet. Det verkar ha slutat ta laddning och då kan man väl antingen ladda ur det med en specialladdare som sedan laddar upp det igen. Enklast är dock säkert att köpa ett nytt.

Lämna in den på support, eller om du har en kompis med en iBook, så testa med hans batteri och nätadapter.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-03-11 23:13

Var förbi hos Macademic i Uppsala idag, vi konstaterade att batteriet var den felande länken. Batteriet vägrar ladda efter ca 30sek.

Macademic skulle ha hutlösa 1800 spänn för ett nytt batteri. Va tusan är de man pröjsar för? Ett batteri för mig får vara hur otrendigt som helst, de ska bara finnas där under skalet.

Ett vanligt bilbatteri kostar ca 500:-, kan leverera 12v/75a, vad kan ett litet iBook batteri prestera om de nu kostar 1800:-

Blir något F..€#@[|©@?§©[email protected]!!! GRRRRR!

Joacim Melin:
Var kan man hitta en sån där specialladdare??

//Morgan

Morgan: Tyvärr är det så, batterier är dyra. Dock låter 1800 lite i överkant, kolla runt bland andra ÅF ifall de har ett bättre erbjudande.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-12 00:51

MorganG

En lite utvecklad version (när batteriet inte vill ladda)
av MickeWs tips:

1. Ta ut batteriet.
2. Stäng av datorn och tryck in resetknappen.
(Kolla att resetknappen inte fastnar i nedtryckt läge)
3. Vänta fem sekunder och slå sedan på datorn.
4. Stoppa i batteriet, vänta 15 sek, ta sedan ut det igen
- upprepa detta steg 4-5 gånger.
5. Testa med ett bevisat (en kompis, kanske?!) bra batteri, upprepa en gång.

Är det sedan så att inget av batterierna tar laddning så är det dags att ringa serviceverkstan.

1
Bevaka tråden